MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC2028 | Mimarlık Tarihi ve Kuramı III | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SUNA ÇAĞAPTAY |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi BERNA YAYLALI Öğ.Gör. ASLI VARON Doç. Dr. AYŞE İREM KIRIŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, modern dünya mimarlığı ve sanatının, tema, dönem, konum, ekol, stil özellikleri bağlamında ve mimarlık/sanat tarihinin gelişimi ve kavranmasında dönüm noktaları olarak belirlenen olgu, süreç, akım ve ürünler üzerinden çalışılması, tanınması ve incelenmesidir. Öncü mimar ve tasarımcılar ile ürünlerine dair bilginin sözel olarak, yazılı ve görsel materyal eşliğinde sunulduğu derste, 19. ve 20. yüzyıla ilişkin örnekler, ürün ve akımları kültürel ve sosyo-politik bağlamları içinde değerlendiren bir yaklaşımla incelenir. Mimarlığın rolü, kültür ve kültürel kimliğin temsili olarak ve insanlığa sunduğu katkı, sosyal problemlere verdiği yanıt gibi bağlantılı konular eşliğinde tartışılır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Çağdaş dünya mimarlığına/sanatına ilişkin akım, stil, konum, dönem bilgilerinin edinilmesi, göstergelerin tanınması ve tanımlanması II. Mimarlık/sanat tarihinin gelişimi içerisinde dönüm noktalarının ve değişimlerin tanınması ve tanımlanması III. Mimarlık tarihi öğretisinde yer alan, önemli, öncü mimar, sanatçı ve tasarımcıların ve onların yapıtlarının tanınması, yorumlanması IV. Farklı akım, stil, dönem, yer ve tasarımcılara ait ürünlerin, yapıların analizi V. Mimarlığın/sanatın , insan, yer ve yerleşimlerin sosyo-kültürel, fiziksel, tarihsel arkaplanlarıyla ve toplumların bilgi, teknoloji alanlarındaki gelişimiyle ilişkilendirilmesi VI. Mimarlığın/sanatın ve tasarımcıların, doğal ve fiziksel çevreye, insanlığa katkısının değerlendirilmesi, tartışılması VII. Modern mimarlık/sanat alanlarındaki çoğulluğun ve/ ya da aynılığın tartışılması VIII. Mimarlığın/sanatın, kültürel değerlerin temsili konusundaki rolünün tartışılması IX. Farklı bağlamların tasarım ve tasarımcılarının birbirleriyle ilişkili olarak değerlendirilmesi X. Ders kapsamındaki belirli bir konuda bilgi toplama, değerlendirme, hazırlama ve sunma yetisinin geliştirilmesi |
19. ve 20. yüzyıllara dair Mimarlık Kuramı konuları, yüzyıl sonu teknoloji mimarlığı, 'Chicago School', 'Arts & Crafts','Art Nouveau', 'Deutscher Werkbund', 'Bauhaus', 'De Stijl', Modernist ustalar, Uzakdoğu ve Kuzey ülkelerinde mimarlık ve sanat, Rasyonalizm, Minimalizm, 'High Tech', Türkiye'de modern mimarlık ve sanat, Modern mimarlık ve sanatta çoğulluk/ birlik konularının,öğrencilerin düşünme, tartışma, yazma yetilerini kullanmalarını sağlayan yaklaşımla işlenmesi, dersin içeriğini oluşturur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Mimarlık Kuramı, Özet 19. Yüzyılda Mimarlık, Sanat, Kuram | |
3) | Yüzyıl sonu Teknoloji Yapıları | |
4) | Endüstrileşme karşısında Sanat, Mimarlık, Tasarım | |
5) | Rasyonel Mimarlık | |
6) | Modernizm ve Endüstriyel Gelişim | |
7) | Dünya Savaşları ve Mimarlık, Sanat, Kent Planlaması alanları | |
8) | Modernizm’in Ustaları | |
9) | Sanat ve Mimarlık Okulları | |
10) | Ütopya Mimarlığı | |
11) | Mimarlık ve Tasarım / Asya ülkeleri | |
12) | Mimarlık ve Tasarım / (Doğu) Avrupa ülkeleri | |
13) | Erken Modern Türk Mimarlığı / Plastik Sanatlar | |
14) | Modern Mimarlık ve Sanatta / Çoğulluk, Birlik Dünyada Minimalizm Klasik Revival, Rasyonalizm, Postmodern, High Tech |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Benovolo Leonardo, History of Modern Architecture, MIT Press, 1977 Conway Hazel, Roemisch Rowan, Understanding Architecture Favole Paolo, The Story of Modern Architecture, Prestel 2012 Frampton Kenneth, Modern Architecture, A Critical History, Thames & Hudson,1994 Gössel P and Leuthauser G, Architecture in the 20th Century, Taschen 2005 Hyman & Trachtenberg, Architecture: From Pre-History to Postmodernism, Abrams Inc.,1986 Jencks Charles, The Language of Modern Architecture, Academy Ed., 1991 Kostof Spiro, A History of Architecture Le Corbusier, Towards A New Architecture, Arch Press, 1927 Pearman Hugh, Contemporary World Architecture, Phaidon, 1998 Pevsner Nicholas, Pioneers of Modern Design, From William Morris to Walter Gropius, Penguin, 1964 Ragon Michel, Modern Mimarlık ve Şehircilik Tarihi (Çev:M.A.Erginöz), Kabalcı Yay, 2010 Roth Leland, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yay., 2000 Steele James, Architecture Today Tafuri Manfredo, Dal Co Francesco, History of World Architecture: Modern Architecture,Vol.1,2, Electra Editrice, Milan, 1976 Zevi Bruno, The Modern Language of Architecture, Da Capo P., New York, 1994 http://www.greatbuildings.com/ https://www.youtube.com/playlist?list=PLm38RbKnrb8b5dpmTMMD38RRx5I0Khqqm http://archnet.org/ https://eng.archinform.net/index.htm |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 6 | 78 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 106 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 4 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 4 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 4 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 2 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 2 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 3 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 4 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 1 |