ARC2028 History and Theory of Art and Architecture IIIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MİMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC2028 Mimarlık Tarihi ve Kuramı III Bahar 2 0 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SUNA ÇAĞAPTAY
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BERNA YAYLALI
Öğ.Gör. ASLI VARON
Doç. Dr. AYŞE İREM KIRIŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, modern dünya mimarlığı ve sanatının, tema, dönem, konum, ekol, stil özellikleri bağlamında ve mimarlık/sanat tarihinin gelişimi ve kavranmasında dönüm noktaları olarak belirlenen olgu, süreç, akım ve ürünler üzerinden çalışılması, tanınması ve incelenmesidir. Öncü mimar ve tasarımcılar ile ürünlerine dair bilginin sözel olarak, yazılı ve görsel materyal eşliğinde sunulduğu derste, 19. ve 20. yüzyıla ilişkin örnekler, ürün ve akımları kültürel ve sosyo-politik bağlamları içinde değerlendiren bir yaklaşımla incelenir. Mimarlığın rolü, kültür ve kültürel kimliğin temsili olarak ve insanlığa sunduğu katkı, sosyal problemlere verdiği yanıt gibi bağlantılı konular eşliğinde tartışılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Çağdaş dünya mimarlığına/sanatına ilişkin akım, stil, konum, dönem bilgilerinin edinilmesi, göstergelerin tanınması ve tanımlanması
II. Mimarlık/sanat tarihinin gelişimi içerisinde dönüm noktalarının ve değişimlerin tanınması ve tanımlanması
III. Mimarlık tarihi öğretisinde yer alan, önemli, öncü mimar, sanatçı ve tasarımcıların ve onların yapıtlarının tanınması, yorumlanması
IV. Farklı akım, stil, dönem, yer ve tasarımcılara ait ürünlerin, yapıların analizi
V. Mimarlığın/sanatın , insan, yer ve yerleşimlerin sosyo-kültürel, fiziksel, tarihsel arkaplanlarıyla ve toplumların bilgi, teknoloji alanlarındaki gelişimiyle ilişkilendirilmesi
VI. Mimarlığın/sanatın ve tasarımcıların, doğal ve fiziksel çevreye, insanlığa katkısının değerlendirilmesi, tartışılması
VII. Modern mimarlık/sanat alanlarındaki çoğulluğun ve/ ya da aynılığın tartışılması
VIII. Mimarlığın/sanatın, kültürel değerlerin temsili konusundaki rolünün tartışılması
IX. Farklı bağlamların tasarım ve tasarımcılarının birbirleriyle ilişkili olarak değerlendirilmesi
X. Ders kapsamındaki belirli bir konuda bilgi toplama, değerlendirme, hazırlama ve sunma yetisinin geliştirilmesi

Dersin İçeriği

19. ve 20. yüzyıllara dair Mimarlık Kuramı konuları, yüzyıl sonu teknoloji mimarlığı, 'Chicago School', 'Arts & Crafts','Art Nouveau', 'Deutscher Werkbund', 'Bauhaus', 'De Stijl', Modernist ustalar, Uzakdoğu ve Kuzey ülkelerinde mimarlık ve sanat, Rasyonalizm, Minimalizm, 'High Tech', Türkiye'de modern mimarlık ve sanat, Modern mimarlık ve sanatta çoğulluk/ birlik konularının,öğrencilerin düşünme, tartışma, yazma yetilerini kullanmalarını sağlayan yaklaşımla işlenmesi, dersin içeriğini oluşturur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Mimarlık Kuramı, Özet 19. Yüzyılda Mimarlık, Sanat, Kuram
3) Yüzyıl sonu Teknoloji Yapıları
4) Endüstrileşme karşısında Sanat, Mimarlık, Tasarım
5) Rasyonel Mimarlık
6) Modernizm ve Endüstriyel Gelişim
7) Dünya Savaşları ve Mimarlık, Sanat, Kent Planlaması alanları
8) Modernizm’in Ustaları
9) Sanat ve Mimarlık Okulları
10) Ütopya Mimarlığı
11) Mimarlık ve Tasarım / Asya ülkeleri
12) Mimarlık ve Tasarım / (Doğu) Avrupa ülkeleri
13) Erken Modern Türk Mimarlığı / Plastik Sanatlar
14) Modern Mimarlık ve Sanatta / Çoğulluk, Birlik Dünyada Minimalizm Klasik Revival, Rasyonalizm, Postmodern, High Tech

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Benovolo Leonardo, History of Modern Architecture, MIT Press, 1977
Conway Hazel, Roemisch Rowan, Understanding Architecture
Favole Paolo, The Story of Modern Architecture, Prestel 2012
Frampton Kenneth, Modern Architecture, A Critical History, Thames & Hudson,1994
Gössel P and Leuthauser G, Architecture in the 20th Century, Taschen 2005
Hyman & Trachtenberg, Architecture: From Pre-History to Postmodernism,
Abrams Inc.,1986
Jencks Charles, The Language of Modern Architecture, Academy Ed., 1991
Kostof Spiro, A History of Architecture
Le Corbusier, Towards A New Architecture, Arch Press, 1927
Pearman Hugh, Contemporary World Architecture, Phaidon, 1998
Pevsner Nicholas, Pioneers of Modern Design, From William Morris to
Walter Gropius, Penguin, 1964
Ragon Michel, Modern Mimarlık ve Şehircilik Tarihi (Çev:M.A.Erginöz), Kabalcı Yay, 2010
Roth Leland, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yay., 2000
Steele James, Architecture Today
Tafuri Manfredo, Dal Co Francesco, History of World Architecture: Modern Architecture,Vol.1,2, Electra Editrice, Milan, 1976
Zevi Bruno, The Modern Language of Architecture, Da Capo P., New York, 1994
http://www.greatbuildings.com/
https://www.youtube.com/playlist?list=PLm38RbKnrb8b5dpmTMMD38RRx5I0Khqqm
http://archnet.org/
https://eng.archinform.net/index.htm

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 6 78
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 106

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. 4
2) Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. 4
3) Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. 4
4) Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. 2
5) Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur.
6) İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. 2
7) Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. 3
8) Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir 4
9) Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır.
10) Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. 1