ARC3010 Introduction to City Planning and Urban DesignBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MİMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC3010 Kentsel Tasarım ve Kent Planlamaya Giriş Bahar 1 4 3 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NESLİHAN AYDIN YÖNET
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. MAAN CHIBILI
Dr. Öğr. Üyesi NESLİHAN AYDIN YÖNET
Opsiyonel Program Bileşenleri: -
Dersin Amacı: Bu dersin amacı; şehir planlamasının doğasını, şehirlerdeki gelişmeler ve örgütsel planlamanın yanı sıra kentsel tasarım kavram ve teorileri bağlamında anlatmaktır.
Kentsel tasarım, planlama ve mimarlık arakesitinde yer almaktadır. 1960'larda bir araştırma alanı olarak ortaya çıkan kentsel tasarım modern kentin; kentsel parçalanma ve ayrışma, çevresel bozulma ve tahrip, sosyal izolasyon ve estetik yoksunluk gibi hastalıklarına çözüm aramaktadır. Plancıların ve mimarların, kentsel tasarım kuramlarına ve çağdaş yaklaşımlara aşina olmaları kentsel büyüme ve kalkınmaya etkili bir şekilde rehberlik etmelerine yardımcı olacaktır.
Ders bu bağlamda, kamusal alanları tasarlama, mahalleleri biçimsel ve işlevsel olarak şekillendirme, doğal sistemleri kentsel dokuya dahil etme gibi çok çeşitli kentsel tasarım alanları için temel becerileri geliştirmektedir. Ders, kentin çeşitli katmanlarını görüntüleme, kent bağlamını anlama, kenti gözlemleme, kenti okuma süreçlerinde şehir planlama ile kentsel tasarım arasındaki ilişkiyi mimari üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Kentsel çevreyi oluşturan dinamikleri, yapıları ve süreçleri keşfederek mimarlık-kent ilişkisini kurar. Edindiği kuramsal-kavramsal bilgiyi proje geliştirme sürecinde kullanır.
2. Mevcut kentsel bağlamı, tasarımı ve kentsel çevre sorunlarını analiz ederken, veri toplama, sınıflama, değerlendirme ve formüle etmeyi öğrenir.
3. Kentsel mekanların olumlu ve olumsuz yönlerini belirleyerek bunlardan öğrenir. Kentsel alandaki problemleri, potansiyelleri ve ihtiyaçları belirleyerek daha iyi bir alternatif önerme becerisi kazanır.
4. Kent kültürünü oluşturan, kentsel kimlik ve bellekte yer alan değerleri koruyarak kaliteli bir kentsel çevre oluşturmayı öğrenir.
5. Sürdürülebilir kalkınmanın önemini anlar ve kentsel tasarım sürecinde sürdürülebilir tasarım ilkelerini kullanır.
6. Kentsel ölçekte sunum tekniklerini geliştirir, grafik ve yazılı olarak kentsel önerileri sunar.
7. Grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisi kazanır.

Dersin İçeriği

Ders, stüdyo temelli bir derstir. Öğrenciler, stüdyo süresi boyunca, bireysel veya gruplar halinde kendilerine verilen bir proje alanı üzerinde çalışacaklardır. Ders kapsamında tasarım sürecini destekleyecek konu anlatımları yapılacaktır. Bu bağlamda özellikle, kentsel kimlik, kentsel hafıza, kentsel değerler, sürdürülebilir kentsel tasarım ve iyi kamusal alan tasarımı dönem boyunca tartışılacak konulardır. Ders üç aşamadan oluşmaktadır:
1. Kentsel Analiz Aşaması: Öğrenciler verilen proje alanı ve çevresinin mevcut durumunu analiz eder.
2. Sentez ve Değerlendirme Aşaması: Öğrenciler elde edilen verileri sınıflandırırlar ve değerlendirirler, eşik ve elek analizi yaparlar, proje alanının problemlerini, potansiyellerini ve ihtiyaçlarını tanımlarlar. Bu değerlendirmelerin ışığında kavramsal yaklaşımlar geliştirirler.
3. Tasarım Önerisi Aşaması: Bu aşamada öğrenciler, proje önerilerinin tüm detayları üzerinde çalışırlar, örneğin, bitkilendirme tasarımı, kent mobilyası, malzemeler vb. Final proje önerisi ile tasarım geliştirme sürecini tamamlarlar.
Proje kritiklerine ve sınıf tartışmalarına katılmak dersin doğası gereği çok önemlidir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş & Proje Tanıtımı .
2) Kentsel Tasarım ve Şehir Planlamaya Giriş / Kentsel Analiz Yöntemleri
3) Saha Ziyareti / Kentsel Analiz
4) Örnek Projelerin Sunumu
5) Kamusal Alan & Kentsel Kimlik / Kentsel Analiz
6) Sürdürülebilir Kentsel Tasarım / Analiz Değerlendirme: Sentez, Problemler ve Potansiyeller
7) 1. Jüri
8) Kavramsal Yaklaşımlar / Tasarım Geliştirme
9) Ulaşım ve Erişim / Tasarım Geliştirme
10) Kamusal Alan Tasarımı / Tasarım Geliştirme
11) Bitkilendirme, Kent Mobilyaları, Malzeme vb. / Tasarım Geliştirme
12) 2. Jüri
13) Tasarım Geliştirme
14) Geliştirilen Proje Önerileri Üzerinden Değerlendirme ve Tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -
Diğer Kaynaklar: • Carmona M. Heat, T. Oc T. Tiesdell S., “Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design”. Architectural Press, 2010.
• Gehl, J., Svarre, B., “How to study public life”. Island Press, 2013.
• Larice, M., & Macdonald, E., “The urban design reader”. New York: Routledge, 2007.
• Moughtin C., “Urban Design: Street and Square”. Architectural Press, 2003.
• (Direction, Judit Carrera ; edited by Magda Anglès ; coordinated by Magda Anglès and Rosa Puig) In favour of Public Space : Ten Years of the European Prize for Urban Public Space Barcelona : ACTAR, 2010
• Lynch K., "The Image of the City" Cambridge, Mass. : M.I.T. Press, 1960

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Sunum 1 % 5
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 5 60
Arazi Çalışması 1 50 50
Sunum / Seminer 1 5 5
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 205

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. 5
2) Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. 5
3) Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. 3
4) Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. 5
5) Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. 5
6) İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. 3
7) Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. 4
8) Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir 3
9) Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır.
10) Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. 3