MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC3001 | Mimari Tasarım III | Güz | 2 | 6 | 5 | 10 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SALİH CEYLAN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi YİĞİT YILMAZ Öğ.Gör. EDA ERKAN Doç. Dr. SALİH CEYLAN Öğ.Gör. SITKI AHMET ERGELEN Öğ.Gör. ERTUĞRUL MORÇÖL Öğ.Gör. BOĞAÇHAN DÜNDARALP Doç. Dr. EMİNE ÜMRAN TOPÇU Doç. Dr. AYŞE İREM KIRIŞ Doç. Dr. MELTEM VATAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | arazi gezileri ders konusuyla ilgili yapı ve mekanlara yapılacak teknik geziler |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, kentsel bağlamda bir kamusal mekanın tasarımı konusunda öğrenciyi bilinçlendirmektir. "kamusal alan ve mimarlık" bu dersin odağını oluşturur. Öğrencinin karmaşık bir tasarım problemi için kavramsal bir çerçeve oluşturarak bunu mimari bir ürüne dönüştürmesi için becerilerinin geliştirilmesi de diğer bir amaçtır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıdaki kazanımlara sahip olur: - Kullanıcı ihtiyaçlarının değerlendirilmesi, saha koşullarının analizi, ilgili yasa ve standartların gözden geçirilmesi gibi bir mimari proje için gerekli hazırlık süreçlerini yerine getirebilme - Farklı kültürleri ve bireyleri karakterize eden çeşitli ihtiyaçların, değerlerin, davranış normlarının, fiziksel yeteneklerin, sosyal ve mekansal kalıpların ve bu çeşitliliğin mimarların toplumsal rolleri ve sorumlulukları üzerindeki etkisini anlama. - Açık ve kesin sorular ortaya koyma, bilgileri yorumlamak için soyut fikirleri kullanma, farklı bakış açılarını göz önünde bulundurma, mantıklı sonuçlara varma ve alternatif sonuçları ilgili ölçüt ve standartlara göre test etme. - Doğal ve yapay kaynakları optimize eden, koruyan veya yeniden kullanan, bina sakinleri/kullanıcılar için sağlıklı ortamlar sağlayan ve karbon nötr tasarım, biyoiklimsel tasarım gibi araçlarla bina inşaatı ve operasyonlarının gelecek nesiller üzerindeki çevresel etkilerini azaltan projeler tasarlama. - Kamu yararına çalışmak, tarihi kaynaklara saygı göstermek, çevrede yaşayanların yaşamsal kalitesini iyileştirmek için mimarın sorumluluğunun anlama. - Yerçekimi ve yanal kuvvetlere dayanmada yapısal davranışın temel ilkelerini ve çağdaş yapısal sistemlerin evrimini ve uygulama ilkelerini anlama. - Çevresel, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirliğin temel ilkelerinin anlama ve bunların mimari tasarıma uygun şekilde uygulanması |
3001 stüdyosu, saha koşulları, erişilebilirlik, çevresel-sosyal- ve ekonomik sürdürülebilirlik, yapısal bütünlük, inşaat teknolojileri, malzeme kullanımı, yasal kodlar ve standartlar, ve mimari temsil gibi çeşitli konuları aracılığıyla disiplinin karmaşıklığını ele almaktadır. Stüdyo, şehrin tarihi merkezinde, tanımsız veya sorunlu alanlar içindeki bir alanda karmaşık bir mimari sorunu inceler. Öğrencilerden belirli bir konu üzerine odaklanan araştırmalara olanak sağlayan açık alanlar ve yapılar tasarlamaları istenir. Tasarım ürünü, kentsel mekanların sürekliliği ve yeni tasarımın kentin gelişimi ile ilişkisi ile ilgili sorunları ele alan açık alanlar ve binalardan oluşmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Öğrencilerden verilen bir arazide sosyal bir mekan tasarlaması beklenir. Bu mekan toplum üyelerinin bir araya gelerek sosyal ve kültürel eylemlere katıldığı ve bireysel kalitesini arttırabilecekleri olanakların sağlandığı bir ortamdır. Dersin tanımı, Mimari tasarım terminolojisi konusunda tartışma, Tasarım probleminin tanımı, Projenin nitelikleri konusunda tartışma. | |
2) | Mimari programın tamamlanması, proje alanının analizlerinin yapılması | |
3) | Proje alanının analizlerinin tamamlanması Tasarıma hazırlık süreci:Mimari tasarım kavramsal çerçevesinin geliştirilmesi, bu kavramların çizim ve maketlerinin yapımı | |
4) | Tasarıma hazırlık süreci:Mimari tasarım kavramsal çerçevesinin geliştirilmesi, bu kavramların çizim ve maketlerinin yapımı | |
5) | Mimari tasarım kavramsal çerçevesinin geliştirilmesi, bu kavramların çizim ve maketlerinin yapımı | |
6) | Ön jüri I | |
7) | Jüri sonuçlarının değerlendirilmesi ve önerilen tasarımların irdelenmesi Tasarım Eskizleri Süreci:önerilen tasarımların irdelenmesi | |
8) | Tasarımı geliştirmek Öneri projelerin eleştirisi | |
9) | Öneri projenin eleştirisi | |
10) | Öneri projenin eleştirisi | |
11) | Öneri projenin eleştirisi | |
12) | JÜRİ II | |
13) | Eleştiriler, jüriler ve eskiz problemler ışığında tasarım önerisini geliştirmek Gelişmiş Tasarım Süreci: Tasarımın ayrıntılanması | |
14) | Tasarlanan projenin ayrıntılanması A3 boyutta renkli proje ön çıktılarının teslimi | |
15) | Jüri için projenin final sunumunun hazırlığı |
Ders Notları / Kitaplar: | Course lecture notes will be given when necessary. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 12 | % 20 |
Ara Juri | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 2 | 24 |
Uygulama | 11 | 6 | 66 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 12 | 120 |
Ara Juri | 4 | 8 | 32 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 250 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 5 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 5 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 3 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 5 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 3 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 5 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 3 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 5 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 3 |