MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC2056 | Yapım Teknolojileri Projesi | Bahar | 1 | 4 | 3 | 4 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. YİĞİT YILMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. NAZLI DÖNGEZ Dr. Öğr. Görevlisi TANEM KÖTEŞLİ AYDIN Dr. Öğr. Üyesi MELEK ELİF SOMER Doç. Dr. YİĞİT YILMAZ Dr. Öğr. Üyesi MİNE DİNÇER Prof. Dr. MELTEM VATAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Yapı Teknolojileri Projesi Dersinin amaçları; - Avan proje, kesin proje ve uygulama projesi kavramlarının deneyimlenmesi, - Kesin proje ve uygulama projesi aşamalarının gerektirdiği farklı anlatım tekniklerinin uygulamalı olarak öğrenilmesi, - Güncel yapı malzemeleri ve yapım teknolojilerini kullanarak bir uygulama projesi oluşturma deneyimi kazanmasıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Yapı elemanlarını ve malzemelerini farklı ölçeklerde temsil edebilme ve tasarım ile inşaatın farklı aşamaları arasında aktarım yaparak bir uygulama proje seti hazırlayabilme. 2- Yaşam güvenliği sistemlerinin temel prensiplerini uygulayabilme becerisi. 3- Temel performans, estetik, nem transferi, dayanıklılık, enerji ve malzeme kaynakları ile ilgili olarak bina kabuğu sistemlerinin ve ilgili montajların uygun şekilde uygulanmasında yer alan temel ilkelerin anlaşılması. 4- Sıhhi tesisat, elektrik, düşey sirkülasyon, güvenlik ve yangından korunma gibi bina hizmet sistemlerinin temel ilkelerinin ve uygulamalarının anlaşılması. 5- Yapı malzemelerinin, ürünlerin ve bileşenlerin, çevresel etkileri ve yeniden kullanımları da dahil olmak üzere, doğal özelliklerine ve performanslarına göre uygun seçiminde kullanılan temel ilkelerin anlaşılması. 6- Tasarım projelerini başarıyla tamamlamak için başkalarıyla ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışmanın önemini anlamak. |
Yapı Teknolojileri Projesi Dersinin içeriği; - Uygulama projesi seti için gerekli farklı ölçekteki çizimlerin yapılması. - Kesin proje ve uygulama projesi kapsamında taşıyıcı sistem açısından alternatiflerin araştırılması ve projeye uygulanması, - Yapı malzemesi ve yapı bileşenleri ile yapım teknolojileri açısından projenin geliştirilmesi, - Projenin Türkiye’de geçerli yapı mevzuat ve yönetmeliklerine göre uyumluluğunun sağlanması. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri; örnek olay inceleme, proje, grup çalışması, anlatım, farklılaştırma, uygulama, gözlem, tartışma, bireysel çalışma ve problem çözmedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | ARC 2056 dersinin tanıtımı, dersin tanımı, tasarım gereklilikleri ve örneklemler | |
2) | 1/200 Vaziyet planı ve 1/100 iki katlı bina tasarımı ve taşıyıcı sistem entegrasyonu üzerine görüşme | 1/200 Vaziyet planı ve 1/100 iki katlı bina plan ve kesitlerinin hazırlanması |
3) | 1/200 Vaziyet planı ve 1/100 iki katlı bina tasarımı ve taşıyıcı sistem entegrasyonu üzerine tartışma üzerine görüşme | 1/200 Vaziyet planı ve 1/100 iki katlı bina plan ve kesitlerinin iyileştirilmesi |
4) | Çizim setinin tesliminin değerlendirilmesi. 1/50 ölçek gereksinimlerine giriş | 1/200 vaziyet planı ve 1/100 çizim setinin tamamlanması (planlar, kesitler ve görünüşler) |
5) | 1/50 ölçekli tasarım geliştirme | Yapı elemanları ve malzemelerinin araştırılması; 1/50 sistem kesiti |
6) | 1/50 ölçekli tasarım geliştirme | 1/50 sistem kesit ve planlarının çizimi |
7) | 1/50 ölçekli tasarım geliştirme | 1/50 sistem kesit, plan ve görünüşlerinin çizimi |
8) | Ara Sınav Teslimi | 1/100 tam çizim seti ve 1/50 kısmi sistem kesit, plan, görünüşlerinin tamamlanması |
9) | 1/50 ölçekli kat planları üzerine görüşme | 1/50 kat planlarının çizimi |
10) | 1/50 ölçekli kesitler üzerine görüşme | 1/50 iki katlı bina kesitlerinin çizimi |
11) | 1/50 ölçekli görünüşler üzerine görüşme. 1/20 ölçek gereksinimlerine giriş. | 1/50 ölçek iki katlı bina görünüşlerinin çizimleri |
12) | 1/20 ölçekli tasarım geliştirme | 1/50 ölçekli sistem kesitinin 1/20 ölçeğe uyarlanması |
13) | 1/20 ölçekli tasarım geliştirme | 1/20 ölçekli sistem çizim setinin çizimi |
14) | Detaylara genel bakış | 1/20 ölçekli çizim setinin tamamlanması |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1- Andrea Deplazes, Constructing Architecture, Materials, Processes, Structures, 2008 2- Bert Bielefeld, Isabella Skiba, Technical Drawing, Birkhauser, Basel, 2007 3- David Dernie, Architectural Drawing, Laurance King, London, 2010. 4- Ching Francis D.K., Adams Cassandra, Building Construction Illustrated, 2010. 5- Watts Andrew, Modern Construction Handbook, 2001 6- Watts Andrew, Modern Construction Handbook, 2014 7- Wakita Osamu A., The Professional Practice Of Architectural Detailing, 1999 8- Thomas Herzog, Roland Krippner, Werner Lang, Facade Construction Manual, 2004 9- Christian Schittich and others, Glass Construction Manual,2007 10- Thomas Herzog and others, Timber construction Manual, 2004 11- Helmut C. Schulitz and others, Steel Construction Manual, 2000 12- Leslie Simmons, Olin's Construction, Principles, Materials, Methods, 2011 13- Eldem Sedat H., Yapı, 2009 14- Peter Schmid, Stephen Emmitt, John Olie, Principles of Architectural Detailing, 2004 15- Edward Allen, P. Rand, Architectural Detailing: Function, Constructability, Aesthetics, 2006 16- Orhan Şahinler, Mimarlıkta Teknik Resim, YEM, İstanbul, 1990. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 0 |
Uygulama | 13 | % 40 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 1 | 13 |
Uygulama | 13 | 4 | 52 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 2 | 24 |
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 99 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 3 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 3 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 1 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 5 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 2 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 4 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 5 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 3 |