MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC2002 | Mimari Tasarım II | Bahar | 2 | 6 | 5 | 10 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DURNEV ATILGAN YAĞAN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi BERNA YAYLALI Öğ.Gör. KUTSAN ÖZORAL Öğ.Gör. SERENGÜL SEÇMEN Öğ.Gör. GÖZDE KIZILKAN Öğ.Gör. SEDA CİVELEK Öğ.Gör. İLHAN AYDIN MELTEM Öğ.Gör. MERİÇ ÜĞDÜL KATMERCİ Dr. Öğr. Üyesi DURNEV ATILGAN YAĞAN Dr. Öğr. Üyesi BELİNDA TORUS |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Araştırma temelli bir stüdyo olan ARC2002, ana tema olarak yerleşimler bağlamında konutu çalışır. Konutun ortaya çıkan güncel problemleri yanı sıra, sosyal sürdürülebilirlik ve kapsayıcılık konularına odaklanarak, konuta erişimde önemli dezavantajlara sahip savunmasız ve hassas grupları dikkate alır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi tamamlayan öğrenciler (1) konut, örnekler ve kullanıcı grupları hakkında bilgi toplayabilir, yorumlayabilir, kaydedebilir, uygulayabilir, karşılaştırma değerlendirme yapabilir. (2) mimarın sosyal sürdürülebilirlik ve kapsayıcılık üzerine kamu yararına çalışma konusundaki sorumluluklarını anlar, (3) mevcut konut sistemlerini eleştirel olarak değerlendirip alternatif yaşam çevreleri önerebilir. (4) yer seçimi ve araştırılması konusunda kararlar alabilir, yerin karakteristiklerini tespit edebilir. (5) yere dair ilişkiler, problemler ve potansiyelleri ortaya çıkarabilir, tasarımın değerlendirilmesine ilişkin kriterler ortaya koyabilir (6) konut kullanıcılarının sosyal ve mekansal ihtiyaçları için senaryo ve mimari program oluşturabilir. (7) tasarımını eskiz, diyagram, kolaj, çizim, video, maket ve dijital modelleme gibi farklı yöntemlerle temsil edebilir (8) kapasitesini ortaya koyabileceği ölçekler arası kapsamlı bir mimari projeyi üretebilir. |
ARC2002, mevcut konut çevrelerinin eleştirisi ile başlar, temel insan hakkı olarak konut erişim hakkı ve toplumların değişen ihtiyaçlarına atıfta bulunur. Kapsayıcılığı ve eşitliği güvence altına alan, toplum tarafından yönlendirilen ve yönetilen bir yaşamı öngören, yerden ve toplumun tabanından ortaya çıkacak çözümler geliştirmeyi hedefler. Öğrenciler stüdyo yürütücüleri tarafından önerilen ya da boyut, ölçek, sosyo-ekonomik ve çok kültürlülük gibi yerel çeşitlilikler açısından ilgili ya da benzer yerlerde çalışmayı seçebilirler. Öğrenciler yer ve bağlam üzerine gerekli dokümantasyonu ve haritaları bulur ve araştırmayı yapar. ARC2001 stüdyosundan gelen deneyimlerine dayanarak yer analiz ve araştırmalarını yürütür. Öğrenciler, seçtikleri yer için geliştirecekleri konut önerilerinin tema, senaryo, karma, ağırlıkları ve mimari programını tanımlarlar. Yapılı çevre ile ilişkiler, mekan organizasyonu, strüktür, teknoloji ve biçim, tasarım sürecinde tartışılmaya devam eden konular olarak ele alınmaya devam edilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1a. Giriş 1b. Seminer, Konut üzerine tartışma ve araştırma | |
2) | 2a. Seminer, Konut üzerine tartışma ve araştırma 2b. Seminer, Yer ve toplum araştırmaları | |
3) | 3a. & 3b. Seminer, Yer ve toplum araştırmaları | |
4) | 4a & 4b. Senaryo ve mimari program geliştirme | |
5) | 5a & 5b. Ara Jüri -1 | |
6) | 6a & 6b. Ortak ve bireysel kritikler | |
7) | 7a & 7b. Ortak ve bireysel kritikler | |
8) | 8a & 8b. Ortak ve bireysel kritikler | |
9) | 9a & 9b. Ara Jüri - 2 | |
10) | 10a & 10b. Ortak ve bireysel kritikler | |
11) | 11a & 11b. Ortak ve bireysel kritikler | |
12) | 12a & 12b. Ortak ve bireysel kritikler | |
13) | 13a & 13b. Ön Jüri | |
14) | 14a & 14b. Final sunumu üzerine kritikler |
Ders Notları / Kitaplar: | Will be given according to the project topic. |
Diğer Kaynaklar: | • Alexander, C., Ishikawa, S. & Silverstein, M. (1977). A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction. New York: Oxford University Press. • Brillembourg, A. (2012). Torre David: Informal Vertical Communities. Zürich: Lars Müller Publishers. • Crase, J., Crawford, M., Kaliski, J. (Eds.) (1999). Everyday Urbanism. New York: Monacelli Press. • Davis, M. (2006). Planet of Slums. London: Verso. • De Chiara, J., Panero, J. & Zelnik, M. (Eds.) (2001). Time-Saver Standards for Interior Design and Space Planning. New York: Mc Graw-Hill. • Dove, C. (2020). Radical Housing-Designing multi-generational and co-living housing for all. London: RIBA Publishing. • Harvey, D. (2012). Rebel Cities: From the Right to the City to the Urban Revolution. London: Verso. • Interior Space: Permanent and Temporary Exhibition. (2007). Seoul, Korea: Archiworld. • Lepik, A. (2010). Small Scale, Big Change: New Architectures of Social Engagement. New York: The Museum of Modern Art. • Panero, J. & Zelnik, M. (1979). Human Dimension & Interior Space: A Source Book of Design Reference Standards. New York: Whitney Library of Design. • Sarkissian, W., Hofer, N., Shore, Y., Vajda, S. & Wilkinson, C. (2009). Kitchen Table Sustainability: Practical Recipes for Community Engagement with Sustainability. London: Earthscan/Routledge. • Schittich, C. (Ed.) (2007). Housing for People of All Ages: Flexible, unrestricted, senior-friendly. Basel: Birkhäuser. (Online source) https://proxy.bau.edu.tr:2420/document/doi/10.11129/detail.9783034615563/html • Williams, J. & Felicitas Hentschke (Eds.) (2018). To Be at Home: House, Work, and Self in the Modern World. Berlin&Boston: De Gruyter Oldenbourg. (Online source) https://proxy.bau.edu.tr:2420/document/doi/10.1515/9783110582765/html |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 20 | % 20 |
Ara Juri | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 45 |
Juri | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 28 | 4 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 20 | 5 | 100 |
Ara Juri | 1 | 8 | 8 |
Juri | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 250 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 5 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 5 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 3 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 5 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 4 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 4 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 2 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 3 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 3 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 2 |