MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC2002 | Mimari Tasarım II | Bahar | 2 | 6 | 5 | 10 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BELİNDA TORUS |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ASLI CAN Öğ.Gör. KUTSAN ÖZORAL Dr. Öğr. Üyesi DURNEV ATILGAN YAĞAN Dr. Öğr. Üyesi BELİNDA TORUS |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Araştırma temelli bir stüdyo olan ARC2002, ana tema olarak yerleşimler bağlamında konutu çalışır. Konutun ortaya çıkan güncel problemleri yanı sıra, sosyal sürdürülebilirlik ve kapsayıcılık konularına odaklanarak, konuta erişimde önemli dezavantajlara sahip savunmasız ve hassas grupları dikkate alır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; (1) Net ve kesin sorular sorabilir, bilgiyi yorumlamak için soyut fikirler kullanabilir, farklı bakış açılarını değerlendirebilir, iyi temellendirilmiş sonuçlara ulaşabilir ve alternatif sonuçları ilgili kriterlere göre test edebilir. (2) Bir alanı keşfedebilir ve yerin çeşitli açılardan özelliklerini bulmaya çalışarak bir alan incelemesi yapabilir; bu alan incelemesini tasarım sürecinin temeli ve başlangıç noktası olarak kullanabilir. (3) Her öğrencinin uygun tasarım kararları verebilme kapasitesini gösteren kapsamlı bir mimari proje üretebilir. (4) Farklı mekansal ihtiyaçları olan kullanıcı senaryoları geliştirebilir ve bu senaryoları mimari programın temeli haline getirebilir. (5) Mimarın kamu yararına çalışma sorumluluğunu ve yerel mahallelerin yaşam kalitesini artırma gerekliliğini anlayabilir. (6) Bir proje tasarımında topografya, su toplama alanı ve iklim koşulları gibi yerel özelliklere yanıt verebilir. |
ARC2002, mevcut konut çevrelerinin eleştirisi ile başlar, temel insan hakkı olarak konut erişim hakkı ve toplumların değişen ihtiyaçlarına atıfta bulunur. Kapsayıcılığı ve eşitliği güvence altına alan, toplum tarafından yönlendirilen ve yönetilen bir yaşamı öngören, yerden ve toplumun tabanından ortaya çıkacak çözümler geliştirmeyi hedefler. Öğrenciler stüdyo yürütücüleri tarafından önerilen ya da boyut, ölçek, sosyo-ekonomik ve çok kültürlülük gibi yerel çeşitlilikler açısından ilgili ya da benzer yerlerde çalışmayı seçebilirler. Öğrenciler yer ve bağlam üzerine gerekli dokümantasyonu ve haritaları bulur ve araştırmayı yapar. ARC2001 stüdyosundan gelen deneyimlerine dayanarak yer analiz ve araştırmalarını yürütür. Öğrenciler, seçtikleri yer için geliştirecekleri konut önerilerinin tema, senaryo, karma, ağırlıkları ve mimari programını tanımlarlar. Yapılı çevre ile ilişkiler, mekan organizasyonu, strüktür, teknoloji ve biçim, tasarım sürecinde tartışılmaya devam eden konular olarak ele alınmaya devam edilir. Bu stüdyoda kullanılan öğretim yöntemleri; proje çalışmaları, işbirlikçi öğrenme, konuk konuşmacılar, ders anlatımı, okuma ödevleri, gözlem, tartışmalar, saha gezileri, bireysel çalışma, problem çözme ve sosyal etkinlikleri içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1a. Giriş 1b. Seminer, Konut üzerine tartışma ve araştırma | |
2) | 2a. Seminer, Konut üzerine tartışma ve araştırma 2b. Seminer, Yer ve toplum araştırmaları | |
3) | 3a. & 3b. Seminer, Yer ve toplum araştırmaları | |
4) | 4a & 4b. Senaryo ve mimari program geliştirme | |
5) | 5a & 5b. Ara Jüri -1 | Arasınav-1 Tesliminde İstenenler |
6) | 6a & 6b. Ortak ve bireysel kritikler | |
7) | 7a & 7b. Ortak ve bireysel kritikler | |
8) | AKADEMİK TAKVİMDE ARASINAV HAFTASI | |
9) | 9a Bireysel Kritikler & 9b &9c Ara Jüri - 2 | Arasınav-2 Tesliminde İstenenler |
10) | 10a & 10b. Ortak ve bireysel kritikler | |
11) | 11a & 11b. Ortak ve bireysel kritikler | |
12) | 12a & 12b. Ortak ve bireysel kritikler | |
13) | 13a & 13b. Ön Jüri | Final jürisinde istenenlerin baskısı |
14) | 14a & 14b. Final sunumu üzerine kritikler | |
14) |
Ders Notları / Kitaplar: | Will be given according to the project topic. |
Diğer Kaynaklar: | • Alexander, C., Ishikawa, S. & Silverstein, M. (1977). A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction. New York: Oxford University Press. • Brillembourg, A. (2012). Torre David: Informal Vertical Communities. Zürich: Lars Müller Publishers. • Crase, J., Crawford, M., Kaliski, J. (Eds.) (1999). Everyday Urbanism. New York: Monacelli Press. • Davis, M. (2006). Planet of Slums. London: Verso. • De Chiara, J., Panero, J. & Zelnik, M. (Eds.) (2001). Time-Saver Standards for Interior Design and Space Planning. New York: Mc Graw-Hill. • Dove, C. (2020). Radical Housing-Designing multi-generational and co-living housing for all. London: RIBA Publishing. • Harvey, D. (2012). Rebel Cities: From the Right to the City to the Urban Revolution. London: Verso. • Interior Space: Permanent and Temporary Exhibition. (2007). Seoul, Korea: Archiworld. • Lepik, A. (2010). Small Scale, Big Change: New Architectures of Social Engagement. New York: The Museum of Modern Art. • Panero, J. & Zelnik, M. (1979). Human Dimension & Interior Space: A Source Book of Design Reference Standards. New York: Whitney Library of Design. • Porter L., Steele, W. and Stone W. (2018). Housing and Resilience –When, for Whom and for What? A Critical Agenda. Housing, Theory and Society, Vol 35, issue 4. • Sarkissian, W., Hofer, N., Shore, Y., Vajda, S. & Wilkinson, C. (2009). Kitchen Table Sustainability: Practical Recipes for Community Engagement with Sustainability. London: Earthscan/Routledge. • Schittich, C. (Ed.) (2007). Housing for People of All Ages: Flexible, unrestricted, senior-friendly. Basel: Birkhäuser. (Online source) https://proxy.bau.edu.tr:2420/document/doi/10.11129/detail.9783034615563/html • Williams, J. & Felicitas Hentschke (Eds.) (2018). To Be at Home: House, Work, and Self in the Modern World. Berlin&Boston: De Gruyter Oldenbourg. (Online source) https://proxy.bau.edu.tr:2420/document/doi/10.1515/9783110582765/html |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 20 | % 20 |
Ara Juri | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 45 |
Juri | 1 | % 25 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 36 |
Uygulama | 14 | 84 |
Arazi Çalışması | 1 | 4 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 96 |
Ara Juri | 3 | 24 |
Final | 1 | 16 |
Toplam İş Yükü | 260 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 5 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 5 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 3 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 5 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 4 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 4 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 2 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 3 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 3 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 2 |