MCH3008 Control SystemsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MCH3008 Kontrol Sistemleri Güz
Bahar
3 2 4 7
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü:
Dersi Veren(ler): Arş.Gör. RESUL ÇALIŞKAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders de geribeslemeli control sistemlerinin modellenmesi, karakteristikleri, kararlılık, frekans yanıtı, Nyquist/Bode diyagramları, PID kompansatörler, Root locus, durum uzay analizi ve kontrolcü dizaynı konuları verilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Dinamik sistemlerin modellenmesi temel kavramları tanımlar.
II. Durum-değişkenleri/durum-uzay, giriş-çıkış ve blok diyagram gösterimlerini tanımlar.
III. Temel kontrol etkileri ve dinamik sistemlerin geçici ve kalıcı tepkilerini tanımlar.
IV. Routh kararlılık kriterini ve kararlılık kavramı tanımlar.
V. Root locus analizini ve denetleyici tasarımı kullanır.
VI. Frakans yanıtı ve Bode diyagramını kullanır
VII. Nyquist kararlılık ve karalılığa ilişkin kavramları tanımlar.
VIII. Kontroledilebilirlik, gözlenebilirlik ve durum geri beslemesi kavramı tanımlar.

Dersin İçeriği

Bu ders de, kontrol sistemlerinin geçici ve sürekli durum yanıtı kavramları root-locus ve frekans tepkesi yöntemleri ile kontrol sistemlerinin kararlılığını incelenecek ve istenilen sistem davranışı için kontrolörlerin nasıl tasarlanılacağı gösterilecektir.
Öğrenciler aynı zamanda bir sistemin kararlılık analiz ve sistemlerin davranışı düzenleyen basit kontrolörleri tasarlama yeteneği de kazanacaklardır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mühendisliğin Amaç ve Motivasyonu
2) Sistem modelleme, standart formlar, Laplace dönüşümü
3) Giriş-Çıkış modelleri, Transfer fonksiyonları, Durum değişkenleri modeli ve blok diyagramlar
4) Temel kavramlar, geçici ve sürekli durum tepkeleri
5) Temel kavramlar, geçici ve sürekli durum tepkeleri
6) Routh’s kararlılık kriteri ve root-locus analizi
7) Routh’s kararlılık kriteri ve root-locus analizi
8) Faz ilerletici ve gerileteci. Root-locus kullanarak Faz ilerletici ve gerileteci kontrolcü dizaynı
9) Faz ilerletici ve gerileteci. Root-locus kullanarak Faz ilerletici ve gerileteci kontrolcü dizaynı
10) Frekans tepkesi analizi
11) Durum-Uzay analizi
12) Durum-Uzay kontrolcü dizayn
13) Durum-Uzay kontrolcü dizayn
14) Ders tekrarı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Feedback Control of Dynamic Systems, 7th Edition, Gene F. Franklin, J. David Powell, Abbas Emami-Naeini,
Modern Control Engineering, 5th edition, Katsuhiko Ogata
Diğer Kaynaklar: Ders notları

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Laboratuar 14 % 20
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Proje 1 10 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 169

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mekatronik Mühendisliği konularında bilimsel araştırma yapma; bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerini ve akademik altyapısını kazanır.
2) Mekatronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli modern yöntem ve teknikleri seçer uygular ve geliştirir.
3) Mekatronik sistem, bileşen ve süreçlerin tasarımında yeni ve özgün fikir, yöntem ve çözümler geliştirir.
4) Deney tasarlama, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, raporlama ve uygulamaya aktarma becerisi kazanır.
5) Bireysel ve ekip çalışması yapabilme, ekip üyeleriyle etkin iletişim ve yardımlaşma ve disiplinler arası çalışma yapabilme becerilerini kazanır.
6) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisini; teknik yenilikleri ve terminolojiyi takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisini kazanır.
7) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve aktarabilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır.
8) Evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur.
9) İş hayatına yönelik proje organizasyonu ve yönetimi ve hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık kazanır.
10) Evrensel ve toplumsal boyutlarda mekatronik mühendisliği uygulamalarının sağlık, çevre, güvenlik ve hukuksal etkileri üzerinde farkındalık kazanır.