MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MCH1003 | Mekatroniğe Giriş | Güz | 0 | 2 | 1 | 6 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AMIR NAVIDFAR |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ORHAN GÖKÇÖL Doç. Dr. MEHMET BERKE GÜR Prof. Dr. NAFİZ ARICA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu Mekatronik Mühendisliği kavramlarının günlük hayattan seçilmiş örneklerle gösterildiği edildiği bir giriş dersidir. Dersin sonunda, öğrenciler matematik ve bilimsel ilkeler kullanarak Mekatronik Mühendisliği problemi çözme disiplini ile ilgili temel bir anlayışa sahip olacaktır. Dersin laboratuvar kısmında: Temel elektrik devre teknikleri, temel elektronik devre elemanları ve modelleme yazılımları gösterilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I Mühendislik kavramını, mühendisi ve mühendislik mesleğini tanımlayabilir II Disiplinler arası düşünme yeteneğini kazanır. III Mekatronik sistem tanımını açıklayabilir. IV Sensör, tahrik elemanı ve bilgisayar/işlemcileri temel düzeyde tanımlayabilir. V Mühendislik tasarım süreci ve aşamalarını açıklayabilir/sıralayabilir, bir birleri ile ilişkilendirir. VI Mühendislik raporlama sürecini ve çeşitlerini tanımlayabilir. VII Etik ve uygulama alanları hakkında temel bilgi sahibi olur. VIII Güncel Mekatronik uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur. |
Giriş, Mühendislik ve Mekatronik Tarihçesi, Tasarım, Teknik yazım, Numerik Araçlar (MATLAB/SIMULINK), Mekatronik Sistem Komponentleri I - Sensorler, Mekatronik Sistem Komponentleri II - Actuators, Mekatronik Sistem Komponentleri III – Mikrokontrolcü ve gömülü sistemler, ARDUINO projeleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Mühendislik ve Mekatronik Tarihçesi | |
3) | Tasarım | |
4) | Teknik Yazım | |
5) | Numerik Araçlar (MATLAB/SIMULINK) | |
6) | Mekatronik Sistem Komponentleri I - Sensörler | |
7) | Mekatronik Sistem Komponentleri II - Aktüvatörler | |
8) | Mekatronik Sistem Komponentleri -III Mikrokontrolcüler ve Gömülü Sistemler | |
9) | Arasınav | |
10) | ARDUINO ile projeler | |
11) | ARDUINO ile projeler | |
12) | ARDUINO ile projeler | |
13) | ARDUINO ile projeler | |
14) | ARDUINO ile projeler |
Ders Notları / Kitaplar: | M. Jouaneh, “Fundamentals of Mechatronics", Cengage Learning, 2013, ISBN: 978-1-111-56902-0 |
Diğer Kaynaklar: | I. Engineering by Design 2/E, Gerard Voland, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ (2004). II. W. Bolton, Mechatronics, 5th ed., Pearson (Prentice Hall), UK |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 10 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 90 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 155 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, Fen Bilimleri ve Mekatronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 2 |
2) | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | 1 |
3) | Karmaşık mekatronik sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | 2 |
4) | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 2 |
5) | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlar ve yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | 1 |
6) | Mekatronik Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır. | 2 |
7) | İngilizce ve Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde Ingilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanir; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. | 1 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olur. | 2 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci sahibidir; Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgilidir. | 1 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | 1 |
11) | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Mekatronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 1 |