BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CMP2007 | Dijital Sistem Tasarımı | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖRKEM KAR |
Dersi Veren(ler): |
Dr. UTKU GÜLEN Dr. Öğr. Üyesi SELÇUK BAKTIR Prof. Dr. TAŞKIN KOÇAK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Öğrencilere, en yeni elektronik tasarım otomasyon programları kullnılarak, sayısal devre tasarımı ve sistem seviyesinde tasarım öğretilir. Temel devre yapıtaşları kullanılarak, büyük çaplı mantık devrelerinin tasarımı anlatılır. FPGA mimarilerinden, davranışsal tasarımdan, sistem bölümlemeden, devre sentez yazılımlarının kullanımından, tasarım doğrulama yöntemlerinden ve FPGA teknolojisi ile gerçeklenen alışılmışın dışında sistemlerden bahsedilir. Öğrenciler ASIC tasarımına yönelik teknik ve yazılımları kullanmaya aşina bir hale gelir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Boolean mantık temellerini anlamak. II. Senkron devreleri tanımlamak ve tasarlamak. III. Sonlu durum makinelerini tanımlamak ve inşa etmek. IV. Bellek birimlerini tanımlamak ve test yapmak. V. Donanım mimarisini tanımlamak. VI. Donanım tasarım dilini gerçekleştirmek |
Mantık tasarımı tekrarı. Davranışsal Verilog kodlama. Tasarım doğrulama. Verilog ile kombinezonal ve sırasal devre tasarımı. İki-duraklılar, kaydırma aygıt kütükleri and sayaçlar. Algoritmik durum makinaları. Büyük ölçekli sayısal sistemlerin tasarımı. Yapısal Verilog kodlama ile devrelerin hiyerarşik tanımlanması. Hafıza ve FPGA. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dijital sistem tasarımına giriş | |
2) | Tasarım ölçümleri | |
3) | Donanım tanımlama diline giriş (Verilog) | |
4) | Alan programlanabilir kapı dizisine giriş (FPGA) | |
5) | Sonlu durum makineleri | |
6) | CMOS transistorleri | |
7) | Zamanlama bölüm 2 | |
8) | Arasınav konu tekrarı | |
9) | Zamanlama bölüm 2 | |
10) | FSM - sıra algılama | |
11) | Güç ve enerji | |
12) | Hafıza | |
13) | Paralellik | |
14) | Özet ve Final sınavı tekrarı |
Ders Notları / Kitaplar: | Morris Mano, Michael Ciletti, Digital Design, Pearson, 4th Edition, 2008. Samir Palnitkar, Verilog HDL: A Guide to Digital Design and Synthesis, SunSoft Press, 1996. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Laboratuar | 14 | % 20 |
Küçük Sınavlar | 10 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 12 | 2 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 8 | 120 |
Küçük Sınavlar | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 186 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 5 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilgisayar mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |