BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CMP1004 | Dijital Mantığa Giriş | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SELİN NACAKLI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ÖVGÜ ÖZTÜRK ERGÜN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu derste günümüz elektronik ve dijital teknolojilerinin temellerini oluşturan mantık devreleri, ikili sistemde matematiksel hesaplar ağırlıklı olarak işlenecektir. Dijital sistemler ve bilgi, kombinasyonel mantık devreleri, kombinasyonel mantık devreleri tasarlama, ikili sistemde aritmetik işlemler ve devreler, sıralı devreler bu derste işlenecek konular olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Sayı sistemlerini anlayacak ve ikili işlemleri gerçekleştirebilecek; 2. Boolean cebirinde hesaplamalar yapabilecek; 3. Dijital mantık kapılarını anlayın; 4. K-haritası tekniğini kullanarak Boolean fonksiyonlarını basitleştirin; 5. Kod çözücüler, kodlayıcılar, çoklayıcılar, toplayıcılar ve çıkarıcılar gibi birleşimsel devreleri analiz edip tasarlayabilecektir; 6. Depolama elemanlarını, mandalları ve parmak arası terlikleri anlayın; 7. Senkron sıralı devreleri analiz edip tasarlayabilecektir; 8. Kayıt ve sayaç işlemlerini gerçekleştirin; 9. Bellek uygulamasının, RAM'lerin ve ROM'ların temellerini anlayın. |
Sayısal Sistemler, İkili Sayılar, Mantık Fonksiyonları, Temel Mantık Kapıları, Kapı Düzeyi Minimizasyonu, Birleşimsel Devreler, Senkron Sıralı Devreler, Kayıt ve Sayaçlar, Bellek ve Programlanabilir Mantık Dersin Öğretim yöntemleri anlatım, bireysel çalışma, teknoloji destekli öğrenme, problem çözme şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sayısal Sistemler ve İkili Sayılar | Ders Kitabı Bölüm 1 |
2) | Mantık Fonksiyonlarına Giriş ve Temel Mantık Kapıları | Ders Kitabı Bölüm 2 |
3) | Kapı Düzeyi Minimizasyonu | Ders Kitabı Bölüm 3 |
4) | Kapı Düzeyi Minimizasyonu | Ders Kitabı Bölüm 3 |
5) | Birleşimsel Devreler | Ders Kitabı Bölüm 4 |
6) | Birleşimsel Devreler | Ders Kitabı Bölüm 4 |
7) | Ara Sınav için Tekrar | Ders Kitabı Bölüm 1-2-3-4 |
8) | Birleşimsel Devreler | Ders Kitabı Bölüm 4 |
9) | Senkron Sıralı Devreler | Ders Kitabı Bölüm 5 |
10) | Senkron Sıralı Devreler | Ders Kitabı Bölüm 5 |
11) | Senkron Sıralı Devreler | Ders Kitabı Bölüm 5 |
12) | Kayıt ve Sayaçlar | Ders Kitabı Bölüm 6 |
13) | Kayıt ve Sayaçlar | Ders Kitabı Bölüm 6 |
14) | Bellek ve Programlanabilir Mantık | Ders Kitabı Bölüm 7 |
Ders Notları / Kitaplar: | Digital Design by M.Morris Mano and Michael D.Ciletti, Fifth Edition, PEARSON |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Küçük Sınavlar | 3 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 18 |
Final | 1 | 36 |
Toplam İş Yükü | 156 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 5 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
4) | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilgisayar mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |