CMP1004 Introduction to Digital LogicBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MATEMATİKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MATEMATİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CMP1004 Dijital Mantığa Giriş Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖVGÜ ÖZTÜRK ERGÜN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ÖVGÜ ÖZTÜRK ERGÜN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu derste günümüz elektronik ve dijital teknolojilerinin temellerini oluşturan mantık devreleri, ikili sistemde matematiksel hesaplar ağırlıklı olarak işlenecektir. Dijital sistemler ve bilgi, kombinasyonel mantık devreleri, kombinasyonel mantık devreleri tasarlama, ikili sistemde aritmetik işlemler ve devreler, sıralı devreler bu derste işlenecek konular olacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Dijital bir sistem tasarlamak ve uygulamak için temel bileşenleri ve yaklaşımları araştırmak ve analiz etmek.
II. Boolean algebrada hesaplamalar yapmak ve logic tasarımın matematiksel ifadelerini analiz etmek.
III. Bileşimsel ve sıralı devrelerin tasarımı ve analizi hakkında bilgi edinmek ve bu iki devre yapılarını karşılaştırabilmek.
IV. Karmaşık dijital devreleri tasarlamak ve simüle etmek, böylece dijital devre tasarımında deneyim kazanmak.
V. Elektronik ve otomasyon dünyasındaki problemleri ve ihtiyaçları değerlendirebilmek ve dijital sistemlerin bu tip problemlere sağlayabileceği çözümleri düşünmede öğrencinin bilgisini kullanabilmesi.
VI. Matematiksel ifadeleri dijital logic bileşenleri ile ilişkilendirebilmek, böylece bu bileşenler ile gerçek-dünya problem parametreleri arasında bağ geliştirmek.
VII. Hafıza uygulamaları, RAMs ve ROMs temelleri hakkında bilgi edinmek.

Dersin İçeriği

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İkili Sayı Sistemine Giriş İkili Sistemde Aritmetik İşlemler Ders Kitabı Bölüm 2
2) Temel Mantık Kapıları Mantık Fonksiyonlarına Giriş Ders Kitabı Bölüm 2
3) Fonksiyon Tanımlamaları, Boolean Tanımlamaları, Doğruluk Tablosu, Mantık Diagramları ve bunların arasındaki birbirine çevirmeler 2,3 ve 4 değişkenlı fonksiyonlar Ders Kitabı Bölüm 2 ve 3
4) Minterm ve Maxterm Tanımlamaları Toplamların Çarpımı ve Çarpımların Toplamı Tanımlamaları ve bunların Mantık Diagramları Ders Kitabı Bölüm 3
5) K-Map ve diğer fonksiyon tanımalamaları arasında dönüşümler, fonksiyon tanımlama ve sadeleştirme bir arada işlenir. NAND-NAND ve NOR-NOR Implementasyonuna Geçiş, XOR Kapısı ve Mantık diagramları işlenir Ders Kitabı Bölüm 3
6) K-Map Tanımlamaları ve Fonksiyonların K-Map Kullanarak Sadeleştirilmesi, VEYA-VE Implementasyonu, VE-VEYA Implementasyonu, NAND-NAND ve NOR-NOR Mantık Devrelerini Tanıma ve Bu Devrelere Dönüşüm Yöntemleri Ders Kitabı Bölüm 3
7) Yarım Toplayıcı ve Tam Toplayıcı Fonksiyonları ve Devreleri Ders Kitabı Bölüm 4
8) İkili sisitemde 4-bit toplayıcılar, 4-bit çıkarıcılar, 4-bit toplayıcı/çıkarıcılar, 4den fazla bit için toplayıcı ve çıkarıcı devre tasarımları, 1024-bit toplayıcı tasarımı Ders Kitabı Bölüm 4
9) İkili Sistemde Çarpıcı Devreleri, Tasarım ve Implementasyon Ders Kitabı Bölüm 4
10) Büyüklük Karşılaştırıcı Fonksiyonları ve Devreleri Ders Kitabı Bölüm 4
11) Dekoder, Enkoder ve Çoklayıcı Devreleri Ders Kitabı Bölüm 4
12) Ardışık Devrelere Giriş, Latch Devreleri Ders Kitabı Bölüm 5
13) Flip Flop Devreleri, D,T ve Jk Flip Flop Devreleri Ders Kitabı Bölüm 5
14) Ardışık Devrelerin Analizi ve Clock Sinyali Ders Kitabı Bölüm 5

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Digital Design by M.Morris Mano and Michael D.Ciletti, Fifth Edition, PEARSON
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Küçük Sınavlar 3 18
Ara Sınavlar 1 18
Final 1 36
Toplam İş Yükü 156

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak 3
2) Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak 1
3) Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek
4) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek
5) Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek
6) Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak
7) Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek
8) Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak
9) Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak
10) Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak
11) Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak
12) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek