GLA5002 Uluslararası HukukBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar GLOBAL İLİŞKİLER (İNGİLİZCE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
GLOBAL İLİŞKİLER (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GLA5002 Uluslararası Hukuk Güz 3 0 3 9
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: HANDE SAĞLAM
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. MEHMET CENGİZ UZUN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Uluslarası organizasyon ve devletlerin idaresi ve ilişkilerini hukukun bağlayıcı normatif kuralları ve genel prensipleri kapsamında ele almak dersin başlıca odak noktasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Öğrencilerin, uluslararası ilişkilerde uluslararası kamu hukukunun rolünü anlamalarına yardımcı olmak,

II. Uluslararası hukukun genel prensiplerini, uluslararası hukukun oluşumu, kaynakları, mahkemeler ve hakim makamı tarafından yorumlanması, uygulama sorunu, uluslararası ve ulusal arasındaki ilişki kapsamlarını ele alarak anlayabilme yeteneği geliştirmek,

III. Küresel siyaset sorunlarını belirleyerek uluslararası hukuk ilkelerini uygulamak,

IV. İnsan hakları, çevre, ekonomi ve savaş hukukunu yorumlayabilme yeteneğini geliştirmek,

V. Birincil ve ikincil araştırma yürütme, sonuçları analiz etme, bulguları geliştirme, sonuçları raporlama ve yorumlama yeteneğini geliştirmek,

VI. Teorilerin ve kavramların sosyal sorunlara uygulanmasında karşılaştırma yoluyla öğrencilerin analitik düşünme yeteneklerini geliştirmek.

Dersin İçeriği

Bu ders uluslararası hukukun uluslararası ilişkiler içerisindeki rolü ile ilgili bir giriş dersidir. Nasıl ve neden uluslararası hukukun devletlerarası ilişkileri etkilediğine odaklanır. Devletlerarası sorunlar nasıl çözümlenir, ve uluslararası hukuk mekanizmaları nelerdir? Uluslararası hukukun kaynakları nelerdir? Kimleri bağlar? sorularının irdelendiği ders ayrıca Dünya Ticaret Örgütü, Uluslararası Ceza Mahkemesi, Uluslararası Adalet Divanı gibi kurumların kuvvet kullanımı, deniz hukuku, insan hakları ve küresel çevre konuları ile ilintilerini inceler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Uluslararası Hukukta Uluslararası İlişkiler Yaklaşımı Okuma
3) Uluslararası Hukuk Teorileri ve Yaklaşımları Okuma
4) Uluslararası Hukuk Aktörleri: Devletler, Uluslararası Organizasyonlar ve Devletten Bağımsız Olan Aktörler Okuma
5) Uluslararası Hukuk Oluşumu Okuma
6) Uluslararası Hukukun Yorumlanması Okuma
7) Ara sınav
8) Uluslararası Hukuk ve İç Hukuk Okuma
9) İnsan Hakları Hukuku Okuma
10) Uluslararası Çevre Hukuku Okuma
11) Uluslararası Ekonomi Hukuku Okuma
12) Güç Kullanımı I: Haklı savaş, insani müdahale ve Irak'ta önleyici savaş Okuma
13) Güç kullanımı II: Savaş Hukuku, Uluslararası İnsancıl Hukuk ve Uluslararası Ceza Hukuku Okuma
14) Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ian Brownlie, Principles of Public International Law, sixth edition (New York: Oxford University Press, 2003).

Robert O. Keohane, “International Relations and International Law: Two Optics,” Harvard International Law Journal, Vol. 38, No. 2 (Spring 1997), pp. 487-502.
Diğer Kaynaklar: Richard Steinberg and Jonathan Zasloff, “Power and International Law,” American Journal of International Law, Vol. 100 (2006), pp. 64-87.

José E. Alvarez, International Organizations as Law-Makers (New York: Oxford University Press, 2006).

Kenneth A. Abbott and Duncan Snidal, “Hard and Soft Law in International Governance,” in Judith L. Goldstein, Miles Kahler, Robert O. Keohane, and Anne-Marie Slaughter, eds., Legalization and World Politics (Cambridge: MIT Press, 2001).

James McCall Smith, “The Politics of Dispute Settlement Design: Explaining Legalism in Regional Trade Pacts,” International Organization, Vol. 54 (2000), pp. 137-180.

George W. Downs, “Enforcement and the Evolution of Cooperation,” Michigan Journal of International Law, Vol. 19, No. 2 (1998), pp. 319-44.

Philip R. Trimble, “The Supreme Court and International Law,” American Journal of International Law, Vol. 89 (1995), pp. 53-57.

Braithwaite, John, and Peter Drahos, Global Business Regulation (New York: Cambridge University Press, 2000).

Price, Richard. 1998. "Transnational Civil Society Targets Land Mines" International Organization 52:3, 613.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 20
Projeler 1 % 10
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Uygulama 14 51
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 39
Sunum / Seminer 1 10
Proje 1 15
Ödevler 1 10
Küçük Sınavlar 1 10
Final 1 20
Toplam İş Yükü 197

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir.
2) Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir.
3) Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır.
4) Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder.
5) İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler.
6) Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür.
7) Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
8) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
9) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır.
10) İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir.
11) Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir.
12) İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir.