GLOBAL İLİŞKİLER (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GLA5001 | Soğuk Savaş sonrası Dünya Politikaları | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi SELİM VOLKAN İPEK Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | 2. Dünya Savaşı'ndan sonra kutuplaşan Dünya'da gelişen güç politikalarının Dünya'da oluşan iki farklı kutuptan 1989'dan sonra oluşan Hegemonik yapıya geçiş süreci bu derste öğrencilere aktarılacaktır. Bu dönemde gelişen uluslararası örgütler, kuruluşlar ve güç diplomasisi, öğrenciler ile günümüz karşılaştırılacak şekilde tartışılacak, diplomasi kavramına farklı yaklaşımlar ile müzakere/çatışma örnekleri, ve soğuk savaş sürecinin sonrasında geliştirilen yeni "devlet inşaa" süreçleri konusunda öğrencilere bilgi verilecektir. Dersin interdisipliner yapısı, ekonomi ve siyaset bilimi alanlarının uluslararası ilişkilere uygulamalarını içeren farklı disiplinlerden yararlanmayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Öğrencilerin Soğuk Savaş Dönemindeki tarihsel süreci anlamalarını sağlama II. Uluslararası ilişkilerin prensipleri hakkındaki kavramları analayabilme yeteneği geliştirme III. Uluslararası ilişkilerin temel birimleri, küreselleşmenin doğası, kuvvet kullanımının yarar ve meşruiyeti, güç ve barış ve istikrarını tehdit eden doğa dengesinin dinamiklerini tanımlayabilme IV. Yeni dünya düzenini yorumlama becerilerini geliştirme V. Öğrencilerin dünya kutuplaşmasını ve 1990'lardan sonra değişen dünya düzenini anlamasına yardımcı olma |
Sovyetler Birliği’nin çöküşü, sömürgeciliğin sona erişi, nasyonalizmin tekrar dirilişi ve devlet-dışı aktörlerin ortaya çıkışı uluslararası ilişkilerde kompleks ve hızlı değişimlerin olduğu bir döneme yol açtı. Bu ders, uluslararası ilişkilerin temel birimlerini, küreselleşmeyi, silahlı kuvvet kullanımını ve meşruiyetini, güçler dengesi dinamiklerini, barış ve istikrara yönelik tehditleri, ve uluslararası kurumları teorik ve ampirik olarak açıklamaya çalışır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Soğuk Savaş Döneminde Tarihsel Süreç | Okuma |
2) | Gorbochev ve Perestroyka Sonuçları | Okuma |
3) | Doğu Avrupa: Sovyet İmparatorluğu'nun Sonu | Okuma |
4) | Yeni Ekonomik Güçler: Japonya ve Avrupa Birliği | Okuma |
5) | Yeni Dünya Düzeni Doğuşu | Okuma |
6) | İslam, İran, Irak ve Körfez Savaşı | Okuma |
7) | Ders Tekrarı | |
8) | Terörist Saldırıları | Okuma |
9) | Uluslararası Savaşlar | Okuma |
10) | Nükleer Tehditler | Okuma |
11) | Dünyadaki Ekononomik Büyüme | Okuma |
12) | Enerji Krizi | Okuma |
13) | Küreselleşme | Okuma |
14) | Ders Tekrarı |
Ders Notları / Kitaplar: | Wayne C. McWilliams &Harry Piotrowski, The World Since 1945: A History of International Relations’, Lynne Rienner Publisher, 1997. 4th edition Norman Lowe, Modern World History, Palgrave, 1997, 3rd edition RichardJ.Stoll and Michael D. Ward, Power in World Politics, Lynne Rienner Publisher, Boulder & London, 1989 |
Diğer Kaynaklar: | Hans Küng, A Global Ethic for Global Politics and Economics, New York Oxford, Oxford University Press, 1998 Neil Englehart, Charles Kurzman, ‘Welcome to World Peace’Social Forces, Vol. 84, No. 4 (Jun., 2006), pp. 1957-1967 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Uygulama | 14 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 54 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | 4 |
2) | Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | 5 |
3) | Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | |
4) | Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | 5 |
5) | İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | 5 |
6) | Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | 3 |
7) | Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 3 |
8) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 5 |
9) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | 3 |
10) | İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | 5 |
11) | Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | 5 |
12) | İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. | 5 |