BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EEE5010 | Optimizasyon | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 9 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SÜREYYA AKYÜZ |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SÜREYYA AKYÜZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Optimizasyon kavramının matematiksel temellerini ve çözüm yöntemlerini tanıtmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - optimizasyon problemlerini formüle edebilir - kısıtların farklılıklarını ve çözüme etkilerini kavrayabilir - optimizasyon problemlerinin çözümü için temel sayısal yöntemleri uygulayabilir |
Bir karar verme problemi olarak optimizasyon. Kısıtsız optimizasyon. Eşitlik kısıtları altında optimizasyon: Lagrange çarpanları. Eşitsizlik kısıtları altında optimizasyon. Doğrusal programlama. Sayısal yöntemler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Optimizasyon problemi. Örnekler. | |
2) | Matematiksel ön hazırlık. | |
3) | Matematiksel ön hazırlık. | |
4) | Weierstrass teoremi ve örnek problemlere uygulanması. | |
5) | Açık bir küme üstünde optimizasyon: Gerekli ve yeterli koşullar. | |
6) | Sayısal yöntemler: Gradyen algoritması, Newton yöntemi. | |
8) | Eşitlik kısıtları altında optimizasyon: Lagrange çarpanları. | |
9) | Eşitsizlik kısıtları altında optimizasyon: Kuhn-Tucker koşulları. | |
10) | Doğrusal programlama: Standart maksimizasyon ve minimizasyon problemleri. | |
11) | Doğrusal programlama: Birincil ve eşlenik problemler. Optimallik koşulları. | |
12) | Simplex algoritması. | |
13) | Dinamik programlama. | |
14) | Büyük optimizasyon problemleri ve ayrıştırma yöntemleri. |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. P. Varaia, Lecture Notes on Optimization, web |
Diğer Kaynaklar: | 1. C.T. Kelley, Iterative Methods for Optimization, SIAM |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 5 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 136 |
Ödevler | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 192 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İleri düzey Bilgisayar Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak | |
2) | Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek | |
3) | İleri düzey matematik, fen ve mühendislik bilgisi gerçek promlemler üzerinde uygulamak. | |
4) | Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak | |
5) | Mühendislik alanındaki bilimsel araştırmaları yorumlayıp analiz etmek ve çalışma alanındaki bilgileri kullanmak | |
6) | Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak | |
7) | Bilimsel bilgiye ulaşmak | |
8) | Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak | |
9) | Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek | |
10) | Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek | |
11) | İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak. | |
12) | Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek | |
13) | Yeni profesyonel uygulamalar ve yetileri yorumlamak için farkındalık geliştirmek |