NMD3105 Social Movements and New MediaBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SOSYOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD3105 Toplumsal Hareketler ve Yeni Medya Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SİNAN AŞÇI
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. MERT KAYHAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu ders toplumsal hareketlerin oluşumu, yükselişi ve gerileyişi süreçlerine atıfta bulunarak; Sosyoloji, Siyaset Bilimi ve (Sosyal) Psikoloji alanlarındaki temel ilke, kavram ve sorunları tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu başlıkların, toplumsal hareketlerin medyayı kullanma şekillerinden ve medyada temsil edilme biçimlerinden nasıl etkilendiğine yönelik eleştirel bir bakış açısı kazandırmak da dersin amaçları arasındadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Bir toplumsal hareketi protesto, oturma eylemi, dilekçe kampanyası, çevrimiçi aktivizm gibi kavramlardan ayırabilir,
2. Miskin eylemcilik hakkında eleştirel bir anlayış geliştirir,
3. Dijital ve geleneksel toplumsal hareketleri karşılaştırabilir,
4. Yeni medyanın toplumsal hareketler tarafından işlevselleştirilmesine ilişkin eleştirel bir anlayışa sahip olur,
5. Belirli bir toplumsal hareketin gerçekleştiği tarihsel dönem ve ilgili medyanın kullanımı hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.

Dersin İçeriği

Toplumsal hareketler kabaca yerel, ulusal veya küresel düzeyde toplumsal değişim olarak tanımlanmaktadır. Bu değişim, etnik, ulusal veya cinsiyet eşitliği meselelerini, iktidarlar yerine yurttaşların yönlendirdiği çevresel ve sınıfsal değişimleri ele almaktadır. Bu ders kapsamında dijital ve mobil teknolojiler dahil medya teknolojileri ile yakın geçmişteki sosyal hareketler arasındaki bağlantıyı tartışılacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Yazılı Basın ve Modernite, Aydınlanma
3) Gazeteler ve Fransız Milliyetçiliği
4) Radyo ve Almanya'daki Nasyonal Sosyalizm
5) Televizyon ve Soğuk Savaş Dönemindeki Kolektif Paranoya
6) Sinema ve Afrika'daki Amerika/Avrupa Etkisi
7) Ses ve Görüntü Kasetleri ile Kitle Hareketleri I
8) Ses ve Görüntü Kasetleri ile Kitle Hareketleri II
9) Dijital Medya ve Orta Asya Baharı I
10) Dijital Medya ve Orta Asya Baharı II
11) Cep Telefonu ve Kalabalıklar
12) Twitter ve İran'daki Yeşil Devrim
13) Toplumsal Hareketler ve Yeni Medya: Nereden geldik, nereye gidiyoruz?
14) Genel değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Generation as a Sociological Problem, David I. Kertzer, Annual Review of Sociology, Vol. 9 (1983), pp. 125-149.
2) Social Movements and New Media, Brian D. Load, Sociology Compass 2/6 (2008), pp. 1920–1933.
3) Alice Mattoni (2017) A situated understanding of digital technologies in socialmovements. Media ecology and media practice approaches, Social Movement Studies, 16:4,494-505, DOI: 10.1080/14742837.2017.131.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 6 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 6 6 36
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak.
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak.
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek