BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD2908 | Dijital Kültür ve Medya | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MELİS ÖZBEK |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi SİNAN AŞÇI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Bu ders, kültür, medya ve teknoloji arasındaki değişen ilişkiyi inceleyerek dijitalleşme, yapay zeka ve algoritmik sistemlerin kültürel üretim, kimlik oluşumu ve güç yapıları üzerindeki etkisine odaklanmaktadır. Teorik okumalar, eleştirel tartışmalar ve uygulamalı çalışmaların bir araya getirildiği bu ders, kültürel çalışmalar, medya teorisi ve dijital medyanın politik ekonomisi gibi temel kavramları ele alır. Ders kapsamında kültür endüstrisi, ideoloji, hegemonya, dijital kimlikler, ırk, toplumsal cinsiyet, yapay zeka ile üretilen içerikler ve platform politikaları gibi konular incelenmektedir. Öğrenciler, dijital medyanın çağdaş söylemleri nasıl şekillendirdiğini değerlendirebilecek analitik ve metodolojik beceriler geliştireceklerdir. Bu süreçte, dezenformasyon, çevrimiçi ayrımcılık ve algoritmik önyargı gibi güncel meseleler üzerinde durulacaktır. Uygulamalı bileşenler arasında web kazıma (web scraping), veri görselleştirme ve yapay zeka tarafından üretilen medya içeriklerinin analizi gibi dijital yöntemler bulunmaktadır. Bu derste öğrencilerin grup tartışmalarına katılmaları, vaka çalışmaları hazırlamaları ve sunmaları beklenmektedir. Bu nedenle, sunumlar, okumalar ve tartışmalar, öğrencilerin yukarıda belirtilen konularla ilgili anlayış ve başarılarını sergileyebilmeleri için temel performans görevleri olarak belirlenmiştir. Dersin öğretme yöntemi: ders anlatımı, okumalar, yazılı sınavlar, tartışmalar, vaka çalışmaları, uygulamalar, ödevler, grup sunumları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - Kültür, ideoloji, hegemonya, kimlik politikaları ve temsil gibi kavramlar da dahil olmak üzere dijital kültür, yeni medya ve kimlik ile ilgili temel kavramları tanımlamak, - Frankfurt Okulu, kimlik çalışmaları ve yeni medyanın politik ekonomisi gibi kültürel teorileri kullanarak dijital kültürü ve medya eserlerini analiz etmek, - Medya endüstrilerinin, teknolojinin ve yapay zekanın kültürel kimlikleri ve güç yapıları üzerindeki rolünü incelemek, - Medya ve dijital platformların kimlik, ırk, toplumsal cinsiyet ve kültürel temsiller üzerindeki etkisini eleştirel bir şekilde değerlendirmek, - Dijital araçların, algoritmaların ve yapay zekanın çağdaş kültürel söylemi ve çevrimiçi etkileşimleri nasıl etkilediğini analiz etmek, - Dijital teknolojilerin, yapay zeka ile üretilen içeriklerin ve çevrimiçi ayrımcılığın etik sonuçlarını değerlendirmek, - Platformların, büyük teknoloji şirketlerinin (Big Tech) ve dijital kapitalizmin medya tüketimi ve kamusal söylem üzerindeki rolünü tartışmak, - Yapay zeka ile üretilen kültürel temsiller geliştirmek ve bunların sonuçlarını eleştirel bir şekilde değerlendirmek, - Web kazıma (web scraping) ve veri görselleştirme gibi dijital yöntemleri kullanarak dijital kültür araştırmaları tasarlamak ve yürütmek, - Kuramsal çerçeveleri gerçek dünya dijital medya örneklerine uygulayarak grup projeleri aracılığıyla bulgularını sunmak. |
Bu ders, kültür, medya ve teknoloji arasındaki değişen ilişkiyi inceleyerek dijitalleşme, yapay zeka ve algoritmik sistemlerin kültürel üretim, kimlik oluşumu ve güç yapıları üzerindeki etkisine odaklanmaktadır. Teorik okumalar, eleştirel tartışmalar ve uygulamalı çalışmaların bir araya getirildiği bu ders, kültürel çalışmalar, medya teorisi ve dijital medyanın politik ekonomisi gibi temel kavramları ele alır. Ders kapsamında kültür endüstrisi, ideoloji, hegemonya, dijital kimlikler, ırk, toplumsal cinsiyet, yapay zeka ile üretilen içerikler ve platform politikaları gibi konular incelenmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin içeriğine, amaçlarına, öğrenme/öğretme yöntemlerine genel bakış ve akademik metin okuma konusunda ipuçları | |
2) | Temel Kavramlar: Gençlik, Kültür, Gençlik Kültürü Çalışmaları | Easthope, A., & McGowan, K., pp. 33-42 & 94-102 Bennett et al (2013): culture; ideology; power. Hartley (2012): hegemony; interpellation; cultural studies. Gere, C. (2002). Digital Culture. London: Reaktion Books Ltd. (Introduction & Chapter 1) |
3) | Kültür Endüstrisi ve Medya | Adorno, T. and Horkheimer, M (1947/2002). The Culture Industry Enlightenment as Mass Deception. Bennett et al (2013): industry; commodity; capitalism; consumption; elite; mass media. Hartley (2012): culture; Frankfurt School; cultural capital; ideology, hegemony, culture |
4) | Tarihten Kültürel Hareketler | Hartley (2012). Convergence; games (computer/video); streaming NFTs Are Fueling a Boom in Digital Art. Here’s How They Work | WSJ https://www.youtube.com/watch?v=zpROwouRo_M The problem with AI-generated art | Steven Zapata | TEDxBerkeley https://www.youtube.com/watch?v=exuogrLHyxQ |
5) | Kültürel Kimlikler I: Kimlik Üzerine Psikoanalitik Perspektifler | Bennet et al (2013): Identity; other; self. Easthrope & McGowan (2004). pp. 77 - 87. Hartley (2012): Identity politics. |
6) | Kültürel Kimlikler II: Etnisite ve ırk | Bennet et al (2013): Ethnicity; multiculturalism; race. Easthrope & McGowan (2004). 191-197. |
7) | Toplumsal cinsiyet ve dijital medya | Bennet et al (2013): Feminism; gender. Easthrope & McGowan (2004). 51-55; 102-108; 157-177; 191-197. |
8) | Vize Sınavı | |
9) | Yeni Medya Çağında Dijital Kültür: Big Tech, Algoritmalar ve Yapay Zeka | Fuchs, C. (2023). The Political Economy of the Internet and Digital Media. IN: Media, Economy and Society: A Critical Introduction. Taylor & Francis. pp.321-332. Gillespie, T. (2010). The politics of ‘platforms’. New media & society, 12(3), 347-364. How a handful of tech companies control billions of minds every day | Tristan Harris: https://www.youtube.com/watch?v=C74amJRp730&list=PLUks-hLYMOHyIU2QvOKyoLjD_6vHJfvfW&index=11 Hartley (2012). Cultural capital; intellectual property. |
11) | Dijital çağda ayrımcılık | Balibar, E. (2007). Is there a ‘neo-racism’?. Race and racialization: Essential readings, 83. Bennet et al (2013): Difference; other. Hartley (2012): difference; nation; Orientalism; propaganda; representation; stereotype. |
12) | Kültürel Analizde Dijital Yöntemler | Bennett et al (2013): Discourse; representation; sign. Hall, Representation, 1997, pp. 223-291 Hartley (2012): bias; myth, semiotics/semiology |
13) | Dijital Kültür ve Yapay Zeka Üzerine Grup Sunumları | |
14) | Dönemin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Bennett, T., Grossberg, L., & Morris, M. (Eds.). (2013). New keywords: A revised vocabulary of culture and society. John Wiley & Sons. Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press Hartley, J. (2012). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge. Additional articles, videos and podcasts will be provided by the instructor in the Resources tab of Itslearning. |
Diğer Kaynaklar: | Bennett, T., Grossberg, L., & Morris, M. (Eds.). (2013). New keywords: A revised vocabulary of culture and society. John Wiley & Sons. Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press Hartley, J. (2012). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge. Additional articles, videos and podcasts will be provided by the instructor in the Resources tab of Itslearning. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Uygulama | 3 | 3 | 9 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Küçük Sınavlar | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 169 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik (analiz, lineer, cebir, diferansiyel denklemler, istatistik), fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji) ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahip olmak. | |
2) | Karmaşık Biyomedikal mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak. | |
3) | Karmaşık Biyomedikal sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilmek ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama yetkinliği kazanmak. | |
4) | Biyomedikal mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanmak, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmek. | |
5) | Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlayabilmek ve uygulayabilmek, veri toplamak ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilmek. | |
6) | Biyomedikal Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanmış olmak, Biyomedikal mühendisliği alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanmış olmak; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanmış olmak. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olmak. | |
9) | Biyomedikal mühendisliği etik ilkelerine uygun davranmanın önemi ve mesleki sorumluluk ve etik sorumluluk bilinci ile biyomedikal mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmak. | |
11) | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak; Biyomedikal mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olmak. |