TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD3901 | Dijital Araştırmacı Gazetecilik | Bahar | 2 | 2 | 3 | 10 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AYBERK CAN ERTUNA Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Gazetecilik ,sürekli bir değişim içerisinde olan bir sektördür. Internet’in yeni dünyasıyla yeni bir gazeteciliğin doğduğundan da bahsedilebilir: Yakınsama. Medyada yakınsama, yazılı basını, kitle yayıncılığınıı, fotoğraf ve Internet sitelerini de kapsayan ortamlar-arası bir işbirliği olarak adlandırılabilir. Gazeteciliğin bu yeni biçimi, gazetecinin birden fazla alanda teknik becerilere sahip olmasını gerektirir. Mesela, bir "yakınsama gazetecisi" aynı gün içerisinde bir gazete makalesi kaleme alıp aynı konuyla ilgili televizyon için bir yayın paketi hazırlayabilir. Aynı zamanda, yakınsama gazeteciliği ile anlatılan bir hikayeyi birden fazla ortamın imkanlarını kullanarak zenginleştirmek de mümkündür. Bu derste ortamlar-arası uygulamaların altı çizilerek gazetecilik alanındaki son uygulamalara yoğunlaşmak ve öğrencilere hikayelerini "yakınsayan" bir biçimde anlatmaları için temel becerilerle donatmak amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; - gazetecilik mesleğinin geleceğine ve yakınsamanın bu gelecekteki yerine dair bir bakış açısı kazanacak. - Yakınsama ve multimedya kullanarak içerik oluşturma imkanlarını teknik ve etik açıdan analiz edebilecek. - Aynı içerik kapsamında farklı mecraları kullanabilecek. - Oluşturdukları içeriklerle görsel ve metinsel materyalleri harmanlayarak daha etkin hikaye anlatma becerisi geliştrirebilecek. - Gazetecilik uygulamarından kullanılabilecek bilgisayar ve temel düzenleme yazılımlarına hakim olabilecek. - Video ve podcast üretimini de içeren mobil teknolojiler hakkında bilgi sahibi olacak, - Haber siteleriyle birlikte televizyonlar, radyo istasyonları gibi geleneksel medyada çalışabilecek teknik ve teorik donanıma sahip olabilecek, - farklı hikaye biçimleri için doğru medya aracını seçebilecek, - doğrulama teknikleri hakkında temel bilgiye sahip olacak. |
Daha önceden gazetecilik mesleğine dair farklı dersler almış olan öğrenciler medyada yakınsamanın önemi ile bilgisayar destekli yazılımları kullanarak haber yazımı, fotomuhabirlik, çokluortam gazeteciliğinin temelleri ve yayıncılık gibi pratiklere dair bilgi ve becerilerilerle tanıştırılacaklar. Blogculuk, podcast üretimi ve Internet yayıncılığı gibi teknik beceriler de ders kapsamında ele alınacak. Bunun yanı sıra, öğrencilerden ders boyunca öğrenmiş olduklarını uygulamaya geçirecek gerçek haber hikayeleri oluşturmaları beklenecek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse, ders izlencesine ve kaynaklara genel bir bakış | |
2) | Yakınsamalı gazeteciliğin ve Web 2.0'ın temelleri | |
3) | İçerik yönetimi sistemleri | |
4) | Wordpress'e giriş | |
5) | Temalar | |
6) | Kontrol Paneli | |
7) | Eklentiler | |
8) | Vize | |
9) | İçerik üretme ve yönetme | |
10) | Kullanıcı yönetimi | |
11) | Web analizi | |
12) | Projelerin sunumu | |
13) | Projelerin sunumu | |
14) | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Jeffrey S. Wilkinson, August E. Grant and Douglas Fisher. Principles of Convergent Journalism. UK, Oxford University Press, 2008. Stephen Quinn , Vincent Filak. Convergent Journalism An Introduction: Writing and Producing Across Media. New York, Focal Press, 2005. NatGeo Guide to Photography: https://www.nationalgeographic.com/content/dam/ngdotcom/rights-exempt/NatGeo_GuideToPhotography.pdf KALOW, Nancy (2011). Visual Storytelling. Center for Documentary Studies at Duke University P. 6-15 https://documentarystudies.duke.edu/books/visual-storytelling-digital-video-documentary JENKINS, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York: New York University Press. P.1-24 (Introduction: “Worship at the Altar of Convergence”: A New Paradigm for Understanding Media Change) FILAK, Vincent F. (2015). Convergent Journalism an Introduction: Writing and Producing Across Media. New York: Focal Press. P.63-74 (Structure and Storytelling) Reuters Handbook: A Reporter’s Guide to TV News Production: P.25-31 (Reporting and Writing Basics) Reuters Video News Handbook: Pictures/Editing/Audio |
Diğer Kaynaklar: | Jeffrey S. Wilkinson, August E. Grant and Douglas Fisher. Principles of Convergent Journalism. UK, Oxford University Press, 2008. Stephen Quinn , Vincent Filak. Convergent Journalism An Introduction: Writing and Producing Across Media. New York, Focal Press, 2005. NatGeo Guide to Photography: https://www.nationalgeographic.com/content/dam/ngdotcom/rights-exempt/NatGeo_GuideToPhotography.pdf KALOW, Nancy (2011). Visual Storytelling. Center for Documentary Studies at Duke University P. 6-15 https://documentarystudies.duke.edu/books/visual-storytelling-digital-video-documentary JENKINS, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York: New York University Press. P.1-24 (Introduction: “Worship at the Altar of Convergence”: A New Paradigm for Understanding Media Change) FILAK, Vincent F. (2015). Convergent Journalism an Introduction: Writing and Producing Across Media. New York: Focal Press. P.63-74 (Structure and Storytelling) Reuters Handbook: A Reporter’s Guide to TV News Production: P.25-31 (Reporting and Writing Basics) Reuters Video News Handbook: Pictures/Editing/Audio |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 | 196 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 260 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |