ÇİZGİ FİLM VE ANİMASYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD3901 | Dijital Araştırmacı Gazetecilik | Bahar | 2 | 2 | 3 | 10 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AYBERK CAN ERTUNA Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Gazetecilik ,sürekli bir değişim içerisinde olan bir sektördür. Internet’in yeni dünyasıyla yeni bir gazeteciliğin doğduğundan da bahsedilebilir: Yakınsama. Medyada yakınsama, yazılı basını, kitle yayıncılığınıı, fotoğraf ve Internet sitelerini de kapsayan ortamlar-arası bir işbirliği olarak adlandırılabilir. Gazeteciliğin bu yeni biçimi, gazetecinin birden fazla alanda teknik becerilere sahip olmasını gerektirir. Mesela, bir "yakınsama gazetecisi" aynı gün içerisinde bir gazete makalesi kaleme alıp aynı konuyla ilgili televizyon için bir yayın paketi hazırlayabilir. Aynı zamanda, yakınsama gazeteciliği ile anlatılan bir hikayeyi birden fazla ortamın imkanlarını kullanarak zenginleştirmek de mümkündür. Bu derste ortamlar-arası uygulamaların altı çizilerek gazetecilik alanındaki son uygulamalara yoğunlaşmak ve öğrencilere hikayelerini "yakınsayan" bir biçimde anlatmaları için temel becerilerle donatmak amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; - gazetecilik mesleğinin geleceğine ve yakınsamanın bu gelecekteki yerine dair bir bakış açısı kazanacak. - Yakınsama ve multimedya kullanarak içerik oluşturma imkanlarını teknik ve etik açıdan analiz edebilecek. - Aynı içerik kapsamında farklı mecraları kullanabilecek. - Oluşturdukları içeriklerle görsel ve metinsel materyalleri harmanlayarak daha etkin hikaye anlatma becerisi geliştrirebilecek. - Gazetecilik uygulamarından kullanılabilecek bilgisayar ve temel düzenleme yazılımlarına hakim olabilecek. - Video ve podcast üretimini de içeren mobil teknolojiler hakkında bilgi sahibi olacak, - Haber siteleriyle birlikte televizyonlar, radyo istasyonları gibi geleneksel medyada çalışabilecek teknik ve teorik donanıma sahip olabilecek, - farklı hikaye biçimleri için doğru medya aracını seçebilecek, - doğrulama teknikleri hakkında temel bilgiye sahip olacak. |
Daha önceden gazetecilik mesleğine dair farklı dersler almış olan öğrenciler medyada yakınsamanın önemi ile bilgisayar destekli yazılımları kullanarak haber yazımı, fotomuhabirlik, çokluortam gazeteciliğinin temelleri ve yayıncılık gibi pratiklere dair bilgi ve becerilerilerle tanıştırılacaklar. Blogculuk, podcast üretimi ve Internet yayıncılığı gibi teknik beceriler de ders kapsamında ele alınacak. Bunun yanı sıra, öğrencilerden ders boyunca öğrenmiş olduklarını uygulamaya geçirecek gerçek haber hikayeleri oluşturmaları beklenecek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse, ders izlencesine ve kaynaklara genel bir bakış | |
2) | Yakınsamalı gazeteciliğin ve Web 2.0'ın temelleri | |
3) | İçerik yönetimi sistemleri | |
4) | Wordpress'e giriş | |
5) | Temalar | |
6) | Kontrol Paneli | |
7) | Eklentiler | |
8) | Vize | |
9) | İçerik üretme ve yönetme | |
10) | Kullanıcı yönetimi | |
11) | Web analizi | |
12) | Projelerin sunumu | |
13) | Projelerin sunumu | |
14) | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Jeffrey S. Wilkinson, August E. Grant and Douglas Fisher. Principles of Convergent Journalism. UK, Oxford University Press, 2008. Stephen Quinn , Vincent Filak. Convergent Journalism An Introduction: Writing and Producing Across Media. New York, Focal Press, 2005. NatGeo Guide to Photography: https://www.nationalgeographic.com/content/dam/ngdotcom/rights-exempt/NatGeo_GuideToPhotography.pdf KALOW, Nancy (2011). Visual Storytelling. Center for Documentary Studies at Duke University P. 6-15 https://documentarystudies.duke.edu/books/visual-storytelling-digital-video-documentary JENKINS, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York: New York University Press. P.1-24 (Introduction: “Worship at the Altar of Convergence”: A New Paradigm for Understanding Media Change) FILAK, Vincent F. (2015). Convergent Journalism an Introduction: Writing and Producing Across Media. New York: Focal Press. P.63-74 (Structure and Storytelling) Reuters Handbook: A Reporter’s Guide to TV News Production: P.25-31 (Reporting and Writing Basics) Reuters Video News Handbook: Pictures/Editing/Audio |
Diğer Kaynaklar: | Jeffrey S. Wilkinson, August E. Grant and Douglas Fisher. Principles of Convergent Journalism. UK, Oxford University Press, 2008. Stephen Quinn , Vincent Filak. Convergent Journalism An Introduction: Writing and Producing Across Media. New York, Focal Press, 2005. NatGeo Guide to Photography: https://www.nationalgeographic.com/content/dam/ngdotcom/rights-exempt/NatGeo_GuideToPhotography.pdf KALOW, Nancy (2011). Visual Storytelling. Center for Documentary Studies at Duke University P. 6-15 https://documentarystudies.duke.edu/books/visual-storytelling-digital-video-documentary JENKINS, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York: New York University Press. P.1-24 (Introduction: “Worship at the Altar of Convergence”: A New Paradigm for Understanding Media Change) FILAK, Vincent F. (2015). Convergent Journalism an Introduction: Writing and Producing Across Media. New York: Focal Press. P.63-74 (Structure and Storytelling) Reuters Handbook: A Reporter’s Guide to TV News Production: P.25-31 (Reporting and Writing Basics) Reuters Video News Handbook: Pictures/Editing/Audio |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 | 196 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 260 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çizgi film ve animasyon alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere ve becerilere sahip olmak. | |
2) | Çizgi film ve animasyon alanında araştırma, gözlem-deneyim, değerlendirme becerisi geliştirebilmek ve her yönüyle çizgi film ve animasyon ve performans ilkelerini kullanarak fikirleri, inandırıcı eylem ve duyguları etkili bir şekilde iletebilmek. | |
3) | Çeşitli sanatsal stiller ve teknikler içeren animasyon filmler yapmak. | |
4) | Çizgi film ve animasyon yapım sürecini inisiyatif kullanarak tasarlamak, yaratıcılık ile uygulamak ve kişisel stili yansıtarak sunmak. | |
5) | Çizgi film ve animasyon üretim sürecinde ekip üyesi olup, sorumluluk alabilmek ve sorumluğu altında çalışanları yönetebilmek, onlara liderlik yapabilmek. | |
6) | Çizgi film ve animasyona ilişkin çalışmaları edindiği bilgi ve beceriler çerçevesinde değerlendirebilmek. | |
7) | Çizgi film ve animasyon alanında öğrenme gereksinimlerini tanımlayabilmek ve öğrenmeyi yönetebilmek. | |
8) | Çizgi film ve animasyon alanındaki bilimsel ve sanatsal çalışmalara katılarak ilgili kuruluşlarla iletişime geçebilmek ve alandaki bilgi ve becerilerini paylaşabilmek. | |
9) | Yabancı dil kullanarak çizgi film ve animasyon alanındaki gelişmeleri izlemek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilmek. | |
10) | Çizgi film ve animasyonda kullanılan her türlü teknik araç-gereç ve bilgisayar yazılımları ile birlikte genel bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilmek. | |
11) | Gelişim ve üretimin her boyutunda eleştirel düşünme becerileri ve problem çözme stratejileri kullanmak, fikirleri, duyguları ve niyetleri görsel, sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde iletmek ve çizgi film ve animasyon projelerinin geliştirilmesinde teknolojiyi etkin bir şekilde dahil etmek. | |
12) | Çizgi film ve animasyon alanında etik değerlere ve evrensel değerler konusunda yeterli bilince sahip olmak. |