İLETİŞİM VE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD3901 | Dijital Araştırmacı Gazetecilik | Güz Bahar |
2 | 2 | 3 | 10 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AYBERK CAN ERTUNA Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Gazetecilik ,sürekli bir değişim içerisinde olan bir sektördür. Internet’in yeni dünyasıyla yeni bir gazeteciliğin doğduğundan da bahsedilebilir: Yakınsama. Medyada yakınsama, yazılı basını, kitle yayıncılığınıı, fotoğraf ve Internet sitelerini de kapsayan ortamlar-arası bir işbirliği olarak adlandırılabilir. Gazeteciliğin bu yeni biçimi, gazetecinin birden fazla alanda teknik becerilere sahip olmasını gerektirir. Mesela, bir "yakınsama gazetecisi" aynı gün içerisinde bir gazete makalesi kaleme alıp aynı konuyla ilgili televizyon için bir yayın paketi hazırlayabilir. Aynı zamanda, yakınsama gazeteciliği ile anlatılan bir hikayeyi birden fazla ortamın imkanlarını kullanarak zenginleştirmek de mümkündür. Bu derste ortamlar-arası uygulamaların altı çizilerek gazetecilik alanındaki son uygulamalara yoğunlaşmak ve öğrencilere hikayelerini "yakınsayan" bir biçimde anlatmaları için temel becerilerle donatmak amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; - gazetecilik mesleğinin geleceğine ve yakınsamanın bu gelecekteki yerine dair bir bakış açısı kazanacak. - Yakınsama ve multimedya kullanarak içerik oluşturma imkanlarını teknik ve etik açıdan analiz edebilecek. - Aynı içerik kapsamında farklı mecraları kullanabilecek. - Oluşturdukları içeriklerle görsel ve metinsel materyalleri harmanlayarak daha etkin hikaye anlatma becerisi geliştrirebilecek. - Gazetecilik uygulamarından kullanılabilecek bilgisayar ve temel düzenleme yazılımlarına hakim olabilecek. - Video ve podcast üretimini de içeren mobil teknolojiler hakkında bilgi sahibi olacak, - Haber siteleriyle birlikte televizyonlar, radyo istasyonları gibi geleneksel medyada çalışabilecek teknik ve teorik donanıma sahip olabilecek, - farklı hikaye biçimleri için doğru medya aracını seçebilecek, - doğrulama teknikleri hakkında temel bilgiye sahip olacak. |
Daha önceden gazetecilik mesleğine dair farklı dersler almış olan öğrenciler medyada yakınsamanın önemi ile bilgisayar destekli yazılımları kullanarak haber yazımı, fotomuhabirlik, çokluortam gazeteciliğinin temelleri ve yayıncılık gibi pratiklere dair bilgi ve becerilerilerle tanıştırılacaklar. Blogculuk, podcast üretimi ve Internet yayıncılığı gibi teknik beceriler de ders kapsamında ele alınacak. Bunun yanı sıra, öğrencilerden ders boyunca öğrenmiş olduklarını uygulamaya geçirecek gerçek haber hikayeleri oluşturmaları beklenecek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse, ders izlencesine ve kaynaklara genel bir bakış | |
2) | Yakınsamalı gazeteciliğin ve Web 2.0'ın temelleri | |
3) | İçerik yönetimi sistemleri | |
4) | Wordpress'e giriş | |
5) | Temalar | |
6) | Kontrol Paneli | |
7) | Eklentiler | |
8) | Vize | |
9) | İçerik üretme ve yönetme | |
10) | Kullanıcı yönetimi | |
11) | Web analizi | |
12) | Projelerin sunumu | |
13) | Projelerin sunumu | |
14) | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Jeffrey S. Wilkinson, August E. Grant and Douglas Fisher. Principles of Convergent Journalism. UK, Oxford University Press, 2008. Stephen Quinn , Vincent Filak. Convergent Journalism An Introduction: Writing and Producing Across Media. New York, Focal Press, 2005. NatGeo Guide to Photography: https://www.nationalgeographic.com/content/dam/ngdotcom/rights-exempt/NatGeo_GuideToPhotography.pdf KALOW, Nancy (2011). Visual Storytelling. Center for Documentary Studies at Duke University P. 6-15 https://documentarystudies.duke.edu/books/visual-storytelling-digital-video-documentary JENKINS, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York: New York University Press. P.1-24 (Introduction: “Worship at the Altar of Convergence”: A New Paradigm for Understanding Media Change) FILAK, Vincent F. (2015). Convergent Journalism an Introduction: Writing and Producing Across Media. New York: Focal Press. P.63-74 (Structure and Storytelling) Reuters Handbook: A Reporter’s Guide to TV News Production: P.25-31 (Reporting and Writing Basics) Reuters Video News Handbook: Pictures/Editing/Audio |
Diğer Kaynaklar: | Jeffrey S. Wilkinson, August E. Grant and Douglas Fisher. Principles of Convergent Journalism. UK, Oxford University Press, 2008. Stephen Quinn , Vincent Filak. Convergent Journalism An Introduction: Writing and Producing Across Media. New York, Focal Press, 2005. NatGeo Guide to Photography: https://www.nationalgeographic.com/content/dam/ngdotcom/rights-exempt/NatGeo_GuideToPhotography.pdf KALOW, Nancy (2011). Visual Storytelling. Center for Documentary Studies at Duke University P. 6-15 https://documentarystudies.duke.edu/books/visual-storytelling-digital-video-documentary JENKINS, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York: New York University Press. P.1-24 (Introduction: “Worship at the Altar of Convergence”: A New Paradigm for Understanding Media Change) FILAK, Vincent F. (2015). Convergent Journalism an Introduction: Writing and Producing Across Media. New York: Focal Press. P.63-74 (Structure and Storytelling) Reuters Handbook: A Reporter’s Guide to TV News Production: P.25-31 (Reporting and Writing Basics) Reuters Video News Handbook: Pictures/Editing/Audio |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 | 196 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 260 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. | |
2) | Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. | |
3) | Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. | |
4) | Tasarımda yaratıcı yaklaşımın, yaratıcı düşünme ve üretme süreçlerinin becerisini kazandırmak. | |
5) | Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. | |
6) | İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. | |
7) | Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. | |
8) | Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. | |
9) | Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. | |
10) | Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. | |
11) | Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. | |
12) | Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. | |
13) | Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. | |
14) | Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. | 3 |