NMD2001 News ReportingBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YENİ MEDYAÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YENİ MEDYA
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD2001 Haber Muhabirliği Güz 2 2 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere profesyonel gazetecilerin yetkinlikleri, becerileri ve tutumları konusunda rehberlik etmektir. Öğrenciler nasıl röportaj yapacaklarını, nasıl haber yazacaklarını ve yazdıklarını nasıl gözden geçireceklerini öğrenecektir. Haberciliğin temel tanımı, haber yazımında karşılaşılabilecek engel ve tuzaklar, gazeteciliğin sınırları, gazetecilik etiği gibi konular teorik ve pratik olarak öğretilecek ve tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- doğru haber kaynaklarını bulabilir, onlardan bilgi alabilir, röportaj yapabilir ve elindeki verileri çeşitli mecralar için haber haline getirebilir,
- içerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilir, analiz edebilir ve yayınlayabilir,
- çeşitli formatlarda ulusal ve uluslararası kanallarda yayınlanmaya uygun eserler yaratma becerisi geliştirir,
- yeni medya, gazetecilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası meslektaşları ile ortak projeler yürütebilir.

Dersin İçeriği

Öğrenciler, haberin nasıl toplanacağını, nasıl yazılacağını, nasıl düzenleme yapılacağını ve temel röportaj tekniklerini öğrenecektir. Haber raporlamanın temel tanımı, yazma engellerinin ve tuzaklarının tanınması, sınırlar, etik ve gazetecilik kuralları hem teoride hem de uygulamada öğretilecek ve tartışılacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse hazırlık
2) Haber duygusunun gelişimi
3) Haber toplama
4) Haberi düşünmek (1) Fikir bulmak
5) Haberi düşünmek (2) Odaklanmak
6) Verileri sıralama
7) Haberi yazma
8) Haberi yazma 2
9) Okuyucu, TV seyircisi ya da internet için yeniden kaleme almak
10) Flaş bulma ve yazma
11) Başlık atma
12) Haberin şekillenmesi / Klişeler ve teknikler
13) Röportaj teknikleri İşleyiş, soru sorma, dinleme
14) Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: News Reporting and Writing, Melvin Mencher, 2015.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 3 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 3 10 30
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek. 2
2) Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek. 4
3) Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek. 2
4) Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek. 5
5) Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek. 2
6) İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek. 2
7) İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek. 5
8) Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek. 4
9) Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek. 3
10) Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek. 3