TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL2731 | Seçim Sistemleri ve Parti Sistemleri | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ARDA CAN KUMBARACIBAŞI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut değil. |
Dersin Amacı: | Bu ders anlamda parti politikalarını ve seçim sistemlerini anlamak için analitik bilgi ve pratik becerileri sağlamayı hedefler. Ayrıca bu ders: partileri, partilerin tanımı, tarihçesi, değişimi, türleri ve sınıflandırmalarını, demokratik ve demokratik olmayan düzenlerde partilerin fonksiyonlarını, parti teşkilat ve örgüt yapılarını, üyeleri ve üyelerin sınıflandırmasını, meclis gruplarını, parti liderlerini ve liderlikle ilişkili teorileri, partilerle ilgili teorileri, seçmenleri, seçmenlerin davranışlarını, oy verme türlerini, temsil kavramı ve temsil teorilerini, seçimleri, seçim türlerini, seçim kuralları ve sistemlerini, farklı sistemlerde ortaya çıkabilen sorunları, başkanlık ve parlamenter sistemleri gibi çok önemli konuları incelemeyi ve analiz etmeyi hedefler. Bunu yaparken farklı ülkeler ve örneklerden karşılaştırmalı bir şekilde faydalanır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Demokrasi ve parti siyasetinin temel kavramlarını kavrar. 2. Siyasi rejimlerin liberalden liberal olmayana – seçimlik demokrasilerden otoriter ve totaliter rejimlere nasıl çeşitlendiğini inceler. 3. Başlıca sanayi ve sanayi sonrası toplumların ve başlıca az gelişmiş dünya ülkelerinin hükümet sistemlerini ve parti politikalarını, işleyişini ve sistemlerini karşılaştırır. 4. Parlamenter ve başkanlık hükümet sistemlerinin güçlü ve zayıf yönlerini somut örnekler üzerinden belirler. 5. Üniter, federal ve yetki devri sistemlerinin güçlü ve zayıf yönlerini somut örnekler üzerinden belirler. 6. Çoğunluk, nispi temsil ve karma seçim sistemlerinin güçlü ve zayıf yönlerini belirler. 7. Siyasi partilerin, parti sistemlerinin ve farklı seçim sistemlerinin siyasi rejimleri nasıl etkilediğini inceler. 8. Dünya siyasetinde son dönem eğilimleri değerlendirir. |
• Demokrasi Teorileri • Siyasi Kurumları • Siyasi Parti Teorileri • Siyasi Aktörler • Siyasi partiler ve teşkilatları • Parti Sistemleri • Seçimler ve Seçmen Davranışı • Seçim Sistemleri • Vaka incelemeleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Hafta: Derse Giriş | |
2) | 2. Hafta: Demokrasi Teorileri | Ostrogorski, M. - Democracy & the Organization of Political Parties. Kirchheimer, O. - The Transformation of Western European Party Systems. |
3) | 3. Hafta: Temsil, Delegasyon ve Hesap Verebilirlik | Strøm, K. & Müller, W.C. - Policy, Office, or Votes? How Political Parties in Western Europe Make Hard Decisions. |
4) | 4. Hafta: Yönetişim, Siyasi Kültür ve Yeni Vatandaşlık Siyaseti | Gallagher, M., Laver, M. & Mair, P. - Representative Government in Modern Europe. |
5) | 5. Hafta: Başkanlık Sistemleri ve Parlamenter Sistemler | Michels, R. - Political Parties: A Sociological Study of the Organizational Tendencies in Modern Democracies. |
6) | 6. Hafta: Siyasi Partiler, Teşkilatlar ve Üyelik | Panebianco, A. - Political Parties: Organization & Power. |
7) | Ara Sınav | |
8) | 8. Hafta: Siyasi Parti Teorileri | Hirschman, A.O. - Exit, Voice, & Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, & States. |
9) | 9. Hafta: Parti Sistemleri | Sartori, G. - Parties & Party Systems: A Framework for Analysis. |
10) | 10. Hafta: Katılım, Seçmen Davranışı ve Seçimler | Diamond, L. & Gunther, R. - Political Parties & Democracy. |
11) | 11. Hafta: Seçim Sistemleri | Lipset, S.M. & Rokkan, S. - Party Systems & Voter Alignments. |
12) | 12. Hafta: Avrupa'da Parti Siyaseti ve Seçimleri | Kitschelt, H. - The Logics of Party Formation: Ecological Politics in Belgium & West Germany. |
13) | 13. Hafta: ABD'de Parti Siyaseti ve Seçimler | Ware, A. - Political Parties & Party Systems. Mair, P. - Party System Change. |
14) | 14. Hafta: Türkiye'de Parti Siyaseti ve Seçimler | Sayarı, S. & Esmer, Y. – Politics, Parties and Elections in Turkey. |
Ders Notları / Kitaplar: | Diamond, L. & Gunther, R. - Political Parties & Democracy. Gallagher, M., Laver, M. & Mair, P. - Representative Government in Modern Europe. Gunther, R., Montero, J.R. & Linz, J.J. - Political Parties: Old Concepts & New Challenges. Hirschman, A.O. - Exit, Voice, & Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, & States. Katz, R.S. & Mair, P. - How Parties Organize: Change & Adaptation in Party Organization in Western Democracies. Kirchheimer, O. - The Transformation of Western European Party Systems. Kitschelt, H. - The Logics of Party Formation: Ecological Politics in Belgium & West Germany. Laver, M. & Benoit, K. - Party Policy in Modern Democracies. Lipset, S.M. & Rokkan, S. - Party Systems & Voter Alignments. Michels, R. - Political Parties: A Sociological Study of the Organizational Tendencies in Modern Democracies. Ostrogorski, M. - Democracy & the Organization of Political Parties. Panebianco, A. - Political Parties: Organization & Power. Sartori, G. - Parties & Party Systems: A Framework for Analysis. Strøm, K. & Müller, W.C. - Policy, Office, or Votes? How Political Parties in Western Europe Make Hard Decisions. Ware, A. - Political Parties & Party Systems. Mair, P. - Party System Change. Sayarı, S. & Esmer, Y. – Politics, Parties and Elections in Turkey. |
Diğer Kaynaklar: | Articles in Course Package ---- Ders Paketindeki Makaleler |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 102 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |