DİŞ PROTEZ TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1115 | Sanat Tarihine Giriş | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, sanatın tarihsel süreç içerisindeki kavramların doğru ve yerinde kullanılmasını sağlamak. Tarih öncesi çağlarla başlayıp, farklı kronolojik zaman ve coğrafyalarda gelişen Mezopotamya (Sümer-Asur-Babil-Akad), Mısır, Yunan, Roma, Erken Hıristiyan, Bizans ve Avrupa sanatı dersin genel çizgisini oluşturmaktadır. Farklı kültürlerin üslupsal özellikleri, etkileşim biçimleri ve bulundukları coğrafi bölgelerdeki şekillenmeleri oluşum ve işlevleri tartışılacak. Belirlenen konu başlıkları altında ele alınan mimari, plastik sanatlar, resim ve heykel sanatı örneklerle anlatılıp, görsel malzeme ve videolu gösterimlerle desteklenerek sunulacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız. -Farklı kültürlerin ayırıcı ve belirgin özelliklerini tanımlayabileceksiniz. -Kültürler arası dönemsel, bölgesel üslup farklılıklarını ayırt edebilme yetisini öğreneceksiniz. -Estetik deneyimler kazanacaksınız. -Görsel analiz becerileriniz gelişecek. -Sanatçı ve eser arasında sentez yapabilme yetisini öğreneceksiniz. -Geçmiş kültürlerin bilgileriyle donanıp, disiplinler arası bağlantı kuracaksınız. |
İnsana, topluma, geçmiş kültürlere duyarlı, mesleğinde yeterlik ve etik sorumluluk kazanan gelişmeyi ilke edinen, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanan, yaratıcı ve eleştirel düşünebilen bireyler olarak yetişmek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin içeriği anlatılacak Ders izlencesinin incelenmesi Beklentiler | |
2) | Sanat nedir sorusu tartışılacak. Tarihöncesi çağlarla giriş yapılacak. Mezopotamya sanatları örneklerle anlatılacak (Sümer-Asur-Babil ve Akad uygarlıklarının mimari ve heykel sanatları ele alınacak ) Konu anlatımlı sunum ve kısa video gösterimi | |
3) | Antik Mısır Sanatı, Piramitler (mimari, resim ve heykel sanatı) Konu anlatımlı sunum | |
4) | Antik Yunan Sanatı ana hatları örneklerle anlatılacak (mimari, resim ve heykel) Konu anlatımlı sunum | |
5) | Roma sanatı örneklerle anlatılacak (mimari, resim, heykel ve sosyal yaşam ) Konu anlatımlı sunum | |
6) | İstanbul Arkeoloji Müzesi Müzede uygulama | |
7) | itslearning | |
8) | Erken Hristiyan ve Bizans Sanatı’nın doğuşu ve gelişimi Quiz-1 | 2.ve 6. haftanın derslerinden sorumlusunuz |
9) | Başlangıcından günümüze değin Kariye Konu anlatımlı sunum | |
10) | Yeraltı İstanbul Şehri Belgesel video gösterimi | |
11) | Avrupa Sanatı I (Rönesanas-Maniyerizm-Barok sanatları; resim ve heykel) Konu anlatımlı sunum | |
12) | Avrupa Sanatı II Neoklasizm-Realizm-Romantizm Empresyonizm-Ekspresyonizm Konu anlatımlı sunum | |
13) | Quiz -2- | 8. ve 12. haftaların derslerinden sorumlusunuz |
14) | Kentler ve Gölgeler Floransa-Roma Michelangelo Belgesel video gösterimi |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Ders Kaynakları ERMAN, James S., Distance Points: Essays in Theory and Renaissance Art and Architecture, MIT Pres, Cambridge. AKURGAL, Ekrem, Anadolu Uygarlıkları, Net Yayınları, İstanbul 2000 ANONİM, Eczacıbaşı Sanat Sözlüğü, İstanbul 2008. ATASOY, Nurhan, Avrupa Sanatı, İstanbul 1985 BAYNES, Ken, Toplumda Sanat (Çeviren Yusuf Atılgan) YKY, İstanbul, 2002 BENTON, Jonetta Rebold- DI YANNI, Robert. Art and Culture, An Introduction to the Humanities, LYNTON, N.,Modern Sanatın Öyküsü MIEROOP, Marc V. de, (çeviren Sinem Gül), Eski Yakındoğu Tarihi, Homer kitabevi, İstanbul 2018 MEMİŞ, Ekrem, Eskiçağda Mezopotamya, Ekin Kitabevi, Bursa 2007 MULLER, EMILE, Joseph, Modern Sanat, İstanbul 1972 MURRAY, P., The Architecture of the Italian Renaissance, Schocken Books, New York, 1970. NAUMANN, Rudolf, Eski Anadolu Mimarlığı, TTK Basımevi, Ankara 1975 PANOFSKY, E., Gotik Mimarlık ve Skolastik Felsefe,Kabalcı Yayınevi,1998. PRIENE, Ortaçağ’da Kentler REYHAN, Esma-Cengiz,Tülin, Eski Çağ Tarihi ve Uygarlığı, Grafiker Yayınları, Ankara 2015 RODLAY, L., Byzantine Art and Archeology SEVİN, Veli, Assur Resim Sanatı, Ankara 2014 SADIKOĞLU, Perihan, Antik Mısır Sanatı ve Tarihsel Akıştan Günümüze Etkiler, İstanbul 2007 SİNEMOĞLU, Nermin, Sanat Tarihi Tarih Öncesinden Bizansa, İstanbul 1984 TANSUĞ, Sezer, Resim Sanatının Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul 1995 TURANİ, Adnan, Dünya Sanat Tarihi, İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara 1979 TOPRAK, Burhan, Sanat Tarihi 1,2,3, Güzel Sanatlar Akademisi Yayınları, İstanbul 1960 ÜSTÜNİPEK, Mehmet-ÜSTÜNİPEK,Şeyda, Sanat Tarihine Giriş, Artes Yayınları, İstanbul 2012 WÖLFFLIN, H., Sanat Tarihinin Temel Kavramları,İstanbul,1985 WARREN, Davis Harris Von Love. History of the World. Volume I BREWER, Douglas J., Mısır ve Mısırlılar, Arkadaş Yayınları, Ankara 2011 BLUNT, Anthony, Artistic Theory in Italy 1450-1600, Oxford University Pres, London. BOORDMAN, John, Yunan Sanatı, London 1996 BURKE, P., Rönesans, Babil Kitapları, İstanbul. BURCKHARDT JACOB, İtalya’da Rönesans Kültürü, II Cilt, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. CARPENTER, Thomas H., Antik Yunan’da Sanat ve Mitoloji, Homer Kitabevi, İstanbul, 2002 CASSOU, Jean, Sembolizm, Remzi Kitabevi, İstanbul 1998 CROIX, Horst de la- TANSEY, Richard G., Gardner’s Art, Through The Ages “Ancient, Medivial and Non- Europan Art”, Ninth Edit. DUBY, George, Ortaçağ İnsanları ve Kültürü, İmge Kitabevi ERHAT, Azra; Mitoloji Sözlüğü, Remzi Yay. FRIEDELL, Egon, Antik Yunan’ın Kültür Tarihi, Dost Kitabevi, Ankara, 2003. GOMBRICH, E. H. Sanatın Öyküsü (Çeviren Bedrettin Cömert), Remzi Kitabevi, İstanbul 1976 GÖNÜLAL, Özand, Avrupa Sanatı I Ortaçağ ve Rönesans, Ankara 2005 GÜNDÜZ, Altay, Mezopotamya ve Eski Mısır, Büke Yayınları, İstanbul 2002 HAMILTON, Edith, Mitologya, Çev. Ülkü Tamer, Varlık Yay. İstanbul 2010. HARTT, Friedrich. Art, A History of Painting, Sculpture, Architecture, Fourth Edition. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 55 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 97 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan vücudunun temel yapısını, baş-boyun bölgesi öncelikli olmak üzere sistemleri oluşturan organları ve yapıları öğrenir. | 2 |
2) | Diş protez laboratuarında kullanılan donanım ve malzemeler hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
3) | Diş protez laboratuarlarında yapılan çalışmaları teorik olarak bilir ve pratik uygulamasını yapabilir. | 1 |
4) | Temel bilgisayar kullanım bilgisi yanında, mesleğiyle ilgili yazılımları ve donanımları kullanmayı öğrenir. | 4 |
5) | Doğru iletişim için diş hekimliği terminolojisini bilir. | 2 |
6) | Çiğneme sistemindeki yapıların protetik ve ortodontik tedavisinde kullanılan sabit ve hareketli protez ve apareyleri üretebilir. | 3 |
7) | Diş protez laboratuvarı ile ilgili ekipmanı kullanabilir, bakımını ve gerektiğinde basit onarımlarını yapabilir. | 1 |
8) | Laboratuvarda kendisi ve diğer çalışanları çapraz enfeksiyondan korumak için gereken hijyen kurallarını bilir ve uygular. | 1 |
9) | Diş hekimleri ve diğer diş protez teknikerleri ile etkili iletişim kurabilir. | 1 |
11) | Etik ilkeleri ve mesleki değerleri benimsemiş ve bunları uygulayabilen, mesleki sorumluluğa sahip, mesleğiyle ilgili gelişmeleri takip edebilen ve yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirmeyi şiar edinmiş, ekip çalışmasına yatkın, ekip içinde ve hizmet sunduğu kişilerle iletişime açık diş protez teknikeri olmak. | 1 |
12) | Diş protez teknolojisine ve bununla birlikte diş hekimliğine ait her türlü gelişmeyi ve yeniliği takip eden ve bunları uygulamak için girişimde bulunan, özgüveni yüksek, ulusal ve uluslararası düzeyde saygı duyulan diş protez teknikeri olmak. | 1 |
13) | Teorik mesleki becerilerini pratik uygulama olarak hayata geçirebilen güncel donanıma sahip bir protez teknikeri olmak | 1 |
14) | Diş protez teknolojisi konusunda teorik ve pratik bilgiye sahip diş protez teknikerleri olarak kendi başına veya bir ekip içinde her türlü protetik apareyi üretebilir. | 1 |
15) | Bu hizmeti üretmek için kendi başına bir laboratuar açabileceği gibi özel veya kamu kuruluşlarında da mesleğini icra edebilir. | |
16) | Diş hekimliğindeki gelişmeler doğrultusunda, bilim ve teknolojiden yararlanarak hekimlerin istediği her türlü protetik ve ortodontik apareyi kendi başına üretebilir. | |
17) | Apareylerdeki bozuklukları onarabilir. Bu uygulamaları yaparken evrensel değerlere dikkat eder, etik ilkelere bağlıdır ve sorumluluk sahibi bir diş protez teknikeri olarak çalışır. |