EEE4512 Digital Image ProcessingBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EEE4512 Sayısal İmge İşleme Güz 2 2 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ZAFER İŞCAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu ders sayısal imge işlemeye giriş dersidir. Öğrenci bu dersin sonunda sayısal imge işleme konusundaki teoriye ve modern uygulamaları açıklayabilecektir. Kapsamlı benzetim çalışmaları ile öğrenci imge işleme hakkında işlevsel tecrübe kazanacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. İmge oluşumu ve gösterimini, renk uzaylarını ve insan görme sistemini açıklayabilir.
2. İki boyutlu örnekleme ve aradeğerleme kavramlarını anlatabilir.
3. İmgelere genlik dönüşümü uygulayabilir.
4. Uzamsal imge iyileştirme, süzgeçleme ve onarma yöntemlerini gösterebilir.
5. Frekans uzayında imge filtrelemeyi açıklayabilir.
6. Kenar bulma, sınırlama, ve bölgeye dayalı bölütleme gibi imge bölütleme yöntemlerini uygulayabilir.
7. İzdüşümlerden imge geriçatımını açıklayabilir.
8. Temel morfolojik imge işleme yöntemlerini uygulayabilir.
9. İmge sıkıştırma ve imge kodlama yöntemlerinin temellerini anlatabilir.

Dersin İçeriği

İmge oluşumu ve gösterimi,Renk uzayları ve insan görme sistemi, Örnekleme ve Fourier Analizi, Genlik dönüşümleri
İmge iyileştirme, Frekans uzayında filtreleme: Temel kavramlar
Frekans uzayında imge filtreleme, İmge Onarma, İzdüşümlerden imge geriçatımı, İmge bölütleme, Morfolojik imge işleme
İmge kodlama: temel kavramlar,İmge kodlama standartları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İmge oluşumu ve gösterimi: Görmenin temelleri, ışık ve elektromanyetik spektrum.
2) Renk uzayları ve insan görme sistemi, renk uzayları arasındaki dönüşümler.
3) İki boyutlu örnekleme ve Fourier Analizi, imge aradeğerleme, imge işlemede kullanılan temel araçlara giriş.
4) Genlik dönüşümler: histogram teknikleri, log dönüşümleri
5) İmge iyileştirme: gürültü modelleri, uzamsal filtereler,
6) Frekans uzayında filtreleme: temel kavramlar, örnekleme, ayrık Fourier dönüşümü
7) Frekans uzayında filtreleme: 2B DFT, Frekans uzayında imge filtreleme.
8) Filtreleme, Ara sınav
9) İmge Onarma: Bozunum fonksiyonunun kestirilmesi, Wiener filtresi
10) İzdüşümlerden imge geriçatımı: bilgisayarlı tomografinin prensipleri, Radon dönüşümü
11) İmge bölütleme: kenar ve çizgi bulma, Hough dönüşümü, sınırlama, bölgeye dayalı bölütleme
12) Morfolojik imge işleme: eritme, genişletme, açılma, kapanma, iskeletler, delik doldurma
13) İmge sıkıştırma: temel kavramlar, entropi, Huffman kodlama yöntemi, Artimetik kodlama, Ayrık Kosinüs dönüşümü, KLT
14) Imge kodlama standartları: JBIG, JPEG, JPEG2000

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: “Digital Image Processing” (3E) R. C. Gonzales, R. E. Woods, 2008, ISBN978-0-1-505

Diğer Kaynaklar: “Digital Image Processing Using MATLAB”, R. C. Gonzales, R. E. Woods, S. L. Eddins, 2004, ISBN 0-13-008519-7

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 6 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 5 80
Ödevler 6 4 24
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik (analiz, lineer, cebir, diferansiyel denklemler, istatistik), fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji) ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahip olmak.
2) Karmaşık Biyomedikal mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak.
3) Karmaşık Biyomedikal sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilmek ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama yetkinliği kazanmak.
4) Biyomedikal mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanmak, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmek.
5) Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlayabilmek ve uygulayabilmek, veri toplamak ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilmek.
6) Biyomedikal Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanmış olmak, Biyomedikal mühendisliği alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanmış olmak; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanmış olmak.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olmak.
9) Biyomedikal mühendisliği etik ilkelerine uygun davranmanın önemi ve mesleki sorumluluk ve etik sorumluluk bilinci ile biyomedikal mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmak.
11) Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak; Biyomedikal mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olmak.