ODYOLOJİ (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1321 | Çevrimiçi Güvenlik ve Siber Zorbalık | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SEDA GÖKÇE TURAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, dijital ortamlarda bireylerin güvenliğini tehdit eden riskleri tanımlamak ve çevrim içi zorbalık (siber zorbalık) olgusunu çok boyutlu bir şekilde ele almaktır. Öğrencilerin dijital hak ve sorumluluklarını kavramaları, çevrim içi ortamlarda karşılaşabilecekleri tehlikeleri ayırt edebilmeleri ve etkili önleme-müdahale stratejileri geliştirebilmeleri hedeflenmektedir. Aynı zamanda, sosyal medya etiği, mahremiyet, dijital ayak izi ve psikososyal etkiler gibi konular da tartışılarak dijital farkındalık artırılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Çevrim içi güvenliği tehdit eden temel riskleri tanımlayabilir. Siber zorbalık türlerini, aktörlerini ve etkilerini açıklayabilir. Dijital hak ve sorumluluklar konusunda bilinç geliştirebilir. Sosyal medya kullanımıyla ilişkili etik sorunları analiz edebilir. Çevrim içi ortamlarda mahremiyet, güvenlik ve dijital ayak izi kavramlarını değerlendirebilir. Siber zorbalıkla mücadeleye yönelik bireysel ve kurumsal stratejileri tartışabilir. |
Bu ders, dijital çağda bireylerin karşılaştığı çevrim içi güvenlik tehditlerini ve siber zorbalık olgusunu disiplinlerarası bir bakış açısıyla ele alır. Ders kapsamında; dijital güvenliğin temel kavramları, siber zorbalığın tanımı, türleri ve güncel örnek olaylar incelenir. Öğrenciler, dijital hak ve sorumluluklar, çevrim içi mahremiyet, güvenlik ve dijital ayak izi gibi konular hakkında farkındalık kazanır. Sosyal medya etiği, platform politikaları ve kullanıcı davranışları ışığında siber zorbalığın psikolojik ve toplumsal etkileri tartışılır. Ayrıca failler, mağdurlar ve izleyiciler gibi roller bağlamında çevrim içi zorbalığın dinamikleri analiz edilir. Dersin ilerleyen haftalarında, ilgili yasal düzenlemeler ve kurumların sorumlulukları değerlendirilirken, siber zorbalığa karşı bireysel ve kurumsal düzeyde uygulanabilecek önleme, müdahale ve iyileştirme stratejileri ele alınır. Öğrenciler, dijital güvenlik farkındalığını artırmaya yönelik kampanya veya eğitim içerikleri geliştirerek öğrendiklerini uygulama fırsatı bulurlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dijital Çağda Güvenlik ve Etik Giriş | Konuyla ilgili literatür taraması yapılır. |
2) | Çevrim İçi Güvenlik Kavramları | Konuyla ilgili literatür taraması yapılır. |
3) | Siber Zorbalık: Tanım, Türler ve Aktörler | Literatür taraması |
4) | Dijital Haklar ve Sorumluluklar | Literatür taraması |
5) | Mahremiyet, Güvenlik ve Dijital Ayak İzi | Literatür taraması |
6) | Sosyal Medya Etiği ve Platform Politikaları | Literatür taraması |
7) | Siber Zorbalığın Psikolojik ve Sosyal Etkileri | Literatür taraması |
8) | Ara Sınav | |
9) | Fail, Mağdur ve İzleyici Rolleri | Literatür taraması |
10) | Çevrim İçi Zorbalıkta Cinsiyet, Kimlik ve Güç Dinamikleri | Literatür taraması |
11) | Ulusal ve Uluslararası Yasal Düzenlemeler | Konu anlatımı |
12) | Önleme ve Müdahale Stratejileri | Konu anlatımı |
13) | Farkındalık Kampanyası veya Eğitim İçeriği Tasarımı | Konu anlatımı |
14) | Dersin genel değerlendirmesi | Konu anlatımı |
Ders Notları / Kitaplar: | Baştürk, E. (2020). Çevrimiçi Riskler ve Siber Zorbalık, Elma Yayınevi ; Turan, S.G. (2021). Digital Citizenship For Children and Youths, Peter Lang Publication; Turan, S.G. (2023). Justification of Cyber-Bullying Among Turkish Youths, Peter Lang Publication. |
Diğer Kaynaklar: | Baştürk, E. (2020). Çevrimiçi Riskler ve Siber Zorbalık, Elma Yayınevi ; Turan, S.G. (2021). Digital Citizenship For Children and Youths, Peter Lang Publication; Turan, S.G. (2023). Justification of Cyber-Bullying Among Turkish Youths, Peter Lang Publication. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 25 |
Sunum | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | 52 |
Sunum / Seminer | 1 | 20 | 20 |
Küçük Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 123 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 3 |
2) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
3) | Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilmek. | 3 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda, ilgili model/kuramları kullanarak, Odyoloji uygulamaları gerektiren durumlarda kanıta dayalı uygulamaları tanımlamak ve problem çözme yöntemlerini belirlemek. | 3 |
5) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 3 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 3 |
8) | Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. | 3 |
9) | Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. | 3 |
10) | Odyoloji uygulamaları için gerekli olan modern alet, teknik ve modaliteleri seçme ve kullanma becerisi; sağlık bilişimi teknolojilerini etkin düzeyde kullanma becerisi kazanmak. | 3 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 3 |
12) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 3 |