MİMARLIK (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MIM5223 | İstanbul'da Mimarlık | Güz | 0 | 3 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Verilecek bu ders ile; geçmişi yaklaşık 7000 yıl öncesine giden İstanbul'un tarih boyunca fiziki bakımdan nasıl değiştiği, kentin fiziki gelişiminin (mahalle, üretim- ticaret bölgeleri, dini yapılar, vd.) nasıl şekillendiği üzerinde durulacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Mimarlık ve diğer alanlarda öğrenim gören öğrenciler, var olan zengin kültürel mirası ile dünyanın sayılı kültür- tarih kentlerinden olan İstanbul'u yakından tanıyacaklardır. II. İstanbul'daki mimarlık mirası aracılığı ve var olan örnekler yardımıyla, daha önceki uygarlıkların mimari gelişmişlik düzeyleri öğrenilmiş olacaktır. III. Diğer dersler kapsamında öğretilen dünyanın diğer önemli uygarlıkları ve kentlerindeki mimarlık uygulamaları ile karşılaştırma olanağı bulabileceklerdir. |
Bu ders kapsamında, İstanbul'daki özellikle Bizans ve Osmanlı ile Erken Cumhuriyet dönemlerinin mimari karakteri, var olan örnekler üzerinden anlatılacaktır. Bu kapsamda, belirtilen dönemlerde kentte inşa edilmiş olan; külliyeler, dini yapılar, eğitim yapıları, su yapıları, ticaret yapıları, askeri yapılar, sivil mimarlık uygulamaları, vd. örneklerle anlatılarak, öğrencilerin konuyu kavraması sağlanacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İstanbul'un kısa bir tarihi ve kentin topoğrafyası üzerinde durulacaktır. | |
2) | İstanbu'daki Bizans öncesi uygarlıklar hakkında bilgi verilecektir. | |
3) | Osmanlı öncesi İstanbul'unda kentin fiziki yapısı ve kentin ticari, dini merkezileri ve yaşam alanları (mahalleler vd. birimler) üzerinde durulacaktır. | |
4) | Bizans Dönemi'nde İstanbul'da inşa edilen büyük programlı yapıların; plan, mimari, malzeme- teknik, bezeme açılarından irdelenmesi yapılacak ve Osmanlı Mimarisi'ne etkileri üzerinde durulacaktır. | |
5) | Bizans- Osmanlı ilişkilerinden hareketle Bizans'tan Osmanlı Devleti'ne aktarılan kurum ve mimari biçimler üzerinde durulacaktır. | |
6) | İstanbul'un Osmanlı yönetimine girmesi ile birlikte kentte meydana gelen değişimler ve yapı faaliyetleri üzerinde durulacaktır. | |
7) | Osmanlı Dönemi'nde İstanbul'da inşa edilen büyük programlı yapıların, kentin fiziki gelişimine katkısı ve Osmanlı İstanbul'u üzerinde durulacaktır. | |
8) | Osmanlı Dönemi'nde inşa edilen büyük programlı külliyeler (Fatih Külliyesi, II. Bayezid Külliyesi, Şehzade Külliyesi, Süleymaniye Külliyesi, Sultan Ahmed Küllyesi, vd.) kronolojik bir sıra içerisinde; plan, mimari, malzeme-teknik, bezeme ve kent planlaması açılarından incelenecektir. | |
9) | Osmanlı Dönemi'nde inşa edilen büyük programlı külliyelerin kronolojik bir sıra içerisinde incelenmesine devam edilecektir. | |
10) | İstanbul'da Osmanlı Dönemi'nde inşa edilen ticaret yapıları, örneklerle ele alınacaktır. | |
11) | İstanbul'un özellikle "tarihi yarımada" olarak bilinen bölgesindeki yapılardan hareketle, özellikle Osmanlı Dönemi İstanbul'u; yapıları, mahalleleri, ticaret bölgeleri ve fiziki özellikleri açılarından genel bir değerlendirmeye tabi tutulacaktır. | |
12) | Osmanlı Dönemi İstanbul'unu daha doğru ve sağlıklı kavrayabilmek için, özellikle "Tarihi Yarımada"daki yapılar yerinde incelenecektir. | |
13) | İstanbul'un modern mirası tartışılacaktır. | |
14) | Ders ile ilgili olarak verilen ödevlerin sunumu gerçekleştirilecektir |
Ders Notları / Kitaplar: | Doğan Kuban, İstanbul Yazıları; İstanbul Ansiklopedisi, Stefanos Yerasimos, İstanbul (İmparatorluk Başkenti), İstanbul, 2010; Çeçen, Kazım, Mimar Sinan ve Kırkçeş me Tesisleri,İstanbul 1988;Çeçen, Kazım, İstanbul’un Osmanlı Dönemi Su Yolları,İstanbul 2000;Demir, Ataman. “Haliç Bölgesinde Su Mimarisi Eserleri”, Haliç 2001 Sempozyumu,İstanbul 2001. Nirven, Saadi Nazım,İstanbul suları,İstanbul 1946; Oğuz, Burhan. Bizans’tan Günümüze İstanbul Suları, İstanbul, 1998;Öziş, Ünal - Arısoy, Yalçın, “Mimar Sinan’ın Su İletim Sistemleri” Mimar Sinan DönemiTürk Mimarlığı ve Sanatı Sempozyumu, İstanbul 1988; Sönmez, Zeki. Mimar Sinan İle İlgili Tarihi Yazmalar-Belgeler, İstanbul, 1988; |
Diğer Kaynaklar: | Ayverdi, Ekrem Hakkı, Fâtih Devri Mîmârîsi, İstanbul, 1953;Ayverdi, Ekrem Hakkı,Fâtih Devri Mîmârî Eserleri, İstanbul, 1953;Ayverdi, Ekrem Hakkı,"Fatih Devrinde İstanbul Mahalleleri, Şehrin İskânı ve Nüfûsu", Vakıflar Dergisi, Sayı: IV. Ankara, 1958, s. 245 - 261;Ayverdi, Ekrem Hakkı, XIX. Asırda İstanbul Haritası, İstanbul, 1958;Ayverdi, Ekrem Hakkı,Fâtih Devri Mîmârîsi Zeyli, İstanbul, 1960;Ayverdi, Ekrem Hakkı, Osmanlı Mîmârîsinde Fâtih Devri, C. III, İstanbul,1973; Ayverdi, Ekrem Hakkı, Osmanlı Mîmârîsinde Fâtih Devri, C. IV, İstanbul, 1974; Ayverdi, Ekrem Hakkı,İstanbul Vakıfları Tahrir Defteri, ( Ö.L. Barkan İle ) İstanbul, 1970. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 30 |
Sunum | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 21 | 252 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 297 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, gurup çalışmalarında görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | |
4) | Alanı ilgili bir tasarım problemine, eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak çözüm üretebilir. | |
5) | Mimarlık tarihinde gerçekleşmiş olguların ya da çağdaş uygulamaların nedenlerinin kültürel, toplumsal, siyasal ya da fiziksel bileşenleri ile analiz ederek değerlendirebilir. | |
6) | Alanı ile ilgili niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir. | |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını yazılı, sözlü ya da diğer görsel medya araçlarını kullanarak sunabilir. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir | |
9) | Mimarlık disiplininin, toplumsal sorumluluklarının ve etik değerlerin bilincinde olur. |