BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MCH5001 | Doğrusal Sistem Teorisi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA EREN YILDIRIM |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Öğrencilere, doğrusal sistemler ağırlıklı olmak üzere, ileri düzeyde sistem teorisi kavramları kazandırmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrencilerin, - dinamik sistemleri birer matematiksel nesne olarak tanımlayabilmeleri, - doğrusallık ve zamanla-değişmememe kavramlarını özümseme, doğrusal, zamanla değişmeyen (DZD) sistemlerin zaman ve frekans bölgesi gösterimlerini ilişkilendirebilmeleri, - DZD sistemlerin belli girişlere olan tepkelerini belirleyebilmeleri, - denetlenebilirlik ve gözlenebilirlik kavramlarını anlamaları beklenmektedir. |
Dinamik sistem gösterimi. Sürekli-zaman sistemlerinin durum uzayı gösterimi: Durum denklemlerinin çözümü, dürtü tepkesi, konvolüsyon integrali. Ayrık-zaman sistemlerinin durum uzayı gösterimi: Durum denklemlerinin çözümü, dürtü tepkesi, konvolüsyon toplamı. Otonom sistemlerde çözüm modları. Transfer fonksiyonu. Denetlenebilirlik ve durum geribeslemesi. Gözlenebilirlik ve gözetleç tasarımı. Dinamik çıkış geribeslemesi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dinamik sistem gösterimi. Durum kavramı. Nedensellik. | |
2) | Sonlu durumlu, sonlu boyutlu ve sonsuz boyutlu sistemler. Doğrusallık, zamanla değişmezlik. | |
3) | Sürekli-zaman sistemlerinin durum-uzayı gösterimi. Durum geçiş matrisi. | |
4) | Doğrusal, zamanla değişmeyen sürekli-zaman sistemlerinin durum-uzayı gösterimi: Dürtü tepkesi, transfer fonksiyonu. | |
5) | Doğrusal, zamanla değişmeyen sürekli-zaman sistemlerin çözümlerinin modlarına ayrıştırılması. | |
6) | Ayrık-zamanlı sistemler. | |
7) | Örneklenmiş veri sistemleri. | |
8) | Tekrar ve dönem arası sınavı. | |
9) | Denetlenebilirlik. Başlangıç koşullarını belirleme. | |
10) | Gözlenebilirlik. Başlangıç durumunu hesaplama. | |
11) | Kanonik ayrıştırma. Denetlenebilir ve gözlenemez alt-uzayların ayrılması. | |
12) | Durum geribeslemesi ile özdeğer atanması. | |
13) | Gözetleç tasarımı. | |
14) | Dinamik çıkış geribeslemesi ile kutup atanması. |
Ders Notları / Kitaplar: | - W.L. Brogan, Modern Control Theory, Prentice Hall |
Diğer Kaynaklar: | - C-T. Chen, Linear System Theory and Design, HRW |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 5 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 9 | 135 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 208 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İleri düzey Bilgisayar Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak | |
2) | Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek | |
3) | İleri düzey matematik, fen ve mühendislik bilgisi gerçek promlemler üzerinde uygulamak. | |
4) | Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak | |
5) | Mühendislik alanındaki bilimsel araştırmaları yorumlayıp analiz etmek ve çalışma alanındaki bilgileri kullanmak | |
6) | Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak | |
7) | Bilimsel bilgiye ulaşmak | |
8) | Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak | |
9) | Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek | |
10) | Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek | |
11) | İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak. | |
12) | Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek | |
13) | Yeni profesyonel uygulamalar ve yetileri yorumlamak için farkındalık geliştirmek |