PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY4003 | Endüstriyel ve Örgütsel Psikoloji | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. SİBEL ÇALIŞKAN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. SİBEL ÇALIŞKAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, Endüstriyel/Örgütsel Psikoloji'yi (E/O) tanımaktır.E/O Psikolojisi tanımlarının çoğu psikolojinin bu alt alanının uygulamalı bir alan olduğunu belirtir.Uygulamalı bilim, temel araştırmalarla tanımlanan insan davranışının ilkelerini kullanarak bunları gerçek durumlara uygular. E/O Psikolojisinin gerçek hayat durumu iş yeridir. 1. Temel teorileri ve E/O Psikolojisini tanımlamaya hizmet eden araştırma bulgularını içeren temel konuları ve yandalları tanıtmak 2.Çalışma dünyasında bireyin ve grubun psikolojik süreçlerine ilişkin anlayışını arttırmak 3. Bireysel kariyer seçimleri ve iş-hayat başarısının E/O psikolojisi kullanılarak ne kadar geliştirilebileceğini göstermek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Örgütsel ve Endüstriyel Psikolojiyi öğrenmek ve Psikolojinin 2 alanının arasındaki farkları ayırdetmek. 2.Eleman seçiminde kullanılan temel teknikleri öğrenmek ve onların olumlu ve olumsuz yönlerini karşılaştırmak. 3.Örgütlerde kullanılan farklı psikolojik test sistemlerini bilmek ve onları karşılaştırmak. 4.Örgütlerde kullanılan performans değerlendirme sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak. 5.İş memnuniyeti, işe katılım ve işe bağlılık gibi konuları araştırmak. 6.İşyerinde stresin önemi ve eleman sonuçları ile ilgili diğer önemli koşullar hakkında bilgi edinmek 7. Üretken ve üretkenlik karşıtı iş davranışları hakkında bilgi sahibi olur. |
Bu derste ele alınacak temel konular ilkeler, uygulamalar ve problemler,eleman seçim ilkeleri ve teknikleri,psikolojik test uygulama,performans değerlendirme,iş analizi,çalışan motivasyonu kuramları,iş doyumu, işe bağlılık,olumlu ve olumsuz iş yeri davranışları,örgütün organizasyonu ve örgütsel sağlık psikolojisi şeklinde olacaktır. Bu derste anlatma, okuma ve uygulamadan yararlanılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Müfredata Genel Bakış & Giriş | |
2) | Endüstriyel/Örgüt Psikolojisi Nedir? | |
3) | İş analizi | Spector 3. Bölüm |
4) | İş değerlendirmesi | Spector 5. Bölüm |
5) | Seçim | Spector 6. Bölüm |
6) | Eğitim ve Geliştirme | Spector 7. Bölüm |
7) | Eğitim ve Geliştirme | Spector 7. Bölüm |
8) | Ara Sınav | |
9) | Çalışan Motivasyonu Teorileri | Spector 8. Bölüm |
10) | Çalışan Motivasyonu Teorileri | Spector 8. Bölüm |
11) | İş Tutumları ve Duygu | Spector 9. Bölüm |
12) | İş Tutumları ve Duygu | Spector 9. Bölüm |
13) | Üretken ve Üretkenlik Karşıtı Çalışan Davranışı | Spector 10. Bölüm |
14) | Genel Tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Spector, P.E. (2020). Industrial and Organizational Psychology: Research and Practice, 7th Edition, EMEA Edition. John Wiley. https://www.caglayan.com/urundetay/752711/9781119637233 https://www.caglayan.com/urundetay/752654/1YIL1119637233 Woods, S. A., & West, M. A. (2010). The psychology of work and organizations: Cengage Learning EMEA. Other required readings will be uploaded to students via Itslearning. If you cannot access any material, please contact the instructor of the course. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 5 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 3 | 36 |
Ödevler | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 45 | 45 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 175 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | 5 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 4 |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | 4 |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | 2 |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 3 |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | 5 |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | 2 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | 3 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | 3 |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | 2 |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | 2 |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. | 5 |