EEE3602 Introduction to Communication SystemsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MATEMATİK BİLGİSAYARÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
MATEMATİK BİLGİSAYAR
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EEE3602 İletişim Sistemlerine Giriş Bahar
Güz
3 0 3 7
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SUZAN ÜRETEN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ALKAN SOYSAL
Dr. Öğr. Üyesi ECE GELAL SOYAK
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Bu ders analog ve sayısal haberleşme üzerine giriş niteliğinde bir derstir ve elektrik mühendisliği lisans programının temelini oluşturur. Analog ve sayısal haberleşme sistem kavramlarını tanıtmayı ve günlük hayatımızda karşılaştığımız haberleşme sistemlerinin pratik örneklerini vermeyi amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
aşağıdakileri öğrenirler:
1) Modern iletişim sistemlerinin unsurları
2) İletimden önce ve sonra sinyallerin ve spektrumlarının dijital gösterimi
3) Gürültü ve parazit, kanal bozulmaları
4) Kanal modelleri: AWGN modeli, düz sönümleme ve frekans seçici sönümleme modelleri
5) AM, DSB, SSB, FM, PM, PAM, PCM gibi anolog modülasyon teknikleri
6) ASK, PSK, FSK ve QAM gibi sayısal modülasyon teknikleri.
7) Örnekleme, niceleme ve filtreleme teknikleri

Dersin İçeriği

LTI sistemlerinin ve Fourier analizinin gözden geçirilmesi. Doğrusal modülasyon şemalarının gürültüsüz analizi: çift yan bant, inphase-quadrature, tek yan bant, vestigial yan bant ve geleneksel AM. Açı modülasyonu: faz modülasyonu ve frekans modülasyonu. Carson kuralı. Örneklemenin gözden geçirilmesi, Nyquist teoremi, PAM (darbe genlik modülasyonu) ve PCM (darbe kodlu modülasyon) analizi. Olasılık teorisi ve stokastik süreçlerin gözden geçirilmesi. ASK, PSK ve FSK gibi sayısal modülasyon sistemlerinin analizi.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İletişim sistemleri modelinin unsurları, iletişim sistemlerinin tarihçesi, iletim sırasında sinyal bozulması
2) Fourier sinyal analizinin gözden geçirilmesi
3) Fourier Dönüşümleri ve Sürekli Spektrumlar
3) Doğrusal zamanla değişmeyen sistemlerin gözden geçirilmesi, sinyallerin enerji ve gücünün hesaplanması
4) Anolog modülasyon teknikleri: Genlik modülasyonu- Bölüm 1
5) Anolog modülasyon teknikleri: Genlik modülasyonu- Bölüm 2
6) Anolog modülasyon teknikleri: Frekans modülasyonu ve faz modülasyonu
7) Ara sınav Ara sınav tarihi duyurulacaktır.
8) Olasılık teorisinin gözden geçirilmesi: Olasılık dağılımları
9) Stokastik (rastgele) süreç: Gauss rastgele süreci, eklemeli beyaz Gauss gürültü modeli
10) Sinyallerin dijital gösterimi: A/D dönüşümü, örnekleme teoremi
11) Kuantizasyon tekniği, örnekleme ve darbe modülasyonu (darbe genlik modülasyonu (PAM), darbe genişlik modülasyonu (PWM))
12) Sayısal haberleşme sistemleri: Temel bant ve bant geçiren iletim, kanal modelleri
13) Sayısal modülasyon teknikleri: ASK, FSK, PSK modülasyon yöntemleri ve konstelasyon haritaları
14) M-ary sayısal iletim sistemleri: Gramm-Schmidt ortogonalizasyonu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fundamentals of Communications Systems, 2nd edition J.G. Proakis and M.Salehi, Prentice Hall, Upper Saddle River, 2005, TK5101 .P755
Diğer Kaynaklar: Communication Systems Engineering, 2nd edition, J.G. Proakis and M. Salehi, 2002 by Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey
Modern Digital and Analog Communication Systems, B.P.Lathi, New York, Oxford University Press, 1998.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Proje 2 20 40
Ara Sınavlar 1 27 27
Final 1 38 38
Toplam İş Yükü 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel matematik, uygulamalı matematik ve bilgisayar bilimi teori ve uygulamalarını kavramış olmak
2) Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak
3) Matematik ve bilgisayar bilimlerini, disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek
4) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek
5) Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek
6) Matematik ve bilgisayar bilimleri alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak
7) Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek
8) Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak
9) Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak
10) Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak
11) Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak
12) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek