Öğretim Dili: |
İngilizce |
Dersin Türü: |
Must Course |
Dersin Seviyesi: |
LİSANS
|
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
Dersin Koordinatörü: |
Doç. Dr. SAEID KARAMZADEH |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi YALÇIN ÇEKİÇ
Prof. Dr. NAFİZ ARICA
|
Opsiyonel Program Bileşenleri: |
Yok. |
Dersin Amacı: |
Sinyaller ve Sistemler analog ve dijital sinyal işlemeye giriş niteliğindedir. Sismik veri işleme, iletişim, konuşma işleme, görüntü işleme, savunma elektroniği, tüketici elektroniği ve tüketici ürünleri gibi birçok farklı alanda mühendislik sistemlerinin ayrılmaz bir parçasını oluşturan bir konu.
Sürekli ve ayrık zamanlı sinyaller ve sistemler için temel kavramları sunar ve birleştirir. Sinyal ve sistem gösterimleri hem zaman hem de frekans alanları için geliştirilmiştir. Bu temsiller, Fourier dönüşümü ve ayrıntılı olarak incelenen genellemeleri ile ilişkilidir. Filtreleme, örnekleme, Laplace ve Z dönüşümleri de tartışılmış ve gösterilmiştir.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Sinyaller ve Sistemlere Giriş; Sürekli Zamanlı ve Ayrık Zamanlı Sinyaller; Bağımsız değişkenlerin işlemleri, Çift ve tek sinyaller, Periyodiklik, Sinyal Enerjisi ve Güç |
|
2) |
Temel C-T ve D-T sinyalleri (Sinüzoidal, Üstel, Birim Basamak, Birim İmpuls), Sistemler: bağlantılar, özellikler. |
|
3) |
Convolution
|
|
4) |
Doğrusal, Zamanla Değişmeyen Sistemlerin Özellikleri |
|
5) |
Diferansiyel ve fark denklemleriyle temsil edilen sistemler |
|
6) |
Sürekli Zamanlı Periyodik Sinyalin Fourier Serisi Gösterimi |
|
7) |
Ayrık Zamanlı Periyodik Sinyalin Fourier Serisi Gösterimi, Filtreleme |
|
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Sürekli Zamanlı Fourier Dönüşümü |
|
10) |
Properties of The Continuous-Time Fourier Transform
|
|
11) |
Doğrusal Sabit Katsayılı Diferansiyel Denklemlerle Karakterize Edilen Sistemler |
|
12) |
Ayrık Fourier Dönüşümü
Örnekleme |
|
13) |
Laplace Dönüşümü; Laplace Dönüşümleri İçin Yakınsama Bölgesi; Ters Laplace Dönüşümü; Kutup Sıfır Grafikleri; Laplace'ın Özellikleri, Laplace Dönüşümü Kullanılarak LTI Sistemlerinin Analizi ve Karakterizasyonu |
|
14) |
Z-Dönüşümü; Z-Dönüşümü için Yakınsama Bölgesi; Ters z-Dönüşümü; Z-Dönüşümünün Özellikleri, z-Dönüşümleri Kullanılarak LTI Sistemlerinin Analizi ve Karakterizasyonu |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. |
5 |
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
4 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
4 |
4) |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
2 |
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
3 |
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
1 |
7) |
İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
1 |
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|