ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EEE1002 | Elektrik-Elektronik Mühendisliği'ne Giriş | Bahar | 2 | 2 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVRİM TETİK |
Dersi Veren(ler): |
Arş.Gör. GÜRAY GÜNGÖR Öğ.Gör. MAHMUT AĞAN Doç. Dr. ALKAN SOYSAL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yoktur. |
Dersin Amacı: | Giriş seviyesindeki bu derste Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin temel alanlarına değinilmektedir. Dersi tamamlayan öğrenciler Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerinin matematiksel ve bilimsel ilkelerle çözümü konusunda temel farkındalık kazanmış olacaklardır. Ayrıca, öğrenciler devre tasarım programları, ölçüm aletleri, sinyal üreteci, güç kaynağı, osiloskop gibi laboratuvar araç-gereçlerini kullanabilir, ve temel elektronik devreleri tasarlayıp kurabilir seviyede olacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Mühendislik ve Araştırma Etiğini tarif eder. 2. Metroloji ve Enstrumantasyonun temellerini bilir. 3. Elektriksel güvenliğin temellerini bilir. 4. İyi bir sunumun ve iyi bir raporun nasıl yapılacağını bilir 5. Devre analizi yöntemlerini bilir. 6. Haberleşme sistemleri, yarıiletken elemanlar ve sayısal devrelerin temellerini tarif eder 7. Veriyi temel istatistiksel kavramlar ile yorumlar. |
Etik, sunum, rapor yazma ve araştırma yöntemleri, metroloji, elektriksel güvenlik, basit devre kavramları, güç mühendisliğine, yarıiletkenlere, sayısal devrelere, haberleşme sistemlerine ve kontrol sistemlerine giriş, veri yorumlama gibi elektrik elektronik mühendisliği ile ilgili kavramların tanıtılması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı, mühendislik kavramı, kariyer yollarının tanıtılması, çeşitli tavsiyeler. | |
2) | Elektrik elektronik mühendisliğinin tarihçesinin gözden geçirilmesi, önemli buluşlar, elektrik elektronik mühendisliğinin alt dalları. | |
3) | Mühendislik etiği ve yapay zekanın sorumlu kullanımı. Mühendislerin etik sorumlulukları, intihal ve vaka örnekleri. | |
4) | Sunum, rapor yazma ve araştırma etiği. Teknik yazım ve intihal. Araştırma yöntemleri ve uygun alıntı yapma. | |
5) | Metroloji, ölçüm sistemleri ve standartları, sistematik ve rastgele hatalar, doğruluk, kesinlik ve belirsizlik. gürültü, birimler ve birim dönüşümleri. | |
6) | Elektriksel güvenlik, elektriksel elemanların güvenli kullanımı. Topraklama, yalıtım, devre kesiciler. | |
7) | Basit devre kavramları. Ohm yasası, Kirchhoff yasaları, güç hesaplama. Dirençler, kapasitörler ve endüktörler, seri ve paralel bağlama. | |
8) | Güç mühendisliğine giriş: üretim, iletim, yenilenebilir enerji, yüksek gerilim. | |
9) | Yarıiletkenler ve yarıiletken elemanlar. | |
10) | Sayısal devreler. Lojik kapılar, Boole cebri, kombinasyonel / ardışık mantık. | |
11) | Haberleşme sistemleri. Analog & sayısal haberleşme, modülasyon. | |
12) | Kontrol sistemleri. Geribesleme sistemleri. Açık döngü, kapalı döngü kontrolü. | |
13) | Veri yorumlama, olasılık & istatistik, veri analizi. | |
14) | Elektrik elektronik mühendisliğinde özel konular. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | - Howarth, P. and Redgrave, F. “Metrology – in short” 3rd edition, 2008. - Morris A. S. and Langari R. “Measurement and Instrumentation Theory and Application”, Springer, 2012. - M. S. Sarma, Introduction to Electrical Engineering, Oxford University Press |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuar | 10 | % 40 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 10 | 2 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Proje | 5 | 3 | 15 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 4 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 4 |
7) | İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 4 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 4 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 4 |