BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EEE2181 | Elektronik Cihazlar ve Devreler | Güz | 3 | 2 | 4 | 6 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi YALÇIN ÇEKİÇ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ALKAN SOYSAL Dr. Öğr. Üyesi YALÇIN ÇEKİÇ Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA EREN YILDIRIM Arş.Gör. GÜRAY GÜNGÖR Prof. Dr. NAFİZ ARICA Arş.Gör. RESUL ÇALIŞKAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrenci düğüm analizi, Thevenin ve Norton teoremleri de dahil olmak üzere AC ve DC devrelerin analizini görecek. Ayrık devre elemanları hakkında bilgi sahibi olacaktır. Diyot ve işlemsel kuvvetlendiriciler ile basit uygulamalar gerçekleştirebilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Yük, akım, gerilim, direnç, iletkenlik, enerji, güç, kapasite ve endüktans terminoloji de dahil olmak üzere temel elektrik/elektronik terimleri ve birimleri tanır ve kullanır. 2. Gerilim ve akım kaynakları (ac ve dc), dirençler, potansiyometre, kapasitörler, indüktörler, ve, laboratuvar, diyotlar, ışık yayan diyotlar, BJT transistörleri ve op-amp gibi elektronik cihazlar ve bunların şematik sembollerini tanır ve bunları kullanır. 3. Ohm yasası, Kirchhoff Gerilim ve Akım yasaları, güç, gerilim ve akım bölücü devreleri, Thevenin Teoremi ve Norton Teoremi bilir ve kullanır. 4. Maksimum akım, gerilim ve maksimum güç transferi, yükleme etkisini bilir ve kullanır. 5. Birinci mertebeden RC ve RL devrelerin geçici ve birim basamak yanıtlarını bulur ve kullanır. 6. İşlemsel kuvvetlendirici, diyot ve BJT transistörü basit elektronik devrelerde kullanır. |
Lineer Eletrik devrelerinin analizi, benzetimi ve özelliklerinin tesbiti için çeşitli devre çözme teknikleri. Direnç devreleri, enerji depolayan devre elemanları, kontrollü kaynaklar, işlemsel kuvvetlendiriciler, diyot ve BJT transistör, sistematik devre çözüm yöntemleri, AC sürekli durum analizi konuları da ele alınacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Temel Kavramlar(1/2): Yük, akım, gerilim, güç, enerji, devre elemanları. Ohm yasası, düğüm, dal ve çevre akımları. | |
2) | Temel Kavramlar(2/2): Kirchhoff's yasaları, seri ve paralel direnç devreleri. Basit gerilim bölme ve akım bölme. | |
3) | Analiz Metodları(1/3): Node ve Çevre akımları analizi. | |
4) | Analiz Metodları(2/3): Thevenin ve Norton teoremleri. | |
5) | Analiz Metodları(3/3): Maksimum güç teoremi | |
6) | İşlemsel kuvvetlendiriciler: İdeal güçlendirinini özellikleri, işlemsel yükseltiçlerin uygulamaları | |
7) | Kondansatör ve Bobinler: Seri ve Paralel bağlanmaları | |
8) | Birinci mertebeden devreler(1/2): RC, and RL devreleri ve doğal tepkeleri | |
9) | Birinci mertebeden devreler(2/2): RC devreleri - birim basamak tepkesi. RL devreleri - birim basamak tepkesi | |
10) | Geçici Analiz: Birinci mertebe RC ve RL devrelerin geçici yanıtları | |
11) | Alternatif Akım Analizi(1/2): Fazör kavramı. Kapasitör, Bobin ve empedans | |
12) | Alternatif Akım Analizi(2/2): Fazör kavramı. Kapasitör, Bobin ve empedans | |
13) | Yarıiletken ve Diyot: pn birleşmesi, yarıiletken diyot ve devre modeli | |
14) | Transistörler: Bipolar jonksiyon transistörün ufak işaretler için yükselteç olarak kullanımı |
Ders Notları / Kitaplar: | Principles and Applications of Electrical Engineering, 5/e, Authors: Giorgio Rizzoni, ISBN: 0072962984, Publisher: McGraw-Hill . |
Diğer Kaynaklar: | Fundamentals of Electric Circuits, Charles K. Alexander, Matthew N.O. Sadiku,ISBN: 0072463317 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuar | 10 | % 20 |
Küçük Sınavlar | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Laboratuvar | 10 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 13 |
Küçük Sınavlar | 10 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 12 |
Final | 1 | 15 |
Toplam İş Yükü | 142 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik (analiz, lineer, cebir, diferansiyel denklemler, istatistik), fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji) ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahip olmak. | 5 |
2) | Karmaşık Biyomedikal mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak. | 5 |
3) | Karmaşık Biyomedikal sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilmek ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama yetkinliği kazanmak. | 5 |
4) | Biyomedikal mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanmak, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmek. | 3 |
5) | Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlayabilmek ve uygulayabilmek, veri toplamak ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilmek. | 3 |
6) | Biyomedikal Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek. | 3 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanmış olmak, Biyomedikal mühendisliği alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanmış olmak; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanmış olmak. | 2 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olmak. | 3 |
9) | Biyomedikal mühendisliği etik ilkelerine uygun davranmanın önemi ve mesleki sorumluluk ve etik sorumluluk bilinci ile biyomedikal mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak | 2 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmak. | 2 |
11) | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak; Biyomedikal mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olmak. | 2 |