REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1301 | İş Yaşantısına Uyum için Kariyer Geliştirme | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 3 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HATİCE NECLA KELEŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin; -Mezun olmadan önce kendi kişilik, ilgi alanı ve eğitim aldıkları bölüm ile ilgili olarak iş yaşamına yönelik hedeflerini belirlemelerini sağlamak, -Mezuniyet sonrası kariyer planlarını yapmak, -İş yaşamında iletişim becerileri ve network (sosyal sermaye) kavramlarına ilişkin bilgiler vermek. -CV yazımına ilişkin bilgiler vererek, güncel CV hazırlamalarını sağlamak, -Hedefledikleri bir tarihe yönelik olarak bir staj ya da iş başvurusu yapmalarını sağlamak, -Yüz yüze ve online iş görüşmelerine hazırlık becerileri kazandırmak, -İş yaşamında etkili sunum yapma becerisi ilişkin bilgiler aktararak uygulama yapmalarını sağlamak, -Öğrencilerin farklı sektörde bulunan BAU mezunları ile iletişim kurmalarını sağlamak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu ders başarıyla tamamladığında aşağıdaki kazanımlar beklenmektedir: •SMART kariyer hedeflerini belirleyebilme. •Güçlü ve geliştirebileceği yönlerini fark etme (SWOT). •CV yazma. •Yüz yüze ve online iş görüşmelerine hazırlanma. •Sektör ve firmaları araştırarak ulusal ve global firmalarda işe alım kriterlerini belirleme. •İş yaşamında farklı sektörlerde farklı firmalarda çalışanlar ile iletişim kurma ve sürdürme becerilerini geliştirme •İş yaşamında networkün (sosyal sermayenin) önemini fark etme. -Farklı sektörlerde görev yapan BAU mezunları ile iletişim edinme. |
Öğrencilerin ders haftalarında sanal sınıftan dersi takip etmeleri beklenmektedir. Dersin belirli haftalarında Bahçeşehir Üniversitesi Mezunlar Merkezi aracılığı ile kariyerlerine farklı sektörlerde devam eden Bahçeşehir Üniversitesi mezunları davet edilmektedir. Gönüllü olarak dersin son 40 dakikasına katılmayı kabul eden mezunlar öğrenciler ile tanışarak kariyer öykülerini paylaşarak, sektöre ilişkin bilgiler aktarıp, öğrencilerin iş yaşamına ilişkin sorularını cevaplamaları beklenmektedir. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca dersler, bilgi ve onayınız ile online platforma kaydedilecektir. Ayrıca katılımcıların (öğrenci ve eğitmenlerin) ders esnasında kayıt yaptırması kesinlikle yasaktır. Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Anlatım Bireysel Çalışma Konuk/Uzman Daveti Tartışma İş birliğine dayalı öğrenme Öğrenciler kendilerine engel olabilecek konularda (görme, işitme vb.) öğretim elemanı ile her zaman iletişime geçebilirler. Bunun yanı sıra engelli öğrencilerimizin engellerinden dolayı karşılaşacakları zorlukları en aza indirmek ve engelleri ortadan kaldırmak için Engelli Öğrenci Birimi bulunmaktadır. Gerekirse öğrenci durumu ile ilgili olarak bu birim ile iletişime geçebilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Öğrenciler ile tanışma, ders içeriği hakkında bilgilendirme, beklentilerini belirleme. | Ders notları |
2) | İş, çalışma, çalışma yaşamı, kariyer kavramı, kariyer dönemleri. Yaşam dönemleri ve kariyer dönemleri ilişkisi. Meslek kavramı, meslek seçimi ve kariyer ilişkisi. | Ders notları |
3) | Kariyer Planlama Süreci | Ders notları |
4) | Örgütsel Kariyer Planlama | Ders notları |
5) | Bireysel Kariyer Planlama SMART Hedef Belirleme /BAU Mezunu konuk konuşmacı ile söyleşi | Ders notları |
6) | Kariyer planlamada sosyal sermaye /BAU Mezunu konuk konuşmacı ile söyleşi | Ders notları |
7) | Bireysel Çalışma | |
8) | Ara Sınav Haftası | Ders notları |
9) | Yüz yüze ve online mülakat sürecine hazırlık /BAU Mezunu konuk konuşmacı ile söyleşi | Ders notları |
10) | İş yaşamında farklı kuşaklar ile iletişim /BAU Mezunu konuk konuşmacı ile söyleşi | Ders notları |
11) | Öğrenci sunumları geribildirimleri /BAU Mezunu konuk konuşmacı ile söyleşi | Sunum ödevi |
12) | Öğrenci sunumları geribildirimi /BAU Mezunu konuk konuşmacı ile söyleşi | Sunum ödevi |
13) | Öğrenci sunumları geribildirimleri /BAU Mezunu konuk konuşmacı ile söyleşi | Sunum ödevi |
14) | Genel değerlendirme, soru-cevap | Ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları öğretim elemanı tarafından hazırlanmış olup its learning aracılığı ile paylaşılacaktır. |
Diğer Kaynaklar: | • Khazi, Gugu. Randburg : KR Publishing. 2019. eBook., Veritabanı: eBook Collection (EBSCOhost) • Erdoğmuş, Nihat.Ankara : Nobel, 2003. 271 pages ; Veritabanı: Bahçeşehir Üniversitesi Kütüphanesi Katalogu • Navaro, D. (2014). Kariyer ve Varoluş.Ankara: Elma Yayınevi. • Bolles, R.N. (2017).What color is your parachute? United States: Ten Speed Press. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 3 | 36 |
Sunum / Seminer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 97 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | 2 |
2) | Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | 4 |
3) | Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | 2 |
4) | Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. | 2 |
5) | Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. | 4 |
6) | Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. | 1 |
7) | Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. | 2 |
8) | Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar | 1 |
9) | Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | 2 |
10) | Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. | 1 |
11) | Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. | 1 |
12) | Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | 1 |
13) | Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | 1 |
14) | Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. | 1 |
15) | Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. | 1 |