PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY2109 | Gelişim Psikolojisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AYŞENUR BENEVENTO |
Dersin Amacı: | Bu dersin üç ana hedefi vardır. Birincisi, psikolojik, biyolojik ve sosyal etmenlerin yaşamın çeşitli aşamalarında davranış ve gelişim üzerindeki etkileşimini anlamak. İkincisi, gelişim psikolojisinin güncel ve geçmiş araştırma ve teorilerine aşina olmak. Üçüncüsü, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek. Sadece materyali öğrenmenizi değil, aynı zamanda sunulan teoriler, araştırmalar ve yorumlar hakkında eleştirel düşünebilmeniz hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Araştırma problemlerini, bilimsel yöntemleri ve yaşam boyu gelişim çalışmalarının araştırma tasarımını açıklayabilir. 2. İnsan gelişiminin temel perspektifleri ve kuramları hakkında bilgi ve anlayış sergileyebilir. 3. Gelişim ve yaşlanmanın biyolojik ve çevresel temellerini tanımlar; bu ikisi arasındaki etkileşimi değerlendirebilir. 4. Hem doğum öncesi gelişim ve sağlıkla ilgili konuları hem de yenidoğan becerilerini açıklar. 5. Bebeklik, erken ve orta çocukluk, ergenlik ve yetişkinlik dönemlerindeki fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal gelişimi tanımlayabilir. 6. Gelişimin ve yaşlanmanın biyolojik ve çevresel temellerini tanımlar ve bu ikisi arasındaki etkileşimi açıklar. 7. Farklı gelişimsel olayları başlıca kuramların perspektifinden analiz edebilir. 8. İnsan gelişimi üzerindeki ailesel, toplumsal, kültürel ve biyolojik etkileri değerlendirebilir. 9. Ölümü tanımlar ve ölümle ilgili psikolojik süreçleri açıklayabilir. |
Bu ders, insan gelişimi alanına bir giriş niteliğindedir. Konular, çocukluk ve ergenlik dönemine özel bir vurgu yaparak, gebe kalmadan yetişkinliğe kadar gelişim modellerini ve teorilerini kapsayacaktır. İnsan gelişimiyle ilgili fiziksel, duygusal, bilişsel ve sosyal faktörler tartışılacaktır. Dersin Öğretim yöntemleri anlatım, bireysel çalışma, tartışma, okuma, problem çözme şeklindedir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Genel Bakış Giriş - temel kavramlar | Ch. 1 |
2) | Araştırma Stratejileri ve Başlıca Teoriler | Ch. 2 & 3 |
3) | İnsan Gelişiminin Biyolojik Temelleri | Ch. 4 |
4) | Genetik - Çevre Etkisi | Ch. 5 & 6 |
5) | Çocuklukta sosyo-duygusal gelişim | Ch. 5 & 6 |
6) | İnsan Gelişiminde Çevresel Etmenler | Ch. 7 & 8 |
7) | Zeka | Ch. 9 & 10 |
8) | Vize haftası | |
9) | Çocuklukta Bilişsel Gelişim - Piaget'in teorisi | Ch. 11 |
10) | Kültürel-tarihsel i̇nsan geli̇şi̇mi̇ teori̇si̇ - Vygotsky | Ch. 12 |
11) | Farklı insan gelişimi kuramlarının eğitsel etkileri | Ch. 13 - 16 |
12) | Ergenlik Dönemi: Yetişkinliğe Geçiş | Ch. 17 & 18 |
13) | Yetişkinlik | Ch. 19 |
14) | Yetişkinlik | Ch. 19 |
Ders Notları / Kitaplar: | Lifespan Development, Global Edition, 8th edition Published by Pearson (August 12, 2019) © 2020 Denise Boyd & Helen Bee. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | 26 |
Ödevler | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 32 | 32 |
Toplam İş Yükü | 129 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | 4 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 5 |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | 4 |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | 4 |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 3 |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | 4 |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | 2 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | 3 |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | 3 |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | 3 |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. | 4 |