COM1001 Communication TheoriesBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar REKLAMCILIKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
REKLAMCILIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
COM1001 İletişim Teorileri Güz 3 0 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ELİF ENGİN
Dersin Amacı: Kitle iletişim araçlarının çağdaş toplumdaki önemi siyaset, kültür, ekonomi ve günlük yaşam alanlarında tartışılmazdır. Bu dersin amacı, kitle iletişim araçları ve toplumdaki rolü hakkında geniş bir anlayış sağlamaktır. İlk birkaç haftada, ders kitle iletişimindeki temel temaları ve konuları tanıtarak öğrencilerin bu alandaki daha derin teorik yönelimleri anlamalarını sağlar.

Kitle iletişiminin tarihini inceledikten sonra ders, kitle iletişimi ve kültür arasındaki ilişkilerin yanı sıra medya, toplum ve kültür arasındaki bağlantı ve çatışmaların daha geniş bir perspektiften incelenmesi de dahil olmak üzere kitle iletişiminin temel kavram ve modellerinin ayrıntılı bir sunumunu sağlar. COM 1001, farklı teorik perspektifler ve metodolojiler bağlamında, öğrencilerin medyanın dünyamızda sosyal gerçeklik ve anlam üretmedeki rolünü anlamalarına yardımcı olmak için medya içeriğini inceler.

Bu ders, göstergebilim, medya okuryazarlığı, normatif kitle iletişim teorileri, gazetecilik, medya etkileri, eleştirel teoriler, kültürel teoriler ve izleyici teorileri gibi bir dizi konuyu kapsamaktadır. Bu konuları keşfederek, öğrenciler medya mesajlarını ve etkilerini eleştirel bir şekilde değerlendirecek ve medyanın algılarımızı nasıl etkilediği ve toplumumuzu nasıl şekillendirdiği konusunda daha derin bir anlayış kazanacaklardır.

Son olarak ders, öğrencilerin kavram ve teorileri, dolayımlı bir küresel toplumda bilinçli vatandaşlar ve çalışan profesyoneller olarak yaşamlarıyla ilişkilendirmelerine yardımcı olur. Eleştirel araştırma yapmayı ve yerleşik iktidar kategorileri ve hiyerarşileri ile medyanın bunları pekiştirme veya bunlara meydan okumadaki rolü hakkında eleştirel düşünmeyi öğreneceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. İletişimin temel türlerini, amaçlarını ve uygunluğunu anladığınızı göstereceksiniz;
2. Medya çalışmaları ile ilgili temel terimleri, kuramları ve kavramları tanımlayabileceksiniz;
3. “Medya“yı monolitik olarak değil, tarih, ekonomi, siyaset ve kültür gibi birbiriyle ilişkili bir dizi yapı olarak anlayarak sorunsallaştırmak;
4. İzleyicilerin medyayı yaşamlarında kullandıkları çeşitli yolları tanımlamak;
5. Gelişen medya teknolojileri ve ilgili konular ve eğilimler hakkında bir anlayış sergilemek;
6. Medyanın bugünkü haline nasıl geldiğini ve potansiyel geleceğini tarihselleştirmek ve izlemek;
7. Temel kuramsal yaklaşımları tarihsel ve güncel vakalara uygulamak.

Dersin İçeriği

Bu ders, medyanın tarihsel gelişimini, toplum ve kültür üzerindeki etkisini inceleyen bir öncül derstir. Bu ders, çağdaş medya teorisinin anlaşılmasını sağlamak ve eleştirel düşünceyi teşvik etmek için tasarlanmıştır. Buna ek olarak, ders, medya endüstrisindeki çeşitli üretim tekniklerine vurgu yaparak medyanın kültürel, politik ve etik normları nasıl yansıttığını ve ilham verdiğini araştırmaktadır. COM 1001, İletişim Fakültesi'ndeki tüm çalışma alanlarında geleceğin medya profesyonelleri için gerekli olan kitle iletişiminin temel kavram ve uygulamalarına bir giriş sağlamayı amaçlamaktadır.
Kullanılacak öğretim yöntemleri:
Ders Anlatımı: Ders izlencesinde belirtilen konular her hafta güncel örneklerle öğrencilere anlatılacaktır. Bu anlatımlar teori temelli olacaktır.
Vaka Analizi: Gerçek hayatta karşımıza çıkan medya, reklam, sinema ve halkla ilişkiler alanında konularımıza dair örnekler öğrencilerle paylaşılacak ve analiz edilecektir.
Tartışmalar: Güncel örnekler üzerine teoriyi anlamaya dair interaktif tartışmalar yapılacaktır

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Kitle İletişimi, Kültür ve Medya Okuryazarlığı: Kitle İletişim Kuramlarını Anlama ve Değerlendirme Medya Okuryazarlığı (1) Chapter 1 (2) Introduction Ek okumalar ve görsel-işitsel materyaller için Itslearning'inizi kontrol edin.
2) Kitle Toplumu Teorisi: -Kitle Toplumu Eleştirmenleri ve Medya Tartışması Kitle Toplumu Teorisinin Varsayımları -Kitle Toplumu Teorisinin İlk Örnekleri -Gemeinschaft ve Gesellschaft -Mekanik ve Organik Dayanışma -Çağdaş Zamanlarda Kitle Toplumu Teorisi Baran, Stanley J. & Davis, Dennis K. (2015). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment and Future (7th Edition), Belmont: Thomson. (Available as e-book in the BAU Library) Bölüm 1 ve 2
3) Normatif Kitle İletişim Kuramları: -Kökenler, Özgürlükçü Düşünce, Fikir Pazarı -Gazeteciliğin Profesyonelleşmesi -Sosyal Sorumluluk Teorisi, Profesyonelleşmenin Sınırları, -İkili Sorumluluk Modeli -İnternet Çağında Kamu Yararı -Kâr Amacı Gütmeyen Gazetecilik ve Diğer Normatif Teoriler Baran, Stanley J. & Davis, Dennis K. (2015). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment and Future (7th Edition), Belmont: Thomson. pp. 58-88
4) Propaganda Teorileri: -Propagandanın Kökeni -Davranışçılık ve Freudculuk -Harold Lasswell'in Propaganda Teorisi -Walter Lippmann'ın Kamuoyu Oluşturma Teorisi -Erken Propaganda Teorisine Karşı Tepki -Modern Propaganda Teorisi Baran, Stanley J. & Davis, Dennis K. (2015). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment and Future (7th Edition), Belmont: Thomson. Bölüm 2
5) Medya Etkileri Eğilimi: -Postpozitivizm, Tutum Değişimi ve Deneysel Çalışmalar, Hovland'ın İletişim Araştırmaları, Seçici Süreç -Bilgi Akışı Teorisi, İki Adımlı Akış Teorisi, Fenomenistik Teori -Merton ve Orta Menzil Teorisi -Fonksiyonel Analiz -Kitle Eğlence Teorisi Baran, Stanley J. & Davis, Dennis K. (2015). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment and Future (7th Edition), Belmont: Thomson. pp. 91-128
6) Göstergebilim ve Yapısalcılık: -İşaretler ve Anlamları -İşaret Kategorileri -The Organization of Signs & Codes - Mitler ve Söylemler Fiske, J. (1990). Introduction to Communication Studies (2nd Edition), London: Routledge. Bölüm 3 & 4
7) Eleştirel Teori I: İdeoloji, hegemonya ve medya Durham, Meenakshi Gigi & Kellner, Douglas M. (2006). Media and Cultural Studies: Keyworks (Revised Edition), Blackwell Publishing. Marx & Engels, pp. 9-13. Gramsci, pp. 13-18. Althusser, pp. 79-89.
8) VİZE SINAVI
9) Eleştirel Teori II: Frankfurt Okulu: -Adorno & Horkheimer (Kültür Endüstrisi) -Marcuse (Tek boyutlu adam) -Habermas (Kamusal Alan) Marcuse, H. (2007). One-Dimensional Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society (Reprinted Second Edition with an Introduction by Douglas Kellner). Routledge. Durham, Meenakshi Gigi & Kellner, Douglas M. (2006). Media and Cultural Studies: Keyworks (Revised Edition), Blackwell Publishing. Adorno & Horkheimer, pp. 41-73. Habermas, pp. 73-76.
10) Postyapısalcılık ve Eleştirel Kültürel Teoriler: -Stuart Hall: kodlama ve kod çözme, temsil -Edward Said: Oryantalizm Durham, Meenakshi Gigi & Kellner, Douglas M. (2006). Media and Cultural Studies: Keyworks (Revised Edition), Blackwell Publishing. Hall, pp. 163-174. Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press. Said, IN: Easthrope & McGowan (2004). Pp. 55-62.
11) Feminist Teoriler: -Eleştirel Feminizm -Feminist Hareketler: Simone de Beauvoir, Julia Kristeva, Judith Butler Baran, Stanley J. & Davis, Dennis K. (2015). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment and Future (7th Edition), Belmont: Thomson. pp. 152-161 IN: Easthrope & McGowan (2004): -Beauvoir, pp.51-55, -Kristeva, pp. 90-94 -Butler, pp. 191-197.
12) Harold Innis & Marshall McLuhan İzleyici Teorileri: -Kullanımlar ve Doyumlar -Eğlence Teorisi -Ruh Hali Yönetimi Teorisi Baran, Stanley J. & Davis, Dennis K. (2015). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment and Future (7th Edition), Belmont: Thomson. pp.196-226
13) Medyanın Toplum Üzerindeki Etkisine İlişkin Kuramlar: -Gündem Belirleme, Hazırlama, Çerçeveleme -Spiral of Silence -Haber Prodüksiyon Araştırması -Yetiştirme Analizi Baran, Stanley J. & Davis, Dennis K. (2015). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment and Future (7th Edition), Belmont: Thomson. pp. 152-161 & pp. 260-273 & 287-298 Durham, Meenakshi Gigi & Kellner, Douglas M. (2006). Media and Cultural Studies: Keyworks (Revised Edition), Blackwell Publishing. McLuhan, pp. 107-117
14) Döneme genel bakış Öğrencilerin geri bildirimlerine göre sorular ve tartışmalar yapılacaktır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: (1) Baran, Stanley J. (2012). Introduction to Mass Communication: Media Literacy & Culture (7th Edition), New York: McGraw-Hill.
(2) Fiske, J. (1990). Introduction to Communication Studies (2nd Edition), London: Routledge.
(3) Baran, Stanley J. & Davis, Dennis K. (2015). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment and Future (7th Edition), Belmont: Thomson. (Available as e-book in the BAU Library)
(4) Durham, Meenakshi Gigi & Kellner, Douglas M. (2006). Media and Cultural Studies: Keyworks (Revised Edition), Blackwell Publishing.

Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press.

ADDITTIONAL ARTICLES + VIDEOS + PODCASTS

Diğer Kaynaklar: (1) Baran, Stanley J. (2012). Introduction to Mass Communication: Media Literacy & Culture (7th Edition), New York: McGraw-Hill.
(2) Fiske, J. (1990). Introduction to Communication Studies (2nd Edition), London: Routledge.
(3) Baran, Stanley J. & Davis, Dennis K. (2015). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment and Future (7th Edition), Belmont: Thomson. (Available as e-book in the BAU Library)
(4) Durham, Meenakshi Gigi & Kellner, Douglas M. (2006). Media and Cultural Studies: Keyworks (Revised Edition), Blackwell Publishing.

Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press.

ADDITTIONAL ARTICLES + VIDEOS + PODCASTS

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 65
Sunum / Seminer 1 1
Ödevler 1 2
Ara Sınavlar 1 6
Final 1 8
Toplam İş Yükü 121

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Reklam ve marka iletişiminin serbest pazar ekonomisi içinde nasıl işlediğiniı anlamak için kitle iletişimi,tüketici davranışı,psikoloji,ikna,sosyoloji,pazarlama ve diğer ilişkili alanlarla ilgili teorik kavramları bu alana uygulayabilmek 4
2) Reklam alanla ilgili teori,kavram, yöntem, araç ve fikirleri tartışabilmek ve yorumlayabilmek 5
3) Bir reklam ajansı gibi yapılanarak, bir reklam kampanyasını ve marka stratejilerini araştırma, yaratma,kurgulama,yazma ve sunma becerilerini göstermek 5
4) Çeşitli ürün ve hizmetlerle ilgili birincil ve ikincil veri araştırması yapabilmek 4
5) Kitle iletişim araçlarının gelişimiyle beraber reklam tarihi ve reklamın bu pazardaki yerini kavrayacak bir anlayış geliştirebilmek 2
6) Bir yabancı dili kullanarak Reklamcılık alanıyla ilgili bilgileri, teknikleri, yöntemleri, araştırmaları takip edebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) 3
7) Reklam alanındaki uygulamalara yönelik uygulamalara ilişkin ortaya çıkan problemlere yönelik bireysel ya da takım olarak sorumluluk alabilmek 4
8) Küresel ekonomi içinde reklamın kültürel, toplumsal, politik ve ekonomik olarak nasıl işlediğini kavramak 3
9) Reklam alanının dinamiklerini yaratıcı ve eleştirel bakış açısıyla bütünsel bir biçimde anlayabilmek ve buna yönelik orjinal stratejiler geliştirebilmek 5
10) Yazılı,basılı,görsel ve online basında yaratıcı reklam stratejileri geliştirebilmek ve aynı zamanda bu stratejileri farklı kültür ve medya kategorilerine nasıl entegre edebileceğini kavrayabilmek 2
11) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak (“European Computer Driving Licence”, Advanced Level”) 4
12) Öğrenme koşullarınının gerekliliklerini tanımlayabilmek ve gereğini yerine getirebilmek 5
13) Reklamcılık mesleğinin gerektirdiği temel etik kuralları anlayabilmek ve uygulayabilmek 4