PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY2104 | Araştırma Yöntemleri II | Bahar | 2 | 2 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İDİL IŞIK |
Dersin Amacı: | Bu ders, PSY 2103 Psikolojide Araştırma Yöntemleri'nin önemli bir devamıdır ve bilimsel yöntemlerin gerçek dünyadaki psikolojik araştırmalara uygulanmasına odaklanır. Öğrencilere nicel ve nitel araştırmalar yapma, bulguları yorumlama ve sonuçları profesyonel ve etik bir şekilde sunma konusunda pratik beceriler kazandırır. Ders, korelasyonel araştırmaların uygulanması, etik konular, ölçüm ve veri analizi, raporlama gibi psikolojik araştırma tekniklerine kapsamlı bir anlayış kazandırmak amacıyla tasarlanmıştır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Öğrenciler, araştırma soruları formüle etme, hipotez geliştirme ve korelasyonel ve deneysel tasarımlar gibi uygun araştırma yöntemlerini seçme dahil olmak üzere, psikolojik araştırma projeleri tasarlayıp uygulayabileceklerdir. 2. Öğrenciler, örnekleme, veri toplama araçlarını seçme ve hem nicel hem de nitel yöntemleri uygulama dahil olmak üzere, çeşitli araştırma stratejilerini kullanarak veri toplama ve organize etme becerisi kazanacaklardır. 3. Öğrenciler, nicel veriler için SPSS kullanarak veri analizi yapacak ve nitel veri analizi için MAXQDA hakkında temel bilgi sahibi olacak, tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistikler ile tematik analizi yorumlama konusunda ustalaşacaklardır. 4. Öğrenciler, bulgularını yorumlama ve giriş, yöntem, sonuçlar ve tartışma gibi bölümleri içeren Amerikan Psikoloji Derneği (APA) formatına uygun profesyonel araştırma raporları yazma becerisi geliştireceklerdir. 5. Öğrenciler, psikolojik araştırmalarda etik ilkeleri uygulama becerisi gösterecek, tasarımdan raporlamaya kadar her adımda APA etik kurallarına bağlı kalacaklardır. 6. Öğrenciler, araştırma bulgularını akademik ve profesyonel kitlelere etkili bir şekilde ileterek, metodolojilerini, veri analizlerini ve sonuçlarını sözlü sunumlarla aktarabileceklerdir. 7. Öğrenciler, uygun psikolojik araştırma tekniklerini eleştirel bir şekilde değerlendirecek, avantajlarını ve sınırlamalarını anlayacak ve bunları gerçek dünyadaki davranış çalışmalarına uygulayacaklardır. |
Araştırma Tasarımı ve Uygulaması: Öğrenciler, araştırma soruları ve hipotezleri formüle etmekten, hedef grup seçmeye ve uygun örnekleme yöntemleri ile veri toplama araçlarını seçmeye kadar, tam bir araştırma projesi tasarlamayı öğreneceklerdir. Ders, öğrencilere yapılandırılmış bir araştırma önerisi yazma ve araştırma sürecinin her adımına hazırlık yapma konusunda rehberlik edecektir. Veri Toplama ve Analiz: Ders, hem nicel hem de nitel araştırmaları vurgulayan çeşitli veri toplama stratejilerini kapsar. Öğrenciler veri toplayacak, organize edecek ve istatistiksel ve tematik verileri yorumlamayı öğreneceklerdir. Değişkenlerin tanımlanması, istatistiksel ilişkiler ve hipotez testi gibi konuları kapsayan tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistiklerle tanışacaklardır. Raporlama: Ders boyunca, öğrenciler Amerikan Psikoloji Derneği (APA) stiline uygun olarak bulgularını raporlamayı da öğrenecek, giriş, yöntem, sonuçlar ve tartışma bölümlerini içeren kapsamlı raporlar yazacaklardır. Araştırma Becerilerinin Pratik Uygulaması: Bahar döneminde, öğrenciler PSY 2103'te kazandıkları bilgi ve becerileri uygulayarak kendi araştırma projelerini yürüteceklerdir. Bu, araştırma modelini tasarlamaktan bulguları analiz etmeye kadar her adımı içerir. Ayrıca, öğrenciler akademik yazım ve sunum becerilerini geliştirerek, sözlü bir araştırma sunumu ile sonuçlanacaktır. Öğretim teknikleri arasında proje, ders anlatımı, okuma ve bireysel çalışma yer almaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Psikolojide Araştırma Yöntemlerine Giriş II | |
2) | Projeye hazırlanma Araştırma temalarının gözden geçirilmesi Model geliştirme ve Hipotez oluşturma Literatür incelemesi | Araştırma konusunun seçilmesi ve grupların oluşturulması |
3) | Araştırma Önerisinin Hazırlanması: İçerik ve yapı Bölüm XI. Araştırma Önerisinin sunulması Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stili49. Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stilinde Bir Araştırma Raporu Yazma | Araştırma konusunun seçiminin sonlandırılması ve grupların oluşturulması; Süpervizyon toplantıları için zaman dilimlerinin belirlenmesi |
4) | Nitel araştırma tasarımı Neden nitel araştırma? Nitel veri toplama Sözel verilerin deşifresi Tematik analiz Nitel veri analizi ve araçları | Coursera Modülünün tamamlanması; Süpervizyon toplantısı: Teklifin hazırlanması ve eğitmenle birlikte incelenmesi |
5) | Örnekleme ve Veri Toplama Stratejileri | Coursera Modülünün tamamlanması; Süpervizyon toplantısı: Teklifin yazılması ve eğitmenle birlikte gözden geçirilmesi |
6) | Ölçme araçlarının seçilmesi Veri toplama araçları ve stratejileri | Süpervizyon toplantısı: Teklifin son halini verme Her grup/ekip, proje teklifinin video kaydını yükleyecektir (6 dakikalık bir video) Her üyenin sunmak için bir bölümü olmalıdır |
7) | Veri toplama araçlarına son halinin verilmesi Makalenin giriş ve yöntemler bölümünün yazılması | Veri toplamaya başlanması |
8) | Ara Sınav | Veri toplama |
9) | Verileri analize hazırlama; veri analizi ve raporlama yolunu anlama Nicel veri analizinde SPSS kullanımı Nitel veri analizinde MAXQDA kullanımı | Veri toplama SPSS Lab oturumunun tamamlanması |
10) | Bölüm XII. Tanımlayıcı İstatistikler 52. Betimleyici istatistik 53. İstatistiksel İlişkileri Tanımlama 54. Sonuçlarınızı İfade Etme 55. Analizlerinizi Yürütme Veri analizi ve sonuç bölümünün raporlanması için hazırlık | Coursera Modülünün tamamlanması; SPSS Lab oturumu |
11) | Bölüm XIII. Çıkarımsal İstatistikler 57. Sıfır Hipotez Testini Anlamak 58. Bazı Temel Sıfır Hipotez Testleri 59. Ek Hususlar 60. “Tekrarlanabilirlik Krizi”nden Açık Bilim Uygulamalarına" | Coursera Modülünün tamamlanması; SPSS Lab oturumu Her grup/takım bir TASLAK proje taslağı sunacak |
12) | Sonuç bölümünün yazılması ve bulguların yorumlanması | SPSS Laboratuvar oturumu |
13) | Bölüm XI. Araştırmanızı Sunma 48. Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stili 49. Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stilinde Bir Araştırma Raporu Yazma | Her grup/takım bir SON proje taslağı sunacaktır |
14) | Bölüm XI. Araştırmanızı Sunma 48. Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stili 49. Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stilinde Bir Araştırma Raporu Yazma | Final Makale Sunumu: Her öğrenci proje sunumunun bireysel video kaydını yükleyecektir (Min.3-maks. video) Poster sunumunun teslimi (grup çalışması) |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuar | 10 | % 15 |
Uygulama | 2 | % 25 |
Ödev | 2 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Laboratuvar | 10 | 2 | 20 |
Uygulama | 3 | 5 | 15 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Proje | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 27 | 27 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | 5 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 4 |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | 4 |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | 5 |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 5 |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | 1 |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | 5 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | 3 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | 3 |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | 3 |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. | 3 |