REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNG3305 | Klinik Ruh Sağlığı Danışmanlığı | Güz | 2 | 2 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ÖZLEM KARAIRMAK TEKDURMAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilere klinik ruh sağlığı danışmanlığının tarihsel temelleri, klinik ruh sağlığı danışmanının rolü, işlevi ve sorumlulukları hakkında ve klinik ruh sağlığı danışmanlığının süreci ve konularında bilgi ve anlayış kazanmalarına yardımcı olur. Ders kapsamında bu genel amaç doğrultusunda aşağıdaki alt amaçlar hedeflenmektedir: - Klinik ruh sağlığı danışmanlığının temel kavramlarını anlamak, - Klinik ruh sağlı danışmanlığının yürütüleceği fiziksel ortamın nasıl olacağını öğrenmek, - Ruh sağlığı bozukluklarını tanımak, - Vaka formülasyonunun nasıl yapılacağını öğrenmek, - Temel düzeyde kullanılacak becerileri öğrenmek, - Klinik uygulamada etik ve yasal hususlar hakkında bilgi sahibi olmak, - Klinik ruh sağlığı danışmanlığı sürecini öğrenmek, - Nörobilimin klinik ruh sağlığı danışmanlığına uygulamalarını öğrenmek - Bağımlılık danışmanlığı hakkında bir bakış açısı kazanmak, - Krizlerin, afetlerin ve travmaya neden olan diğer olayların insanlar üzerindeki etkisini anlamak -Kriz, afet ve travma durumlarına yaklaşımla ilgili genel bir bakış açısı kazanmak, - Klinik ruh sağlığı danışmanlığında yeni gelişen yaklaşımlarla ilgili genel bilgiler kazanmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Klinik ruh sağlığı danışmanlığı mesleğinin tarihini, gelişimini ve temel kavramlarını açıklayabilecek 2.Profesyonel klinik ruh sağlığı danışmanlarının mesleki rollerini, sorumluluklarını ve işlevlerini açıklayabilecek 3.Klinik ruh sağlığı danışmanlığı ilişkisinde fiziksel ortamın nasıl olması gerektiğini açıklayabilecek 4. Klinik ruh sağlığı danışmanlığı için öz bakımın önemini özetleyebilecek. 5. Klinik ruh sağlığı danışmanlığında temel becerileri açıklayabilecek. 6.Klinik ruh sağlığı danışmanlığı sürecini sıralayabilecek 7. Çeşitli vakaları klinik ruh sağlı danışmanlığı perspektifinden kavramsallaştırabilecek. 8. Klinik uygulamada etik ve yasal hususları açıklayabilecek. 9. Klinik uygulamada etik ikilemler hakkında tartışma yürütebilecek. 10. Nörobilimin klinik ruh sağlığı danışmanlığına uygulamalarını neler olduğun açıklayabilecek 11. Bağımlılık danışmanlığının temel prensiplerini özetleyebilecek 12. Krizlerin, afetlerin ve travmaya neden olan diğer olayların insanlar üzerindeki etkisini tanıyabilecek. 13. Klinik ruh sağlığı danışmanlığında yeni gelişen yaklaşımlarla ilgili genel bilgileri açıklayabilecek. 14. Klinik ruh sağlığı danışmanlığı konuları ile ilgili derleme bir makale yazabilecek. |
Klinik Ruh Sağlığı Danışmanlığına Giriş, Klinik Görüşmeye hazırlıklar, Psikolojik danışmada fiziksel ortam, Psikolojik danışma sürecini gözden geçirme (basamaklar), Görüşme becerileri, Temel düzey teknik ve beceriler, Soru sorma becerileri, Motivasyonel görüşme becerileri, Etik ve yasal konular, Çok kültürlü danışmanlık ile ilgili konular, Vaka çalışması (etik ikilem Içeren bir vakanın sınıfa Getirilmesi), Danışanın değerlendirilmesi, Ruhsal durumunun incelenmesi, İntihar değerlendirmesi, Tanılar, Tedavi planı, Vaka kavramsallaştırılması, Vaka çalışması (vaka kavramsallaştırması için bir vakayı sınıfa getirin), Önleme ve Krize Müdahale, Bağımlılık Psikolojik Danışmanlığı, Sinirbiliminin klinik ruh sağlığı danışmanlığındaki uygulamaları ve etkileri, Klinik ruh sağlığı danışmanlığında yeni beliren yaklaşımlar Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım Grup Çalışması Örnek Olay İnceleme Bireysel Çalışma Konuk / Uzman Daveti Tartışma Proje Hazırlama Okuma Tartışma İş Birliğine Dayalı Öğrenme Teknoloji Destekli Öğrenme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma-Giriş | Dersin akışının, gerekliliklerinin, değerlendirme kriterlerinin açıklanması Grupların oluşturulması |
2) | Klinik Ruh Sağlığı Danışmanlığına Giriş Mini Sınav | Tarihsel bakış Klinik ruh sağlığında Psikolojik danışmanın Rol ve sorumlulukları Hak savunuculuğu Klinik ruh sağlığı danışmanlığında Profesyonel kimlik Chapter 1 (Young&Cashwell, 2016) Chapter 1 (Sheperis & Shepiris, 2015) Chapter 1-Chapter 1 (Gladding&Newsome, 2014) |
3) | Klinik Görüşmeye hazırlıklar Psikolojik danışmada fiziksel ortam Psikolojik danışma sürecini gözden geçirme (basamaklar) | Chapter 2&Chapter 3 (Sommers-Flanagan&Sommers Flanagan, 2015) (Gladding&Newsome, 2014, p.109-110) Chapter 5 (Gladding&Newsome, 2014) |
4) | Görüşme becerileri Temel düzey teknik ve beceriler Soru sorma becerileri Motivasyonel görüşme becerileri | Chapter 3& Chapter 4 (Sommers-Flanagan&Sommers Flanagan, 2015) |
5) | Etik ve yasal konular Çok kültürlü danışmanlık ile ilgili konular Vaka çalışması (etik ikilem Içeren bir vakanın sınıfa Getirilmesi) | Ethical and Legal Issues Multicultural Issues Advocacy Chaphter 2 (Sheperis &Sheperis, 2015) |
6) | Danışanın değerlendirilmesi Ruhsal durumunun incelenmesi İntihar değerlendirmesi | Chapter 5 (Young&Cashwell, 2016) Chapter 6 (Gladdign&Newsome, 2014, p.144 154) Chapter 8 &Chapter 9 (Sommers-Flanagan&Sommers Flanagan, 2015) |
7) | Tanılar (Konuk Konuşmacı) | Chapter 7 (Young&Cashwell, 2016) Chapter 9(Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan, 2015). Chapter 7 (Sheperis &Sheperis, 2015) |
8) | Tedavi planı Vaka kavramsallaştırılması Vaka çalışması (vaka kavramsallaştırması için bir vakayı sınıfa getirin) | Chapter 7 (Young&Cashwell, 2016) Chapter 10 (Sommers-Flanagan & Sommers- Flanagan, 2015). Chapter 7 (Sheperis &Sheperis, 2015) |
9) | Mini Sınav | |
10) | Önleme ve Krize Müdahale | Chaphter 7 (Sheperis &Sheperis, 2015) |
11) | Bağımlılık Psikolojik Danışmanlığı | Chapter 13 (Sheperis &Sheperis, 2015) |
12) | Sinirbiliminin klinik ruh sağlığı danışmanlığındaki uygulamaları, ve etkileri | Chapter 14 (Young&Cashwell, 2016) |
13) | Klinik ruh sağlığı danışmanlığında yeni beliren yaklaşımlar Klinik ruh sağlığı danışmanlığında yapay zeka kullanımı | Chapter 15 (Young&Cashwell, 2016) Chapter 12 (Young&Cashwell, 2016) |
14) | Genel değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Ana kaynaklar: 1.Young, J. S., & Cashwell, C. S. (Eds.). (2016). Clinical mental health counseling: Elements of effective practice. SAGE Publications. 2. Sheperis, D. S. & Sheperis, C. J. (2015). Clinical mental health counseling: Fundamentals of applied practice. Pearson. NJ: Upper Saddle River. 3. Gladding, S. T., & Newsome, D. W. (2014). Clinical mental health counseling in community and agency settings. Pearson Education. 4. Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2015). Klinik Görüşme: Psikolojik Değerlendirme Esasları. John Wiley & Sons. Ek Kaynaklar: 1. Austin, J.A., & Austin, J.T. (2020). Surviving and thriving in your counseling profession. American Counseling Association. 2. Butler, S.K., Locke, A.F., & Filmore, J.M. (Eds.). (2022). Introduction to 21st century counseling: A multicultural & social justice approach. Cognella. 3. MacCluskie, K.C., & Ingersoll, R.E. (2001). Becoming a 21st century agency counselor. Belmont: Wadsworth. 4. Gregoire, J., & Jungers, C. M. (2007). The counselor’s companion: What every beginning counselor needs to know. (1st ed.). New York, NY: Routledge. 5. Watson, J. C., & Schmit, M. K. (2020). Introduction to clinical mental health counseling. SAGE Publications, Inc. 6. Gerig, M.S. (2018). Foundations for clinical mental health counseling: An introduction to the profession. (3rd ed). Upper Saddle River, NY: Pearson 7. Erford, B. (2017). Orientation to the counseling profession: advocacy, ethics, and essential professional foundations (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall |
Diğer Kaynaklar: | Ana kaynaklar: 1.Young, J. S., & Cashwell, C. S. (Eds.). (2016). Clinical mental health counseling: Elements of effective practice. SAGE Publications. 2. Sheperis, D. S. & Sheperis, C. J. (2015). Clinical mental health counseling: Fundamentals of applied practice. Pearson. NJ: Upper Saddle River. 3. Gladding, S. T., & Newsome, D. W. (2014). Clinical mental health counseling in community and agency settings. Pearson Education. 4. Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2015). Klinik Görüşme: Psikolojik Değerlendirme Esasları. John Wiley & Sons. Ek Kaynaklar: 1. Austin, J.A., & Austin, J.T. (2020). Surviving and thriving in your counseling profession. American Counseling Association. 2. Butler, S.K., Locke, A.F., & Filmore, J.M. (Eds.). (2022). Introduction to 21st century counseling: A multicultural & social justice approach. Cognella. 3. MacCluskie, K.C., & Ingersoll, R.E. (2001). Becoming a 21st century agency counselor. Belmont: Wadsworth. 4. Gregoire, J., & Jungers, C. M. (2007). The counselor’s companion: What every beginning counselor needs to know. (1st ed.). New York, NY: Routledge. 5. Watson, J. C., & Schmit, M. K. (2020). Introduction to clinical mental health counseling. SAGE Publications, Inc. 6. Gerig, M.S. (2018). Foundations for clinical mental health counseling: An introduction to the profession. (3rd ed). Upper Saddle River, NY: Pearson 7. Erford, B. (2017). Orientation to the counseling profession: advocacy, ethics, and essential professional foundations (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 5 | 15 | 75 |
Sunum / Seminer | 1 | 5 | 5 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 149 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | |
2) | Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | |
3) | Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | |
4) | Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. | |
5) | Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. | |
6) | Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. | |
7) | Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. | |
8) | Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar | |
9) | Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | |
10) | Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. | |
11) | Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. | |
12) | Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | |
13) | Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | |
14) | Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. | |
15) | Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. |