SPOR FİZYOTERAPİSİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SFT5002 | Spor Fizyoterapisinde Ölçme ve Değerlendirme | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAZAL GENÇ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK |
Dersin Amacı: | "Spor Fizyoterapisinde Ölçme ve Değerlendirme" dersi, fizyoterapi ve rehabilitasyon yüksek lisans öğrencilerine sporcu değerlendirmeleri ve rehabilitasyon süreçlerinde kullanılan ölçme yöntemleri, değerlendirme protokolleri ve teknolojik uygulamalar konusunda kapsamlı bir teorik ve pratik bilgi birikimi kazandırmayı amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız. Temel Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerini Kavrama: Spor fizyoterapisinde kullanılan test ve protokollerin güvenilirlik, geçerlilik gibi temel kavramlarını öğrenmek. Klinik Uygulamalarda Uygulama Becerisi: Sporcuların postür, kas kuvveti, esneklik, denge gibi farklı yönlerden değerlendirilmesi için gerekli test ve ölçüm yöntemlerini uygulayabilmek. Eleştirel Düşünme ve İletişim: Ölçüm sonuçlarını yorumlayarak, vaka çalışmaları ve sunumlar aracılığıyla multidisipliner yaklaşımlar geliştirmek ve etkili iletişim becerileri kazanmak. |
Klinik Yeterliliklerin Geliştirilmesi: Öğrenciler, spor fizyoterapisi alanında kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri sayesinde klinik karar verme süreçlerinde daha donanımlı hale gelirler. Multidisipliner Yaklaşımın Güçlendirilmesi: Ders, fizyoterapi, rehabilitasyon, spor bilimi ve teknolojik uygulamalar gibi farklı disiplinleri entegre ederek öğrencilerin kapsamlı ve hasta odaklı yaklaşımlar geliştirmesine katkı sağlar. Uygulamalı Becerilerin Artırılması: Teorik bilgilerin yanı sıra vaka analizleri, sunumlar ve teknolojik araçların kullanımıyla pratik beceriler kazanılarak, öğrencilerin klinik ortamda etkin ölçüm ve değerlendirme yapabilme yetkinliği desteklenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon | |
2) | Ölçme ve Değerlendirme Temel Kavramları | |
3) | Biyomekanik İlkeler ve Kinetik Değerlendirme | |
4) | Postür Analizi | |
5) | Kas Kuvveti, Fonksiyonel Performans ve Dayanıklılık Ölçümleri | |
6) | Esneklik, Mobilite ve Eklem Stabilitesi Testleri | |
7) | Denge, Propriyosepsiyon ve Koordinasyon Değerlendirmeleri | |
8) | Fonksiyonel Hareket Değerlendirme Protokolleri | |
9) | Kardiyorespiratuvar Fonksiyon ve Dayanıklılık Testleri | |
10) | Ağrı Değerlendirmesi ve Yaralanma Risk Analizleri | |
11) | Teknoloji Destekli Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | |
12) | Vücut Kompozisyonu ve Metabolik Değerlendirmeler | |
13) | Vaka Örnekleri | |
14) | Genel Tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Gerekli ders notları, itslearning aracılığıyla öğrenciler için yüklenecektir. |
Diğer Kaynaklar: | Gerekli okumalar, itslearning aracılığıyla öğrenciler için yüklenecektir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 11 | 154 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 198 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. | 4 |
2) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 4 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak, bağımsız çalışmalar planlayabilmek. | 4 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda, ilgili model/kuramları kullanarak, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon gerektiren durumlarda kanıta dayalı uygulamaları tanımlamak ve problem çözme yöntemlerini belirlemek. | 4 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 3 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 2 |
8) | Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilmek. | 4 |
9) | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon uygulamaları için gerekli olan modern alet, teknik ve modaliteleri seçme ve kullanma becerisi; sağlık bilişimi teknolojilerini etkin düzeyde kullanma becerisi kazanmak. | 5 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 4 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 3 |
12) | Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. | 3 |