DİJİTAL OYUN TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1443 | Çerkezce I | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Çerkesce |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Dersin Amacı: | Çerkesçe bilmeyen öğrenciler için tasarlanmış, temel seviyede Çerkes dili ve kültürünü tanımaya yönelik bilgilerin kazandırılmasını amaçlayan bir programdır. Bu dersi başarıyla bitiren öğrencilerin, kendisi, ailesi ve çevresiyle ilgili temel sözcük ve kalıpları anlamaları; bunları kullanarak kendilerini ifade etmeleri; basit kalıp ve cümleler kullanarak yaşadıkları yerleri ve insanları tanıtmaları; kendi hayatları hakkında (nereli oldukları, hobileri vb.) kısa bilgiler içeren mektup, e-posta vb. metinler yazmaları; basit yazılı metinleri ana hatlarıyla anlamaları; basit düzeyde olmak koşuluyla, söylenenleri anlamaları, karşısındakiyle iletişim kurmaları, gereksinimlerini karşılayabilecek basit sorular sorup bu tür soruları cevaplamaları amaçlanmaktadır. Ayrıca ders süresince öğrencilerin grup ve akran çalışmaları ile rahat bir ortamda uygulama yaparken; Çerkes kültürü ile ilgili bilgiler edinmeleri ve kültürlerarası yetilerini geliştirmeleri amaçlanmaktır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Alfabede yer alan harfleri tanıyabilir, duyduğu harflere ait sesleri çıkarabilir ve harfleri yazabilir. 2. Tanışma ve selamlaşma ile ilgili kalıplaşmış ifadeleri kullanabilir. Kendisini tanıtabilir; nereli olduğunu, nerede oturduğunu ve ne iş yaptığını söyleyebilir. 3. Kendisinin ve başkasının günlük hayatta neler yapmakta olduğunu basitçe anlatabilir. 4. Kısa ve basit metinleri, gördüğü duyuruları ana hatlarıyla anlayabilir. 5. Yaşam alanlarında (ev, iş yeri, okul, restoran, kafe, mağaza vb.) ihtiyaçları doğrultusunda basit sorular sorup bu sorulara cevap verebilir. 6. Soru sözcüklerini kullanarak (Ne, neye, nerede, nereye vb.) günlük hayatta sıkça karşılaştığı (adres, tarih ve saat sorma vb.) konularda basit sorular sorabilir; bilgi alabilir ve bu alanlarla ilgili bilgi aktarabilir. 7. Yüz yüze konuşarak ya da iletişim araçlarını (telefon ve sosyal medya, e-posta) kullanarak birinden bir şey isteyebilir; başkalarının basit isteklerini anlayabilir. 8. Sayılar, fiyatlar ve zamanla ilgili kavramları anlayabilir ve anlatabilir. 9. Günlük hayatta kendisinin ve başkalarının düzenli olarak yaptığı eylemleri ve hobilerini anlayabilir ve anlatabilir. 10. Yapmaktan hoşlandığı veya hoşlanmadığı bir şeyi anlatabilir, kendisine anlatıldığında anlayabilir |
Yeni bir dil yeni bir kültüre açılan kapıdır. Çok dillilik ve çok kültürlülük çağdaş toplumların göz ardı edilemez özelliğidir. Çerkes dilini ve kültürünü öğrenmek, Türkiye’de ve diğer ülkelerde yaşayan büyük Çerkes diasporası ile sosyal, kültürel ve ekonomik ilişkilerde katkı sağlayacaktır |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | " İzlenceyi, dersin işleyişini, dersin yükümlülüklerini ve bu derste başarılı olmak için neler yapması gerektiğini detaylı bir şekilde öğrenir. Alfabeye giriş yapılır." | |
2) | Bu/Şu/O/ Ne/Kim? Bu ..... mı? Evet/ Hayır değil. Çoğul Eki Sayılar (0-10) Sınıf dili " | |
3) | "Burası/Şurası/Orası neresi? İyelik (Kimin? Benim) Ülkeler, uluslar Günler " | |
4) | "Bulunma Durumu (щытын, щылъын; тетын, телъын; дэтын, дэлъын; щIэтын, щIэлъын) Olumlu x Olumsuz" | |
5) | "Bulunma Durumu (итын, илъын; хэтын, хэлъын; бгъэдэтын, бгъэдэлъын) Olumlu x Olumsuz" | |
6) | Ad Tümceleri Olumsuz – Soru | |
7) | "Şimdiki Zaman – (Tüm kişiler) Olumlu - Olumsuz - Soru" | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Şimdiki Zaman | |
10) | Sıfatlar; Aylar; Mevsimler; Hava | |
11) | Ad Tamlamaları | |
12) | mAk istemek; Sayılar (11-100) | |
13) | Dönem Tekrarı | |
14) | Konuşma Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Altan A. Adığebze (Çerkesçe), Nalçik, 1996. Bekanova M., Razgovornıy kabardinski (Konuşma Dili Çerkesçe), Nalçik, 2009. Kumahov M.A., Kabardino-Çerkesski Yazık (Kabardey-Çerkes Dili), Kabardey-Balkar Cumhuriyeti İnsan Araştırmaları Enstitüsü, Nalçik, 2003. Topçu M., Çerkesçe-Türkçe/Türkçe-Çerkesçe Sözlük, Türk Dil Kurumu, Ankara, 2023. Vatanartıran S. (ed.), Adığece Ders Kitabı, 5-8 Sınıflar (Modül 1-4), Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara, 2012. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 20 |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 4 | 48 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Küçük Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 121 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişim alanında oyunun kavramsal olarak önemini anlayıp, oyuncuyu merkeze alan tasarım odaklı uygulama yapabilme yeteneği kazandırmak. | |
2) | Çeşitli perspektiflerden bilgi ve fikirleri analiz ederek, sentezlemek ve değerlendirebilmek. | |
3) | Oyun türlerini, etkileşim ve anlatım biçimlerini oluşturan temel öğeleri analiz edebilme ve başarılı bir oyun oluşturmak için nasıl kullanıldığını anlamak. | |
4) | Oyun tasarımı teorilerini ve metodolojilerini anlamak ve oyun geliştirirken kullanmak; hedef kitleye göre eğlenceli, çekici, içine alan ve öğretici oyunlar yapmak. | |
5) | Oyun geliştirmede kullanılan teknolojileri ve bilişim temellerini anlamak; oyun motorlarının kullanımına hakim olmak. | |
6) | Oyunlarda 2B ve 3B karakterler ile animasyonlarının yaratılması sürecine hakim olmak. | |
7) | Oyuncu deneyimini anlama, ölçme teorileri ile metodolojilerini kavramak ve oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
8) | Oyunların tasarım yoluyla nasıl bir fikri, bir mesajı ve bir duyguyu ilettiğini kavramak oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
9) | Oyun tasarımı ve geliştirme sürecini, gerekli dokümantasyonu yaparak yönetebilmek; bu dokümantasyon ile oyun üretim bandını takip edebilmek. | |
10) | Oyun geliştirme takımlarının yapısını ve çalışma biçimlerini; takım üyelerinin sorumluluklarını ve işbirliği yöntemlerini kavramak ve pratikte uygulayabilmek. | |
11) | Geliştirme dışında bir oyunun yayın sürecini endüstri standartlarında kavrayabilmek ve pratiğe dökebilmek. | |
12) | Bir video oyununu oyunculara, yatırımcılara ve yayıncılara tanıtabilmek; ortaya çıkan oyun fikrinin veya oyunun özelliklerini ve potansiyel ticari kazanımlarını etkin bir şekilde iletebilmek adına pazarlama konusuna hakim olmak. |