COP3072 Schär - Çölyak Hastalığı ve BeslenmeBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
COP3072 Schär - Çölyak Hastalığı ve Beslenme Bahar 4 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. ECENUR ÖZKUL
Dersin Amacı: Çölyak hastalığının moleküler temellerini, klinik belirtilerini ve beslenme yönetimini öğretmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tammalayan öğrenciler
Çölyak hastalığının genetik ve immünolojik temellerini açıklayabilecektir.
Hastalığın klinik belirtilerini ve tanı süreçlerini tanımlayabilecektir.
Glutensiz diyetin önemini ve uygulanmasını detaylandırabilecektir.
Çölyak hastalarına yönelik dengeli ve sağlıklı beslenme planı oluşturabilecektir.
Güncel bilimsel veriler ışığında çölyak hastalığı ve beslenme ilişkisini değerlendirebilecektir.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında çölyak hastalığının patofizyolojisi, tanı yöntemleri, glutensiz diyetin önemi ve beslenme planlaması üzerine bilimsel temelli bilgilerin üzerinden gecilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon İzlence
2) Çölyak hastalığı tanımı ve etiyolojisi Ders notları
3) Çölyak Hastalığı Ders notları
4) Çölyak hastalığı komplikasyonları Ders notları
4) Çölyak hastalığı komplikasyonları Ders notları
5) Çölyak hastalığı yeni tedavi yaklaşımları Ders notları
6) Glutensiz diyet planlama Ders notları
7) Glutensiz diyet planlama Ders notları
8) Glutensiz beslenmede yaşanabilecek zorluklar Ders notları
9) Ara sınav Ders notları
10) Glutensiz diyette makrobesin öğesi eksiklikleri Ders notları
11) Glutensiz diyette mikro besin öğesi yetersizlikleri Ders notları
12) Çölyak vaka sunumları Ders notları
13) Çölyak vaka sunumları Ders notları
14) Genel değerlendirme Ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: World Gastroenterology Organisation (WGO) – Celiac Disease Guidelines
European Society for Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition (ESPGHAN) – Celiac Disease Guidelines
National Institute for Health and Care Excellence (NICE) – Celiac Disease Diagnosis and Management
Nature Reviews Gastroenterology & Hepatology yayınları
The American Journal of Clinical Nutrition yayınları
Journal of Celiac Disease yayınları
Diğer Kaynaklar: World Gastroenterology Organisation (WGO) – Celiac Disease Guidelines
European Society for Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition (ESPGHAN) – Celiac Disease Guidelines
National Institute for Health and Care Excellence (NICE) – Celiac Disease Diagnosis and Management
Nature Reviews Gastroenterology & Hepatology yayınları
The American Journal of Clinical Nutrition yayınları
Journal of Celiac Disease yayınları

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 8 96
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 3
2) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 1
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 3
4) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 3
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 5
6) Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
7) Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. 4
8) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 1
9) Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. 2
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 3
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 1
12) Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 4