BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
COP3072 | Schär - Çölyak Hastalığı ve Beslenme | Bahar | 4 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. ECENUR ÖZKUL |
Dersin Amacı: | Çölyak hastalığının moleküler temellerini, klinik belirtilerini ve beslenme yönetimini öğretmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tammalayan öğrenciler Çölyak hastalığının genetik ve immünolojik temellerini açıklayabilecektir. Hastalığın klinik belirtilerini ve tanı süreçlerini tanımlayabilecektir. Glutensiz diyetin önemini ve uygulanmasını detaylandırabilecektir. Çölyak hastalarına yönelik dengeli ve sağlıklı beslenme planı oluşturabilecektir. Güncel bilimsel veriler ışığında çölyak hastalığı ve beslenme ilişkisini değerlendirebilecektir. |
Bu ders kapsamında çölyak hastalığının patofizyolojisi, tanı yöntemleri, glutensiz diyetin önemi ve beslenme planlaması üzerine bilimsel temelli bilgilerin üzerinden gecilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon | İzlence |
2) | Çölyak hastalığı tanımı ve etiyolojisi | Ders notları |
3) | Çölyak Hastalığı | Ders notları |
4) | Çölyak hastalığı komplikasyonları | Ders notları |
4) | Çölyak hastalığı komplikasyonları | Ders notları |
5) | Çölyak hastalığı yeni tedavi yaklaşımları | Ders notları |
6) | Glutensiz diyet planlama | Ders notları |
7) | Glutensiz diyet planlama | Ders notları |
8) | Glutensiz beslenmede yaşanabilecek zorluklar | Ders notları |
9) | Ara sınav | Ders notları |
10) | Glutensiz diyette makrobesin öğesi eksiklikleri | Ders notları |
11) | Glutensiz diyette mikro besin öğesi yetersizlikleri | Ders notları |
12) | Çölyak vaka sunumları | Ders notları |
13) | Çölyak vaka sunumları | Ders notları |
14) | Genel değerlendirme | Ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | World Gastroenterology Organisation (WGO) – Celiac Disease Guidelines European Society for Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition (ESPGHAN) – Celiac Disease Guidelines National Institute for Health and Care Excellence (NICE) – Celiac Disease Diagnosis and Management Nature Reviews Gastroenterology & Hepatology yayınları The American Journal of Clinical Nutrition yayınları Journal of Celiac Disease yayınları |
Diğer Kaynaklar: | World Gastroenterology Organisation (WGO) – Celiac Disease Guidelines European Society for Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition (ESPGHAN) – Celiac Disease Guidelines National Institute for Health and Care Excellence (NICE) – Celiac Disease Diagnosis and Management Nature Reviews Gastroenterology & Hepatology yayınları The American Journal of Clinical Nutrition yayınları Journal of Celiac Disease yayınları |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 8 | 96 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 139 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 3 |
2) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 1 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 3 |
4) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 3 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 5 |
6) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 3 |
7) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | 4 |
8) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 1 |
9) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | 2 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 3 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 1 |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 4 |