TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LAW1156 | Çocuk Hukuku ve Çocuk Psikolojisi | Bahar | 0 | 0 | 0 | 1 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DENİZ MERAKLI YAYLA |
Dersin Amacı: | Özel hukuk alanında uzmanlaşma |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız. I. Uluslararası hukukta çocuğun tanımı ve yürürlükteki uluslararası andlaşmalar kapsamında çocuğun barış ve savaş zamanında korunmasına yönelik hususî düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olur. II. Birleşmiş Milletler Çocuk haklarına Dair Sözleşme’de yer alan temel ilkeleri bilir. Sayısal dünyada çocuk haklarının temel kavramları ve bilgi teknolojileri ile donanmış çağda çocuk hakları ile ilgili yaşanabilecek ihlaller hakkında bilgi sahibi olur. III. Çocukların ceza adalet sistemindeki statüsü, bu anlamda suça sürüklenen çocuk ve mağdur çocuk kavramları ile ceza muhakemesi hukuku bakımından çocuklarla ilgili muhakeme işlemlerinin nasıl yürütüldüğü konularında bilgi sahibi olur. IV. Çocuğun hak ehliyeti ve fiil ehliyetini bilir, somut olaya uygulayabilir.Soybağına ilişkin çocuğun hakları ve yükümlülüklerini bilir, açıklayabilir. Miras hukuku açısından çocuğu koruyan önelemleri bilir, uygulayabilir. V. Çocuklarla ilgili yabancı unsurlu uyuşmazlıklarda uygulanacak hukuk öğrenilir. Yabancı mahkeme kararları ve milletlerarası anlaşmalar yoluyla uluslararası alanda çocuğun statüsü kavranır. Yabancı çocukların Türk vatandaşlığını nasıl kazanacağı, yabancı çocukların Türkiye'de ikamet izinleri konusunda bilgi sahibi olur. VI. "Çocuk işçi" kavramını; Uluslararası Çalışma Örgütünün 138 ve 182 sayılı Sözleşmeleri başta olmak üzere çeşitli uluslararası belgeler ile Türk İş Hukuku mevzuatını karşılaştırmak suretiyle tanımlar. Çocuk işçiliği ile mücadele kapsamında ILO, UNICEF, BM vb. uluslararası örgütler ile ülkemizin benimsediği faaliyetler, eylem ve programlar hakkında bilgi sahibi olur. Çalışan çocukların hukuki statüleri, hak ve borçları hususlarında temel seviyede hukuki bilgi edinir. Türk Sosyal Güvenlik Hukuku perspektifinden çocukların konumlarını çeşitli açılardan inceler. VII. Çocuk hukukuna ilişkin yargılamada çocuğun dava ehliyetini nasıl kullanacağını ve davada nasıl temsil edileceğini tespit eder. Özel hukuka ilişkin yargılamada çocuğun hukuki dinlenilme hakkının kapsamını, sınırlarını ve bu hakkın ne şekilde temin edileceğini açıklar. Çocuk teslimine ve çocukla kişisel ilişki kurulmasına ilişkin ilâm ve tedbir kararlarının nasıl icra edileceğini değerlendirir. |
Uluslararası Sözleşmelerde Çocuk Hakları ve Silahlı Çatışmalarda Çocuk Çocukların Temel Hakları ve Dijital Dünyada Çocuk Hakları İdare Hukuku Kapsamında Çocuk Hakları ve Kurumsal Çerçevesi Medeni Hukuk Açısından Çocuk Hakları Milletlerarası Özel Hukuk Açısından Çocuk Hakları Vatandaşlık Hukuku Açısından Çocuk Hakları İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Sisteminde Çocuk Hakları Çocuk Ceza Hukuku Medeni Usul Hukuku Açısından Çocuk Hakları Ara Sınav Haftası Nedeniyle Ara Sosyal Bilimlerde Çocuğun Konumu ve Çocukluk Algısının Dönüşümü . (Sosyoloji Bölümü Çocuk Katılımı ve Çocuk Hakları Perspektifinden Çocukluk Çalışmaları (Sosyoloji Bölümü) Gelişim Psikoloji Perspektifinden Çocuk Hakları (Psikoloji Bölümü) Psikolojik açıdan Çocuk İhmali ve İstismarı (Psikoloji Bölümü) |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Uluslararası Sözleşmelerde Çocuk Hakları ve Silahlı Çatışmalarda Çocuk | |
2) | Çocukların Temel Hakları ve Dijital Dünyada Çocuk Hakları | |
3) | İdare Hukuku Kapsamında Çocuk Hakları ve Kurumsal Çerçevesi | |
4) | Children's Rights in terms of Civil Law | |
5) | Milletlerarası Özel Hukuk Açısından Çocuk Hakları | |
6) | Vatandaşlık Hukuku Açısından Çocuk Hakları | |
7) | İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Sisteminde Çocuk Hakları | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Çocuk Ceza Hukuku | |
10) | Medeni Usul Hukuku Açısından Çocuk Hakları | |
11) | Sosyal Bilimlerde Çocuğun Konumu ve Çocukluk Algısının Dönüşümü . (Sosyoloji Bölümü | |
12) | Çocuk Katılımı ve Çocuk Hakları Perspektifinden Çocukluk Çalışmaları (Sosyoloji Bölümü) | |
13) | Gelişim Psikoloji Perspektifinden Çocuk Hakları (Psikoloji Bölümü) | |
14) | Psikolojik açıdan Çocuk İhmali ve İstismarı (Psikoloji Bölümü) |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Akyüz, Emine. Çocuk Hukuku, Pegem Akademi, Ankara 2021. • Çeliker, Aysel /Erdem, B. Bahadır. Milletlerası Özel Hukuk, Beta, İstanbul 2022. • Çınar, Ali Rıza. Çocuk Ceza Hukuku, Yetkin Yayınevi, Ankara, 2020. • Dinç, İstemi Ceysu. İş Sözleşmesi ile Çalışan Çocukların Hukuki Durumu, Yetkin, Ankara 2020. • Dural, Mustafa / Öğüz, Tufan / Gümüş, M. Alper. Aile Hukuku, Filiz Kitabevi İstanbul 2023. • Erdem, Mehmet/Makaracı, Aslı. Aile Hukuku, Seçkin Yayıncılık, İstanbul 2020. • Fendoğlu, Hasan Tahsin. Çocuk Hakları Hukuku, Vedat, 2014; • Kökkılınç, Ayşe Gül. Çocuk İşçinin İş İlişkisi, Legal, İstanbul 2023. • Nalbant Arabacı, Esma. İdare Hukukunda Çocuğun Korunması, Yetkin Yayınevi, Ankara, 2021. • Pekcanıtez, Hakan/Atalay, Oğuz /Özekes, Muhammet. / Sungurtekin Özkan, Meral. İcra ve İflas Hukuku, On İki Levha Yayınevi, 2023. • Şanlı, Cemal. Milletlerarası Özel Hukuk, Beta, İstanbul, 2023. • Tanrıver, Süha. Medeni Usul Hukuku, C. I, Yetkin Yayınevi, Ankara, 2021. • Tüm Usul Hukuku Kitapları • Vandenhole, Wouter. / Erdem Türkelli, Gamze. / Lembrechts, Sara. Children's Rights: A Commentary on the Convention on the Rights of the Child and its Protocols, Edward Elgar, 2019. Vaghri, Z., Flores, R.L., Mojtabavi, S. (2020). Promoting Healthy Child Development: A Child Rights Perspective. In: Nastasi, B.K., Hart, S.N., Naser, S.C. (eds) International Handbook on Child Rights and School Psychology. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-37119-7_12 Moss, F. (2015). Child Neglect: Assessment and Prevention. Nova Science Pub Juarez-Olguin, H. (2018) Child Abuse: Harm and Solutions. Nova Science Pub Diğer Kaynaklar • United Nations Convention on the Rights of the Child, General Comment No:25(2021) on Children’s Rights in Relation to the Digital Environment. Moss, F. (2015). Child Neglect: Assessment and Prevention. Nova Science Pub Juarez-Olguin, H. (2018) Child Abuse: Harm and Solutions. Nova Science Pub • Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (1989) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Toplam İş Yükü | 26 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | 5 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 5 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 5 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |