PRL4543 Science CommunicationBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIMÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PRL4543 Bilim İletişimi Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. NİLÜFER GEYSİ
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere bilim iletişimi konusunda temel bilgileri sağlamak, bilimsel okuryazarlık becerilerini geliştirmek ve bilimin toplum üzerindeki etkisini anlamalarını sağlamaktır. Ders, bilim iletişiminin tarihsel gelişimini ve değişen doğasını incelerken, bilim ve iletişim arasındaki ilişkiyi ele alır. Aynı zamanda popüler kültürde bilimin nasıl pazarlandığını, bilim insanlarına ve bilimsel kuruluşlara güvenin önemini, yanlış bilgilendirme ve yanlış yönlendirmenin etkilerini de tartışır. Ders, çeşitli bilim iletişimi modellerini ve bu modelleri anlamak için kullanılan teorileri inceler. Sağlık iletişimi, çevre iletişimi ve beslenme iletişimi gibi konular üzerinde durarak, öğrencilere bu alanlarda bilim iletişiminin önemini ve etkisini anlatır. Ayrıca yapay zeka çağında bilim iletişimi, bilim gazeteciliği, bilim iletişimi ve halkla ilişkiler gibi konulara da odaklanarak, öğrencilerin günümüzdeki bilim iletişimi pratiklerini anlamalarını sağlar. Ayrıca, dersin katkıları arasında bilim iletişimi alanında farkındalığın artması, eleştirel düşünme becerilerinin gelişmesi ve bilimsel bilgiye erişim ve anlama konusundaki yetkinliğin artması da bulunmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilim ve bilim iletişimi kavramlarını tanımlayabilecek,
2) Bilim iletişimi konusunu etik, sosyolojik ve psikolojik açılardan ele alabilecek,
3) Bilim iletişimi ile ilgili yaklaşımları ve modelleri tartışabilecek,
4) Farklı hedef kitlelere bilimsel mesaj vermeyle ilgili zorlukları anlayabilecek ve etkili yollar keşfedebilecek
5) Bilim iletişiminde kullanılan farklı araçları öğrenebilecek: görseller, oyunlar, filmler, etkinlikler, reklamlar, savunuculuk, yeni medya
6) Bilim iletişimi çerçevesinde sağlık iletişimi, beslenme iletişimi, çevre iletişimi ve teknoloji iletişimi konularında örnek vaka analizleri yapabilecek,
7) Bilim iletişiminin demokrasideki rolünü tartışabilecektir.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında öğrenciler bilim iletişimi konusunu farklı açılardan öğreneceklerdir. Bilim iletişiminin tarihi, bilim ve iletişim arasındaki ilişki ve önemi, popüler kültür ve bilim, bilimsel vatandaşlık, bilimsel okuryazarlık, bilim iletişimi modelleri ve ilgili teoriler, sağlık iletişimi, beslenme iletişimi, çevre iletişimi, teknoloji iletişimi gibi konular bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş- Dersin amacı, beklentileri ve sağlayacağı katkılar
2) Bilim nedir? Bilim ve iletişiminin tarihsel gelişimi. Bilim iletişimine giriş. Bilim iletişiminin değişen doğası.
3) Bilimsel okuryazarlık, bilimsel bilgiyi anlamak, bilimsel vatandaşlık, bilim iletişiminin demokrasideki rolü
4) Popüler kültürde bilim, bilimin pazarlaştırılması, bilim insanlarına ve bilimsel kuruluşlara güven, bilim sözcüleri, misinformation/disinformation
5) Bilim iletişimi modelleri, bilim iletişimini anlamak için teoriler: durumsal hedef kitle teorisi, durumsal problem çözme teorisi, ilişki ve diyalog teorileri.
6) Sağlık iletişimi: Aşı karşıtlığı, obezite, kanser, sigara bağımlılığı, GDO
7) Çevre iletişimi: Nükleer enerji, iklim değişikliği
8) Beslenme iletişimi: popüler medya ve beslenme
9) Yapay zeka çağında bilim iletişimi
10) Bilim gazeteciliği
11) Bilim iletişimi ve halkla ilişkiler
12) Etkinlikler, festivaller ve bilim: Örnek vaka çalışmaları
13) Bilim iletişiminin bugünü ve geleceği Yeni medya, oyunlar ve sanal gerçeklik: Bilim iletişiminde yeni araçlar
14) Dönemin gözden geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Science Communication- Annette Leßmöllmann, Marcelo Dascal, Thomas Gloning, 2019
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 6 78
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Stratejik düşünme, profesyonel yazım, etik uygulamalar ve geleneksel ve yeni medyanın yenilikçi kullanımına odaklanarak öğrencileri iletişim profesyonelleri olmak üzere hazırlamak.
2) Durum analizi, hedef kitle, amaçlar, stratejiler ve taktikler gibi temel planlama bileşenlerini içeren etkili halkla ilişkiler planları yaratabilmek.
3) Kitle iletişimine, tüketici davranışlarına, psikolojiye, iknaya, sosyolojiye, pazarlamaya ve ilgili diğer alanlarla ilgili teorik kavramları halkla ilişkilerin işleyiş süreçlerini anlayabilmek için kullanabilmek.
4) Halkla ilişkiler, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlardaki olguların ve gerçeklerin arasındaki ilişki ile ilgili problemleri açıklayabilmek ve tanımlayabilmek
5) İkna, itibar yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlarda birincil ve ikincil araştırma verilerini analiz edebilmek.
6) Makale, basın bülteni, el ilanı, broşür ve ilan gibi materyalleri farklı hedef kitleler, mecralar ve ortamlar için araştırabilmek, yazabilmek, tasarlayabilmek.
7) İletişimin temel teorilerini ve işin gerektirdiği güvenlik uygulamalarını farklı türde halkla ilişkiler süreçleri ve kampanyalarında uygulayabilmek.
8) İtibar, çalışan ilişkileri, liderlik ve benzeri kurumsal uygulamalarda yaratıcı ve ikna edici yönetim becerileri geliştirmek.
9) Halkla ilişkiler süreçlerinde verilen senaryolara çözümler üretilirken bireysel ya da grup olarak sorumluluk alabilmek.
10) Kurum kültürünün işleyiş şekillerini anlayabilmek ve çalışanların ve liderlerin birer iletişim aracı olarak mesajları nasıl yarattığını anlayabilmek.
11) Halkla ilişkiler alanındaki teorileri, kavramları, yöntemleri, araçları ve düşünceleri eleştirel olarak tartışabilmek ve yorumlayabilmek.
12) Halkla ilişkiler, pazarlama iletişimi, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim alanlarında bilgi ve iletişim teknolojilerini ve bilgisayar yazılımlarını yetkin olarak kullanabilmek.
13) Pazarlama faaliyetlerini, ekonomiyi, iş hukukunu ve küresel işletme uygulamalarını açıklayabilmek ve tanımlayabilmek.
14) Halkla ilişkilerin ulusal ve uluslar arası, sosyal ve kültürel boyutlarını tanımak ve anlamak.