PHAR3103 Pharmaceutical Chemistry Laboratory IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ECZACILIKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
ECZACILIK
Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PHAR3103 Farmasötik Kimya Laboratuvarı I Güz 0 4 2 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TİLBE ÇEVİKELLİ
Dersin Amacı: Farmasötik Kimya 1 Laboratuvarı dersi, ilaç moleküllerinin sentezi için gerekli temel laboratuvar becerilerini kazandırmayı ve farmasötik kimyada kullanılan araç-gereç ve yöntemleri öğretmeyi amaçlar. Ders kapsamında güvenlik önlemlerinden başlayarak, çeşitli kimyasal analiz, ayrıştırma, saflaştırma ve sentez teknikleri uygulamalı olarak öğrenilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenci;
1.Sentez için gerekli araç-gereçleri kullanabilecektir.
1.1. Sentez için gerekli araç-gereçleri tanır.
1.2. Sentez için gerekli araç-gereçleri kullanır.
2.Sentez için gereken yöntemleri uygulayabilecektir.
2.1. Sentez için gerekli yöntemi belirler.
2.2. Sentez için gerekli yöntemi uygular.
3.Elde edilen sentez ürünlerinin özelliklerinin saptanması için gerekli yöntemleri uygular.
3.1. Erime noktası tayini yapar.
3.2. Rekristalizasyon ile saflaştırma gerçekleştirir.
3.3. Elde edilen maddelerin saflık analizi için TLC çalışması yapar ve analiz eder.
3.4. Elde edilen maddeleri saflaştırmak için kolon kromatografisi uygular.
3.5. İstenilen maddeleri ekstraksiyon ile ayırır.
3.6. Soxhlet ekstraksiyonu ile seçici ayrıştırma yapar.

Dersin İçeriği

Farmasötik Kimya Laboratuvar 1 dersi;
Temel Laboratuvar Güvenlik Eğitimi ve Laboratuvar çalışma prensibini,
Organik sentez çalışmalarına hazırlıkta kullanılan araç ve gereçleri;
Moleküllerin açık yapılarının çizilmesi için gerekli olan programların eğitimi, Farmakope ve Merck Index’e Giriş,
Organik sentez çalışmalarında kullanılan yöntemleri;
Erime Derecesi Tayini, İnce Tabaka Kromatografisi, Kolon Kromatografisi, Rekristalizasyon, Sıvı-Sıvı Ekstraksiyon, Soxhlet Ekstraksiyonu, ve Aspirin Sentezini kapsamaktadır.
Dersin Öğretim Yöntemleri; Anlatım, Gözlem, Bireysel Çalışma, Deney ve Grup Çalışması Şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Farmasötik Kimya Laboratuvarına Giriş- Lab Ekipmanlarının Tanıtımı Demo Sunum- Lab Föyü
2) Güvenli Laboratuvar Uygulamaları ve Prosedürleri (Tehlike pictogramları-MSDS) Demo Sunum- Lab Föyü
3) Moleküllerin açık yapılarının çizilmesi için gerekli olan programların eğitimi (ChamDraw & SciFinder Eğitimi) Demo Sunum - Lab Föyü
4) Farmakope ve Merck Index’e Giriş Demo Sunum- Lab Föyü
5) Erime Derecesi Tayini Demo Sunum- Lab Föyü
6) İnce Tabaka Kromatografisi I Demo Sunum- Lab Föyü
7) İnce Tabaka Kromatografisi Uygulaması II Demo Sunum- Lab Föyü
8) Vize Sınavı
9) Rekristalizasyon Demo Sunum- Lab Föyü
10) Aspirin Sentezi Demo Sunum- Lab Föyü
11) Kolon Kromatografisi I Demo Sunum- Lab Föyü
12) Kolon Kromatografisi II Demo Sunum- Lab Föyü
13) Sıvı-Sıvı Ekstraksiyon Demo Sunum- Lab Föyü
14) Katı-Sıvı Ekstraksiyon- Soxhlet Demo Sunum- Lab Föyü
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. İlgili deneye ait teorik arka planını ve pratikte deneyin yapılışını içeren sunum./ Presentation including the theoretical background of the relevant experiment and how to do it in practice.

2. Deneylerin teorik arka planını ve deneylerin yapılışını ve hesaplamaları kapsayan Laboratuvar föyü. / Laboratory Handbook including the theoretical background of the experiments, how to do the experiments and calculations.
Diğer Kaynaklar: 1. Foye’s Principles of Medicinal Chemistry – 8th Edition by Victoria Roche, Thomas Lemke, David Williams
2. An Introduction to Medicinal Chemistry, 7th Edition, Graham L. Patrick
3. Hacettepe Farmasötik ve Medisinal Kimya Kitabı by Hülya Akgün/Ayla Balkan/A. Altan Bilgin/Ünsal Çalış/Nesrin Gökhan/Sevim Dalkara/Hakkı Erdoğan/Dilek Demir Erol/Mevlüt Ertan/Fügen Özkanlı/Erhan Palaska/Selma Saraç/Cihat Şafak/Birsen Tozkoparan
4. Organic Chemistry – 11th edition by Graham Solomons, Craig Fryhle, Scott Synder

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 13 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Laboratuvar 13 4 52
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eczacılık alanındaki sorunları saptama, sentez yaparak bu sorunlara yönelik hipotez oluşturma ve çeşitli gözlemsel, deneysel ve klinik yöntemler kullanarak çözüm üretebilme becerisi kazanır. 5
2) Eczacılık ile ilgili bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme; bunları ve sonuçlarını, arkasındaki delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. Nicel ve nitel veri toplama, ilaç geliştirme, farmakolojik testler ve klinik çalışmalarda kullanılan yöntemlerde bilgi ve beceri kazanır. 5
3) Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü, yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda İngilizceye hâkim olur. Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip, insani değerlere ve hasta haklarına saygılı bir şekilde çalışır. Klinik çalışmalar ve hasta gizliliği konusunda etik ilkelere bağlı kalır. 5
4) Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. İlaç geliştirme ve üretim süreçlerinde kullanılan teknikleri öğrenir ve bu konuda bilgi ve beceri kazanır. Farmasötik bilimler, farmakoloji ve klinik eczacılık alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenir ve bu teorilerle uygulamalar arasında bağlantı kurabilir. 4
5) Bilgisayar sistemleri ve farmasötik veri tabanlarını etkin bir şekilde kullanarak ilaç geliştirme, hastalıkların teşhisi ve tedavisine yönelik sorunlara çözüm bulabilir. Bilimsel literatürü araştırır, bilgiye ulaşır ve eczacılık ve ilaç teknolojisi alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. Ulusal ve uluslararası sağlık sorunlarını fark eder ve bu sorunlara bilimsel bir yaklaşımla çözüm üretir. 5
6) Bağımsız çalışabilme, karar alabilme ve projeleri yönetebilme becerisi kazanır. Sağlık ekibinin bir parçası olarak sorumluluk alır ve disiplinlerarası çalışmalara etkin bir şekilde katkı sağlar. Bu kazanımlar, eczacılık mesleğinde gerekli bilgi, beceri ve etik değerleri kazandırmayı amaçlamaktadır. 5