REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNG4249 | Lifelong Development and Career | Bahar Güz |
3 | 0 | 0 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ÖZLEM KARAIRMAK TEKDURMAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilere bireylerin gelişim görevleri hakkında bilgi verilerek, gelişimin temel kavramları üzerinde durulacaktır. Ayrıca öğrencilerin gelişim özellikleri ve görevlerine uygun olarak kariyer gelişim sürecinde karşılaşabilecekleri durumların üstesinden gelmelerini ve 21. yy becerilerini kazanmalarını destekleyecek RPD müdahale programlarının nasıl hazırlanacağının öğretilmesi planlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Kendi meslek seçimleriniz ve kararlarınıza ilişkin farkındalığınız artacak, böylelikle danışanınızla daha kolay empati kurar hale gelebileceksiniz; Bireylerin yaşlara göre gelişim özellikleri ve görevlerini açıklayabilecek; 21. yy yaşam becerilerini açıklayabilecek; Kariyerle ilgili temel kavramları tanımlayabilecek; Okul öncesi dönemden başlayarak üniversiteden mezun olana kadar kariyer gelişimi özelliklerini açıklayabilecek; Yetişkinlik dönemi kariyer gelişimi özelliklerini açıklayabilecek; Kariyer gelişim ihtiyaçlarına yönelik programların hazırlık aşamasındaki basamaklarını açıklayabilecek; Öğrencilerin kariyer bilgilendirmesi ve kariyer danışmanlığı yardımı almasında okulun rolünü açıklayabileceksiniz. |
Gelişim Görevleri (Gelişimin temel kavramları- olgunlaşma- büyüme), 21. yy Yaşam Becerileri ,Maslow’un İhtiyaçlar hiyerarşisindeki değişimler, Kariyerle ilgili temel kavramlar, Kariyer gelişim kuramları açısından yaşam kariyeri gelişimi, Çocukluk dönemi kariyer gelişimi, Ergenlik dönemi kariyer gelişimi, Beliren yetişkinlik dönemi kariyer gelişimi, Yetişkinlik dönemi kariyer gelişimi, Yetişkin eğitimi, Özel gereksinimli bireylerde kariyer gelişim, Kariyer gelişimde karşılaşılan zorlukları atlatmada okul psikolojik danışmanlarının görevleri, Kariyer gelişim ihtiyaçlarına yönelik programların geliştirilmesi aşamaları, Nadide Hayat” filmi değerlendirmeleri, Öğrenciler tarafından hazırlanan Yaşam Kariyeri Gelişimi Programları aşamaları, Öğrenciler tarafından hazırlanan Yaşam Kariyeri Gelişimi Programları Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Vaka Çalışması -Teknoloji Destekli Öğrenme -Okuma -Simülasyon -Bireysel Çalışma -İşbirliğine Dayalı Öğrenme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon | *Tanışma *İzlence anlatımı *Derse ve döneme ilişkin beklentiler |
2) | *Gelişim Görevleri (Gelişimin temel kavramları- olgunlaşma- büyüme) | *Sunum 1 *Soru cevap *Örnek olay |
3) | *21. yy Yaşam Becerileri *Maslow’un İhtiyaçlar hiyerarşisindeki değişimler | *Sunum 2 *Soru cevap *Örnek olay |
4) | *Kariyerle ilgili temel kavramlar *Kariyer gelişim kuramları açısından yaşam kariyeri gelişimi | *Sunum 3 *Soru cevap *Örnek olay |
5) | *Çocukluk dönemi kariyer gelişimi | Grup çalışması ile hazırlanan öğrenci sunumu *Beyin fırtınası |
6) | *Ergenlik dönemi kariyer gelişimi | Grup çalışması ile hazırlanan öğrenci sunumu *Beyin fırtınası *Soru cevap *Örnek olay |
7) | *Beliren yetişkinlik dönemi kariyer gelişimi | Grup çalışması ile hazırlanan öğrenci sunumu *Beyin fırtınası *Soru cevap *Örnek olay |
8) | *Yetişkinlik dönemi kariyer gelişimi *Yetişkin eğitimi | Grup çalışması ile hazırlanan öğrenci sunumu *Beyin fırtınası *Soru cevap *Örnek olay |
9) | *Özel gereksinimli bireylerde kariyer gelişimi | Grup çalışması ile hazırlanan öğrenci sunumu *Beyin fırtınası *Soru cevap *Örnek olay |
10) | *Kariyer gelişimde karşılaşılan zorlukları atlatmada okul psikolojik danışmanlarının görevleri | *Sunum 4 *Beyin fırtınası *Soru cevap |
11) | *Kariyer gelişim ihtiyaçlarına yönelik programların geliştirilmesi aşamaları | Sunum 5 *Beyin fırtınası *Soru cevap |
12) | “Nadide Hayat” filmi değerlendirmeleri | Öğrenci sunumları *Soru cevap |
13) | *Öğrenciler tarafından hazırlanan Yaşam Kariyeri Gelişimi Programları aşamaları | *Öğrenci sunumları * Soru cevap |
14) | *Öğrenciler tarafından hazırlanan Yaşam Kariyeri Gelişimi Programları *Genel değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Niles, S. G. Ve Harris-Bowlbey, J. (2013). 21. Yüzyılda kariyer gelişimi müdahaleleri. (Career Development Interventions In The 21st Century, 4. B.), Fidan Korkut Owen (Çev. Ed.), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Yeşilyaprak, B. (2020). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı: Kuramdan Uygulamaya, Gözden Geçirilmiş 12. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık Siyez D. M. & Mutlu Çaykuş, T. (2020) Yaşam Boyu Kariyer Gelişimi. Pegem Akademi Yayıncılık Okunması tavsiye edilen kaynaklar Bacanlı, F. ve Aslan, A. M. (2020) “Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Lisans Programı Öğrencilerinin Bu Programı Tercih Nedenlerinin incelenmesi” Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Vol.16, sayı 28. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 3 | % 30 |
Sunum | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 | 3 |
Ödevler | 3 | 20 | 60 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | |
2) | Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | 4 |
3) | Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | 2 |
4) | Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındaki gelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. | 4 |
5) | Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. | |
6) | Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. | 4 |
7) | Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. | 3 |
8) | Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar. | 3 |
9) | Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | 4 |
10) | Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. | |
11) | Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. | 3 |
12) | Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | |
13) | Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | |
14) | Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. | |
15) | Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. | 4 |