REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNG4243 | Introduction to Human Resources Management | Bahar | 3 | 0 | 0 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ÖZLEM KARAIRMAK TEKDURMAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY) alanındaki başlıca konuları tanıtmak ve gözden geçirmektir. İKY, kimin işe alındığını, nasıl eğitildiklerini, değerlendirildiklerini, ücretlendirildiklerini ve onları elde tutmak için hangi adımların atıldığını etkilediği için herhangi bir kuruluşun rekabet edebilirliğinin, etkinliğinin ve sürdürülebilirliğinin temel bir bileşenidir. Buna karşılık, İKY çalışanların tutum, davranış ve performanslarının öngörülmesinde kritik bir rol oynar. Başka bir deyişle, bir kuruluş iyi insanlar istiyorsa, iyi İKY uygulamalıdır. Bu ders, bir kuruluştaki çeşitli insan kaynakları faaliyetlerinin rolü ve işlevleri hakkında eleştirel bir anlayış geliştirmekte ve öğrencilere temel İKY kavramları, teknikleri ve konularının kapsamlı bir incelemesini sunmaktadır. Bu ders size işe alım, seçim, eğitim, performans değerlendirme, ücretlendirme, değerlendirme, elde tutma ve insan kaynakları yönetiminin diğer yasal ve küresel kavramları gibi insan kaynakları işlevleriyle ilgili konuları keşfetme fırsatı sağlayacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. İnsan Kaynakları Yönetiminin önemini açıklar, 2. İnsan Kaynakları Yönetimi İşlevlerini açıklar, 3. Kuruluşlarda işe alma ve seçme sürecini açıklayabilecektir, 4. Eğitim ve gelişimi tanımlamak ve analiz etmek, 5. Kuruluşlarda performans gözden geçirme ve değerlendirmeyi tartışabilecektir, 6. İnsan kaynakları yönetiminin önemli güncel konularını analiz etmek ve değerlendirmek kurumsal performansa katkı, 7. Kuruluşlardaki İKY sürecini keşfetmek, 8. İnsan kaynakları yönetimi alanında düşünme, analiz etme ve tartışma becerilerinizi geliştirin. |
İnsan Kaynaklarını Yönetmeye Hazırlanmak, İnsan Kaynaklarını Yönetmeye Hazırlanmak, Çalışanları İşe Almak, İşe Almak ve İşe Alıştırmak, Çalışanları İşe Almak, İşe Almak ve İşe Alıştırmak, Çalışan Performansını Yönetmek, Çalışan Performansını Yönetmek, Çalışan Tazminatını Yönetmek, Organizasyonel Tasarım: Organizasyonunuzu Tanıyın, Organizasyonel Tasarım: Organizasyonunuzu Tanıyın, Örgütsel Davranış: Çalışanlarınızı Tanıyın, Örgütsel Davranış: Çalışanlarınızı Tanıyın Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Proje -Teknoloji Destekli Öğrenme -İşbirliğine Dayalı Öğrenme -Konuk Konuşmacı -Ders Anlatım -Okuma -Gözlem -Tartışma -Bireysel Çalışma -Problem Çözme -Sosyal Aktivite |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş ve Gereklilikler | |
2) | İnsan Kaynakları Yönetimine Hazırlık (7 saat) M1-İnsan Kaynakları Yönetiminde Alternatif Yaklaşımlar (3) M2-Çalışanları Çalıştıran Nedir? 4) | |
3) | İnsan Kaynakları Yönetimine Hazırlık (8 saat) M3-Çalışanları Çalıştıran Nedir? Yeniden Ziyaret... Parasal Olmayan Motivasyonlar (4) M4-Karmaşık Bir Sistemin Parçası Olarak İnsan Kaynakları Yöneticisi (4) | |
4) | Recruiting, Hiring, and Onboarding Employees (9 hrs) M1-Workforce Planning: Aligning Recruitment and Selection w/ Company Strategy (6) M2-Recruitment: Finding the Best Candidates (3) | |
5) | Çalışanları İşe Alma, İşe Yerleştirme ve İşe Alıştırma (9 saat) M3-Seçim: En İyi Adayları Seçmek (4) M4-Özel Konu: İşe Alıştırma (5) | |
6) | Çalışan Performansının Yönetilmesi (6 saat) M1- Başlarken: Performans Geliştirme Yönetim Sistemleri (3) M2-Performans Yönetim Sistemlerinin Uygulanması (3) | |
7) | Managing Employee Performance (7 hrs) M3- Tools for Effective Performance Management Sytems (4) M4- Creating A Positive Performance Culture (3) | |
8) | Çalışan Ücretlerinin Yönetimi (13 saat) M1-Ödeme Belirleme (3) M2- Performans için Ödeme (3) M3- Faydalar ve Uyumluluk (4) M4- Parasal Olmayan Ödüller (3) | |
9) | Organizasyonel Tasarım: Kuruluşunuzu Tanıyın (11 saat) M1-Organizasyonel Uyum (6) M2- Örgüt Kültürü (3) M3- Organizasyon Yapısı (2) | |
10) | Örgütsel Davranış: Çalışanlarınızı Tanıyın (9 saat) M1- Organizasyonlarda İnsan (4) M2- Çeşitlilik ve Kapsayıcılık (2) M3- Çalışanlarınızı Motive Etmek (3) | |
11) | En büyük 500 şirketten birinin İK Müdürü / Direktörü şirketlerin konuk konuşmacı olarak davet edilmesi | |
12) | Örgütsel Davranış: Çalışanlarınızı Tanıyın (8 saat) M4- Çatışma ve Duygu: İyi ya da Kötü (2) M5- Ekipler ve Ekip Çalışması: Bir Araya Getirmek Yüksek Performanslı Ekipler (3) M6- Kültürlerarası ve Küresel Liderlik (3) | |
13) | Örgütsel Davranış: Çalışanlarınızı Tanıyın (8 saat) M4- Çatışma ve Duygu: İyi ya da Kötü (2) M5- Ekipler ve Ekip Çalışması: Bir Araya Getirmek Yüksek Performanslı Ekipler (3) M6- Kültürlerarası ve Küresel Liderlik (3) | |
14) | Üst düzey yönetici (C-Suite Seviyesi) en büyük 500 şirketten birinin başkanı olarak davet edilecek. Ana Konuşmacı & Ders Değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | • David G. Collings, Geoffrey T. Wood and Leslie T. Szamosi Human resource management: A critical approach, Abingdon, Oxon; New York, NY: Routledge, 2019. • Justine Mercer, Bernard Barker, Richard Bird, Human Resource Management in Education: Contexts, Themes and Impact, Routledge, New York, 2010. • David Middlewood, Jacky Lumby, Human Resource Management in Schools and Colleges, SAGE Publications, 2009. • Human Resources Management, Gary Dessler, Translation from the 15th edition, Palme Publishing House. • Workforce of the Future: The Competing Forces 2030, PWC (to be loaded to itslearning) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 45 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 138 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | |
2) | Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | 2 |
3) | Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | |
4) | Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındaki gelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. | |
5) | Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. | 3 |
6) | Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. | |
7) | Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. | |
8) | Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar. | |
9) | Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | 2 |
10) | Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. | |
11) | Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. | |
12) | Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | |
13) | Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | |
14) | Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. | |
15) | Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. |