MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC2933 | Toprak Mimari | Bahar | 1 | 2 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MELEK ELİF SOMER |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. SEPEHR ROSHANSHOMAL |
Dersin Amacı: | Dersin temel amacı, öğrencilere toprak esaslı malzemelerin mimaride kullanımını tanıtmaktır. Ders aynı zamanda toprak bazlı malzemelerle tasarım yapabilmek ve uygulama becerisi kazanabilmek için gerekli altyapıyı oluşturmayı amaçlamaktadır. İnsan-doğa işbirliğinin niteliği açıklanmakta, öğrencilerin algılama, gözlem ve analiz becerileri geliştirilmekte ve bu becerileri güncel sorunların çözümünde kullanabilmeleri için farkındalıkları artırılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Doğal ve yapma kaynaklar, kullanıcılar için sağlıklı çevre oluşturma ve bina yapımı ve kullanımının gelecek nesillere karbon-doğal tasarım, biyolojik-iklimsel tasarım ve enerji korunumu gibi konularda az etki bırakması için tasarımları optimizasyon, korunum ve yeniden kullanıma uygun şekilde ele alma. 2. İnsan davranışları, doğal çevre ve yapma çevrenin tasarımı arasındaki ilişkiyi anlayabilme. Understanding of the basic principles of structural behaviour in withstanding gravity and lateral forces and the evolution, range, and appropriate application of contemporary structural systems. 3. Yerçekimi ve yanal yükler ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin geliştirilmesi, kapsamı ve uygun bir şekilde uygulanabilmesi ile ilgili temel ilkeleri anlama. 4. Yapı malzemeleri, ürünleri, bileşenleri ve bir araya gelişlerin, içsel karakteristik özellikleri ve çevresel etki ve yeniden kullanım göz önünde bulundurularak performansları hakkındaki temel ilkeleri anlama. |
Toprak esaslı malzemelerin mimaride kullanımı. Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri; Bireysel Çalışma, Deney, Gözlem, İş Birliğine Dayalı Öğrenme, Sosyal Faaliyet, Tartışma, Teknoloji Destekli Öğrenme, Uygulama şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders tanıtımı, felsefi yaklaşımlar | |
2) | Toprak, su, ateş, hava, uzay, insan-doğa ilişkisi | |
3) | Toprak bazlı malzemelerin sağladığı fırsatlar | |
4) | Örnek toprak bazlı malzemelerin tanıtımı, uygulama deneyimi | |
5) | Ezilmiş toprak ve kerpiç ile deney dersi | |
6) | Süperadobe ve sıkıştırılmış toprak yapım deneyimi | |
7) | Ara sınav | |
8) | Toprak ile inşa edilmiş duvar yapılarında kemer ve kubbe sistemleri | |
9) | Toprak element analizine odaklanma, öğrenilen yöntemlerle tasarlama ve uygulama deneyimi | |
10) | Su element analizine odaklanma öğrenilen yöntemlerle tasarlama ve uygulama deneyimi | |
11) | Ateş elementi analizine odaklanma, öğrenilen yöntemlerle tasarlama ve uygulama deneyimi | |
12) | Hava elementi analizine odaklanma, öğrenilen yöntemlerle tasarlama ve uygulama deneyimi | |
13) | Boşluk elementi analizine odaklanan öğrenilmiş yöntemlerle tasarım ve uygulama | |
14) | Dersin değerlendirilmesi ve tartışmalar | |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Khalili, N. (2000). Ceramic houses and earth architecture. Cal-Earth Press, California. Alexander, C. (1979). The timeless way of building (Vol. 1). New York: Oxford University Press. Fathy, H. (2010). Architecture for the poor: an experiment in rural Egypt. University of Chicago Press. Glassie, H. (2000). Vernacular architecture (Vol. 2). Indiana University Press. Hanh, T. N. (2017). The art of living. Random House. Jung, C. G. (2002). The earth has a soul: CG Jung on nature, technology and modern life. North Atlantic Books. Khalili, N. (2008). Emergency sandbag shelter and eco-village. Hesperia, CA: Cal-Earth Press. Rudofsky, B. (1987). Architecture without architects: a short introduction to non-pedigreed architecture. UNM Press. Snell, C., & Callahan, T. (2009). Building green: a complete how-to guide to alternative building methods: earth plaster, straw bale, cordwood, cob, living roofs. Sterling Publishing Company, Inc. Schumacher, E. F., & Beautiful, S. I. (1977). Economics as if People Mattered. Thesis. Weismann, A., & Bryce, K. (2006). Building with Cob: a step by step guide (No. 691.4 W426b). Devon, GB: Green Books, 2006. Zimmerman, J. M., & Coyle, V. (2009). The way of council. Bramble Books, Las Vegas. Roshanshomal, S. (2019) Self-help rural housing as contemporary vernacular architecture in cases of Yuva, Çuva, Turnarado, and Umcali (Bahçeşehir University, Master's thesis, Fen Bilimleri Enstitüsü). |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Uygulama | 8 | % 15 |
Ödev | 8 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 1 | 13 |
Uygulama | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Rapor Teslimi | 8 | 7 | 56 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 1 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 4 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |