ECZACILIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PHAR3006 | Farmakognozi II | Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH SELİN AKYÜZ |
Dersin Amacı: | Farmakognozi II'nin amacı, modern ve geleneksel tıpta kullanılan doğal ürünler hakkında ileri düzeyde bilgi ve anlayış sağlamaktır. Bu ders, belirli ikincil metabolit gruplarının, biyosentezlerinin, farmakolojik özelliklerinin ve terapötik uygulamalarının ayrıntılı çalışmasına odaklanır. Terpenler, uçucu yağlar, saponinler, iridoidler, kardiyak glikozitler ve alkaloidlere vurgu yapılacaktır. Öğrenciler, bu biyoaktif bileşiklerin izolasyonunu, tanımlanmasını ve standardizasyonunu ve ayrıca yapı-aktivite ilişkilerini ve ilaç keşfindeki rollerini keşfedeceklerdir. Dersin Öğretim Yöntemleri; Anlatım Bireysel Çalışma Grup Çalışması Tartışma Okuma |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersin sonunda şunları yapabileceksiniz: 1. Terpenleri, uçucu yağları, iridoidleri ve alkaloitleri kimyasal yapıları ve farmakolojik özelliklerine göre tanımlama ve sınıflandırma 2. Bu ikincil metabolitlerin biyosentetik yollarını ve biyolojik aktiviteyle olan ilişkilerini açıklama 3. Doğal bileşiklerin izolasyonu, karakterizasyonu ve standardizasyonu için gelişmiş analitik teknikleri uygulama 4. Terpenlerin, uçucu yağların ve alkaloitlerin etnofarmakolojik önemini ilişkilendirme |
Terpenler Esansiyel Yağ İridoid Triterpenler Saponinler Kardiyak Glikozitler Diğer Skualen Türevleri Alkaloidler Deniz Organizmaları |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Terpenler | Kitaplar - Sunumlar |
2) | Uçucu Yağlara Giriş | Kitaplar - Sunumlar |
3) | Uçucu Yağ içeren Bitkiler | Kitaplar - Sunumlar |
4) | Triterpenler - Saponinler | Kitaplar - Sunumlar |
5) | Triterpenler - Steroidler | Kitaplar - Sunumlar |
6) | Kardiak Glikozitler | Kitaplar - Sunumlar |
7) | İridoitler | Kitaplar - Sunumlar |
8) | Ara Sınav | |
9) | Diğer Skualen Türevleri | Kitaplar - Sunumlar |
10) | Karotenoidler | Kitaplar - Sunumlar |
11) | Alkaloitler Giriş | Kitaplar - Sunumlar |
12) | Bazı amino asitlerden türetilen alkaloitler | Kitaplar - Sunumlar |
13) | Alkaloitlerin İzolasyonu ve Karakterizasyonu | Kitaplar - Sunumlar |
14) | Marin Organizmalar | Kitaplar - Sunumlar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | "Trease and Evans' Pharmacognosy" (W. C. Evans) "Pharmacognosy and Phytochemistry" (Biren Shah, Avinash Seth) Handbook of Medicinal Plants" (Zohara Yaniv, Uriel Bachrach) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 4 | 52 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 20 | 2 | 40 |
Küçük Sınavlar | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 96 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki sorunları saptama, sentez yaparak bu sorunlara yönelik hipotez oluşturma ve çeşitli gözlemsel, deneysel ve klinik yöntemler kullanarak çözüm üretebilme becerisi kazanır. | 5 |
2) | Eczacılık ile ilgili bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme; bunları ve sonuçlarını, arkasındaki delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. Nicel ve nitel veri toplama, ilaç geliştirme, farmakolojik testler ve klinik çalışmalarda kullanılan yöntemlerde bilgi ve beceri kazanır. | 5 |
3) | Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü, yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda İngilizceye hâkim olur. Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip, insani değerlere ve hasta haklarına saygılı bir şekilde çalışır. Klinik çalışmalar ve hasta gizliliği konusunda etik ilkelere bağlı kalır. | 5 |
4) | Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. İlaç geliştirme ve üretim süreçlerinde kullanılan teknikleri öğrenir ve bu konuda bilgi ve beceri kazanır. Farmasötik bilimler, farmakoloji ve klinik eczacılık alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenir ve bu teorilerle uygulamalar arasında bağlantı kurabilir. | 5 |
5) | Bilgisayar sistemleri ve farmasötik veri tabanlarını etkin bir şekilde kullanarak ilaç geliştirme, hastalıkların teşhisi ve tedavisine yönelik sorunlara çözüm bulabilir. Bilimsel literatürü araştırır, bilgiye ulaşır ve eczacılık ve ilaç teknolojisi alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. Ulusal ve uluslararası sağlık sorunlarını fark eder ve bu sorunlara bilimsel bir yaklaşımla çözüm üretir. | 4 |
6) | Bağımsız çalışabilme, karar alabilme ve projeleri yönetebilme becerisi kazanır. Sağlık ekibinin bir parçası olarak sorumluluk alır ve disiplinlerarası çalışmalara etkin bir şekilde katkı sağlar. Bu kazanımlar, eczacılık mesleğinde gerekli bilgi, beceri ve etik değerleri kazandırmayı amaçlamaktadır. | 5 |