PHAR3006 Pharmacognosy IIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ECZACILIKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
ECZACILIK
Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PHAR3006 Farmakognozi II Bahar 3 0 3 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH SELİN AKYÜZ
Dersin Amacı: Farmakognozi II'nin amacı, modern ve geleneksel tıpta kullanılan doğal ürünler hakkında ileri düzeyde bilgi ve anlayış sağlamaktır. Bu ders, belirli ikincil metabolit gruplarının, biyosentezlerinin, farmakolojik özelliklerinin ve terapötik uygulamalarının ayrıntılı çalışmasına odaklanır. Terpenler, uçucu yağlar, saponinler, iridoidler, kardiyak glikozitler ve alkaloidlere vurgu yapılacaktır. Öğrenciler, bu biyoaktif bileşiklerin izolasyonunu, tanımlanmasını ve standardizasyonunu ve ayrıca yapı-aktivite ilişkilerini ve ilaç keşfindeki rollerini keşfedeceklerdir.
Dersin Öğretim Yöntemleri;
Anlatım
Bireysel Çalışma
Grup Çalışması
Tartışma
Okuma

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin sonunda şunları yapabileceksiniz:
1. Terpenleri, uçucu yağları, iridoidleri ve alkaloitleri kimyasal yapıları ve farmakolojik özelliklerine göre tanımlama ve sınıflandırma

2. Bu ikincil metabolitlerin biyosentetik yollarını ve biyolojik aktiviteyle olan ilişkilerini açıklama

3. Doğal bileşiklerin izolasyonu, karakterizasyonu ve standardizasyonu için gelişmiş analitik teknikleri uygulama

4. Terpenlerin, uçucu yağların ve alkaloitlerin etnofarmakolojik önemini ilişkilendirme

Dersin İçeriği

Terpenler
Esansiyel Yağ
İridoid
Triterpenler
Saponinler
Kardiyak Glikozitler
Diğer Skualen Türevleri
Alkaloidler
Deniz Organizmaları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Terpenler Kitaplar - Sunumlar
2) Uçucu Yağlara Giriş Kitaplar - Sunumlar
3) Uçucu Yağ içeren Bitkiler Kitaplar - Sunumlar
4) Triterpenler - Saponinler Kitaplar - Sunumlar
5) Triterpenler - Steroidler Kitaplar - Sunumlar
6) Kardiak Glikozitler Kitaplar - Sunumlar
7) İridoitler Kitaplar - Sunumlar
8) Ara Sınav
9) Diğer Skualen Türevleri Kitaplar - Sunumlar
10) Karotenoidler Kitaplar - Sunumlar
11) Alkaloitler Giriş Kitaplar - Sunumlar
12) Bazı amino asitlerden türetilen alkaloitler Kitaplar - Sunumlar
13) Alkaloitlerin İzolasyonu ve Karakterizasyonu Kitaplar - Sunumlar
14) Marin Organizmalar Kitaplar - Sunumlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: "Trease and Evans' Pharmacognosy" (W. C. Evans)
"Pharmacognosy and Phytochemistry" (Biren Shah, Avinash Seth)
Handbook of Medicinal Plants" (Zohara Yaniv, Uriel Bachrach)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 4 52
Sınıf Dışı Ders Çalışması 20 2 40
Küçük Sınavlar 2 1 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 96

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eczacılık alanındaki sorunları saptama, sentez yaparak bu sorunlara yönelik hipotez oluşturma ve çeşitli gözlemsel, deneysel ve klinik yöntemler kullanarak çözüm üretebilme becerisi kazanır. 5
2) Eczacılık ile ilgili bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme; bunları ve sonuçlarını, arkasındaki delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. Nicel ve nitel veri toplama, ilaç geliştirme, farmakolojik testler ve klinik çalışmalarda kullanılan yöntemlerde bilgi ve beceri kazanır. 5
3) Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü, yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda İngilizceye hâkim olur. Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip, insani değerlere ve hasta haklarına saygılı bir şekilde çalışır. Klinik çalışmalar ve hasta gizliliği konusunda etik ilkelere bağlı kalır. 5
4) Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. İlaç geliştirme ve üretim süreçlerinde kullanılan teknikleri öğrenir ve bu konuda bilgi ve beceri kazanır. Farmasötik bilimler, farmakoloji ve klinik eczacılık alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenir ve bu teorilerle uygulamalar arasında bağlantı kurabilir. 5
5) Bilgisayar sistemleri ve farmasötik veri tabanlarını etkin bir şekilde kullanarak ilaç geliştirme, hastalıkların teşhisi ve tedavisine yönelik sorunlara çözüm bulabilir. Bilimsel literatürü araştırır, bilgiye ulaşır ve eczacılık ve ilaç teknolojisi alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. Ulusal ve uluslararası sağlık sorunlarını fark eder ve bu sorunlara bilimsel bir yaklaşımla çözüm üretir. 4
6) Bağımsız çalışabilme, karar alabilme ve projeleri yönetebilme becerisi kazanır. Sağlık ekibinin bir parçası olarak sorumluluk alır ve disiplinlerarası çalışmalara etkin bir şekilde katkı sağlar. Bu kazanımlar, eczacılık mesleğinde gerekli bilgi, beceri ve etik değerleri kazandırmayı amaçlamaktadır. 5