ECZACILIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PHAR3005 | Farmakognozi I | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH SELİN AKYÜZ |
Dersin Amacı: | Farmakognozi, "doğal kökenli ilaçların, ilaç maddelerinin veya potansiyel ilaçların veya ilaç maddelerinin fiziksel, kimyasal, biyokimyasal ve biyolojik özelliklerinin incelenmesi ve doğal kaynaklardan yeni ilaçların aranmasıdır. Alan, terapötik kullanım için biyoaktif bileşiklerin keşfini, analizini ve geliştirilmesini kapsar. Farmakognozinin genel hedefleri, terapötik kullanım için biyoaktif doğal bileşiklerin keşfi, değerlendirilmesi ve geliştirilmesi etrafında döner. Ayrıca, geleneksel tıbbı anlama, doğal ürünlerin kalitesini ve güvenliğini sağlama ve gelecek nesiller için tıbbi bitkileri koruma önemini vurgular. Farmakognozi, doğa ile modern tıp arasında bir köprü görevi görerek ilaç geliştirmeye ve sağlık hizmeti inovasyonuna önemli ölçüde katkıda bulunur. Dersin Öğretim Yöntemleri; Anlatım Bireysel Çalışma Grup Çalışması Tartışma Okuma |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Birincil metabolitler hakkında temel bilgi edinmek 2. İkincil metabolitler hakkında temel bilgi edinmek 3. Doğadaki tıbbi bitkilerden biyoaktif bileşikleri tanımlayabilmek, izole edebilmek ve analiz edebilmek |
Farmakognoziye Giriş Bitkisel İlaçlar Bitkisel İlaçların Kalite Kontrol Monosakaritler Oligosakaritler Polisakaritler Lipidler Amino asitler ve Peptitler Fenolikler Flavonoidler Taninler Kinonlar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Farmakognoziye Giriş | Kitaplar - Sunumlar |
2) | Crude Drugs | Kitaplar - Sunumlar |
3) | Bitkisel İlaçları Kalite Kontrolü | Kitaplar - Sunumlar |
4) | Monosakkaritler | Kitaplar - Sunumlar |
5) | Oligosakkaritler | Kitaplar - Sunumlar |
6) | Polisakkaritler | Kitaplar - Sunumlar |
7) | Lipitler | Kitaplar - Sunumlar |
8) | Ara Sınav | |
9) | Aminoasitler ve Peptitler | Kitaplar - Sunumlar |
10) | Fenolikler | Kitaplar - Sunumlar |
11) | Flavonoitler | Kitaplar - Sunumlar |
12) | İzoflavonoitler Antosiyaninler | Kitaplar - Sunumlar |
13) | Tanenler | Kitaplar - Sunumlar |
14) | Kinonlar | Kitaplar - Sunumlar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | "Trease and Evans' Pharmacognosy" (W. C. Evans) "Pharmacognosy and Phytochemistry" (Biren Shah, Avinash Seth) Handbook of Medicinal Plants" (Zohara Yaniv, Uriel Bachrach) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 4 | 52 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 20 | 2 | 40 |
Küçük Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 97 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki sorunları saptama, sentez yaparak bu sorunlara yönelik hipotez oluşturma ve çeşitli gözlemsel, deneysel ve klinik yöntemler kullanarak çözüm üretebilme becerisi kazanır. | 5 |
2) | Eczacılık ile ilgili bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme; bunları ve sonuçlarını, arkasındaki delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. Nicel ve nitel veri toplama, ilaç geliştirme, farmakolojik testler ve klinik çalışmalarda kullanılan yöntemlerde bilgi ve beceri kazanır. | 5 |
3) | Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü, yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda İngilizceye hâkim olur. Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip, insani değerlere ve hasta haklarına saygılı bir şekilde çalışır. Klinik çalışmalar ve hasta gizliliği konusunda etik ilkelere bağlı kalır. | 5 |
4) | Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. İlaç geliştirme ve üretim süreçlerinde kullanılan teknikleri öğrenir ve bu konuda bilgi ve beceri kazanır. Farmasötik bilimler, farmakoloji ve klinik eczacılık alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenir ve bu teorilerle uygulamalar arasında bağlantı kurabilir. | 5 |
5) | Bilgisayar sistemleri ve farmasötik veri tabanlarını etkin bir şekilde kullanarak ilaç geliştirme, hastalıkların teşhisi ve tedavisine yönelik sorunlara çözüm bulabilir. Bilimsel literatürü araştırır, bilgiye ulaşır ve eczacılık ve ilaç teknolojisi alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. Ulusal ve uluslararası sağlık sorunlarını fark eder ve bu sorunlara bilimsel bir yaklaşımla çözüm üretir. | 4 |
6) | Bağımsız çalışabilme, karar alabilme ve projeleri yönetebilme becerisi kazanır. Sağlık ekibinin bir parçası olarak sorumluluk alır ve disiplinlerarası çalışmalara etkin bir şekilde katkı sağlar. Bu kazanımlar, eczacılık mesleğinde gerekli bilgi, beceri ve etik değerleri kazandırmayı amaçlamaktadır. | 5 |