FTV5014 Türk SinemasıBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SİNEMA VE TELEVİZYON (İNGİLİZCE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
SİNEMA VE TELEVİZYON (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV5014 Türk Sineması Güz 3 0 3 7
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders, Türkiye sinemasını toplumsal, kültürel, ekonomik ve politik gelişmelerle ilişkili olarak değerlendirmeyi; film çalışmaları ve Türkiye toplumuna ilişkin temel meseleleri tartışabilmek için kuramsal bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Türkiye'de sinema tarihi koınusunda bilgi edinecek
2. Türkiye sineması üzerine film çalışmaları alanındaki yazına hâkim olacak
3. Filmleri farklı bakış açılarından analiz edebilme becerisi kazanacak
4. Türkiye sinemasını sosyo-politik bağlam ekseninde tartışabilecek
5. Sinema ve kültür ilişkisine ilişkin kendi anlayışını geliştirebilecek

Dersin İçeriği

Bu derste, Türkiye sineması modernleşme süreci ekseninde değerlendirilecek ve seçilen filmlerin anlatıları biçim ve içerikleri ekseninde farklı perspektiflerden değerlendirilecektir. Bu dersi alan öğrenciler Türkiye sineması konusundaki literatüre hâkim olacak ve bu kendi çalışmaları için bir temel oluşturacaktır.
Dersin işlenişi, ders anlatımı, filmler üzerine tartışma ve öğrencilerin Türkiye'deki sinema yazınına aşina olmalarını sağlama amacı güden sinema metinlerinin sunumları şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Türkiye Sinemasına giriş
2) Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam I Okumalar: Kaplan (1996: 656-678) Kaya Mutlu (2007:75-86) Arslan (2011:32-38)
3) Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam II
4) Politik Sinema: Melodram, Doğu-Batı İkiliği ve Politik Filmlerde Sınıf Bilinci Filmler: Yılmaz Güney – Umut Okumalar: Giles, Şahin (1982: 35-37)
5) Yeni Türkiye Sineması I: Bastırılanın Geri Dönüşü ve Hatırlamanın Politikası Filmler: Yeşim Ustaoğlu – Güneşe Yolculuk (1999) (1h45) Okumalar: Suner (2002: 61-76) Suner (2004: 305-323) Arslan (2011: 237-273)
6) Yeni Türkiye Sineması II: Evi ve Ötekini Hayal Etmek Filmler: Nuri Bilge Ceylan –Uzak (2002) Okumalar: Karanfil (2006: 61-75) Süalp (2009: 221-231) Arslan (2009: 258-267) Mutman (2006: 101-112)
7) Sunumlar ve Tartışma
8) Yeni Türkiye Sineması III: "Çıkış Yok" Filmler: Zeki Demirkubuz – Üçüncü Sayfa Okumalar: Kaya Mutlu (2015: 257-276) Arslan (2007: 157-172) Colin (2004: 87-102) Zürcher (2010: 55-68)
9) Yeni Türkiye Sineması IV: İçgüdüsel Olan Film: Reha Erdem– Kosmos (2010) (2h02)
10) Yeni Türkiye Sineması V: Stil Olarak Gelenek Film: Semih Kaplanoğlu – Yumurta (2007) (1h37)
11) Yeni Bir Nesil: Yeni Bir Yön Film: Emin Alper – Abluka
12) Yeni Nesil: Postmodern Bir Biçim Film: Tolga Karaçelik - Sarmaşık
13) Yeni Nesil III: Tekinsiz Film: Ceylan Özgün Özçelik - Kaygı
14) Gözden Geçirme ve Son Notlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books
Erdoğan, Nezih (2002). “Mute Bodies, Disembodied Voices: Notes on Sound in Turkish Popular Cinema.” Screen 43:2, pp. 233-249
Erdoğan, Nezih (1998b). “Narratives of Resistance: National Identity and Ambivalence in the Turkish Melodrama between 1965 and 1975.” Screen 39:3, pp.259-271
Giles, Dennis, Haluk Şahin (1982). “Yılmaz Güney: Revolutionary Cinema in Turkey.” Jump Cut. No:27, pp. 35-37
Göktürk, Deniz (2014). “Turkish Delight-German Fright: Migrant Identities in Transnational Cinema.” In: Mediated Identities. Deniz Derman, Karen Ross, Nevena Dakovic (Eds.). Istanbul: İstanbul Bilgi University Press, pp. 131-149
Gürata, Ahmet (2006). “Translating Modernity: Remakes in Turkish Cinema.” Asian Cinemas, pp. 242-254
Gürata, Ahmet (2004). “Tears of Love: Egyptian Cinema in Turkey (1938-1950).” New Perspectives on Turkey Vol.30, pp.55-82Kaplan, Yusuf (1996). “Turkish Cinema.” In: The Oxford History of World Cinema. Oxford: Oxford University Press, pp. 656-678
Karanfil, Gökçen (2006). “Becoming Undone: Contesting Nationalisms in Contemporary Turkish Popular Cinema.” National Identities 8:1, pp. 61-75
Kaya Mutlu, Dilek (2015). “Crossroads (1970) and the Origin of Islamic Cinema in Turkey.” Historical Journal of Film, Radio and Television 35:2, pp.257-276
Kaya Mutlu, Dilek (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies 46:3, pp. 417-431
Kaya Mutlu, Dilek (2007). “The Russian Monument at Ayastefanos: Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting”. Middle Eastern Studies, Vol. 43 No.1. Taylor and Francis, pp. 75-86
Koçak, Orhan (2010). “ ‘Westernisation Against the West’: Cultural Politics in the Early Turkish Republic”. In: Turkey’s Engagement with Modernity: Conflict and Change in the Twentieth Century. Celia Kerslake, Kerem Öktem, Philip Robins (Eds.). Hampshire: Palgrave Macmillan, pp.305-323
Mennel, Barbara (2002). “Bruce Lee in Kreuzberg and Scarface in Altona: Transnational Auteurism and Ghettocentrism in Thomas Arslan’s ‘Brothers and Sisters’ and Fatih Akın’s ‘Short Sharp Shock’.” New German Critique. No:87, pp. 133-156
Mutman, Mahmut (2006). “An Ethics of Images: The Distant” Global Media Journal Mediterranean Edition 1(1), pp.101-112Suner, Asuman (2009). New Turkish Cinema: Belonging, Identity, and Memory. London: I.B. Tauris. Suner, Asuman (2006b). “Outside In: ‘Accented Cinema’ at Large.” Inter-Asia Cultural Studies 7:3, pp.363-382
Suner, Asuman (2004). “Horror of a Different Kind: Dissonant Voices of the New Turkish Cinema.” Screen 45:4, pp.305-323
Suner, Asuman (2002). “Nostalgia for an Imaginary Home: Memory, Space and Identity in the New Turkish Cinema.” New Perspectives on Turkey. Vol. 27, pp.61-76
Süalp, Z. Tül Akbal (2009). “The Glorified Lumpen ‘Nothingness’ versus Night Navigations.” In: Cinema and Politics: Turkish Cinema and the New Europe. Deniz Bayrakdar (Ed.). New Castle: Cambridge Scholars Publishing, pp.221-231
Zürcher, Erik Jan (2010). “The Importance of Being Secular: Islam in the Service of the National and Pre-National State.” In: Turkey’s Engagement with Modernity: Conflict and Change in the Twentieth Century. Celia Kerslake, Kerem Öktem, Philip Robins (Eds.). Hampshire: Palgrave MacMillan, pp. 55-69

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 30
Sunum 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 5 50
Sunum / Seminer 2 16 32
Ödevler 1 20 20
Final 1 24 24
Toplam İş Yükü 168

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrenciler, sinema estetiği ve anlatı yapıları üzerine akademik tartışmalara katılmalarını sağlayacak güçlü bir sinema kuramı ve eleştiri temeli geliştireceklerdir. Çeşitli tarihsel ve kültürel bağlamlarda filmleri analiz etmek için eleştirel metodolojileri uygulamayı öğreneceklerdir. 5
2) Öğrenciler, sinema tarihinden önemli filmleri inceleyerek, küresel sinema televizyon yapımlarının tarihi ve sosyolojik bağlamları hakkında geniş bir bilgi kazanacak ve kendi eserlerini yaratmak için fikir sahibi olacaklardır. Öğrenciler senaryo yazımı, sinematografi ve ışıklandırma, yönetmenlik, post-prodüksiyon temelli dersler aracılığıyla kurmaca ya da belgesel hikaye anlatımı yöntemlerinde ustalaşacaktır. 1
3) Öğrenciler, belgesel sinema ve onun etik, politik ve estetik boyutlarını inceleyerek sinema ve gerçeklik arasındaki ilişkiyi keşfedeceklerdir. Gerçek dünyaya dayalı etkileyici görsel anlatılar oluşturmayı öğrenerek belgesel yapımı konusunda pratik deneyim kazanacaklardır. 5
4) Öğrenciler, sinematik dil, kompozisyon ve mizansen üzerine çalışarak görsel anlatım becerilerini geliştireceklerdir. Duyguları ve anlamı etkili bir şekilde iletmek için çeşitli sinema tekniklerini kullanarak sahneler analiz edecek ve üreteceklerdir. 1
5) Öğrenciler, anlatı yapısı, karakter geliştirme ve diyalog yazımı konularında uzmanlaşarak senaryo yazımı becerilerini ileri seviyeye taşıyacaklardır. Film ve televizyon yazarlığı alanında profesyonel kariyerlerine hazırlık amacıyla özgün senaryolar yazacak ve atölye çalışmalarında değerlendireceklerdir. 1
6) Öğrenciler, yönetmenlik teknikleri, oyuncu yönetimi ve görsel kompozisyon konularında uzmanlık kazanarak etkileyici sinema deneyimleri oluşturmayı öğreneceklerdir. Yazılı anlatıları etkileyici görsel hikâyelere dönüştürme becerilerini gösteren kısa projeler yöneteceklerdir. 3
7) Öğrenciler, yapım, dağıtım ve pazarlama stratejileri de dâhil olmak üzere küresel film endüstrisine dair kapsamlı bir anlayış geliştireceklerdir. Proje sunumundan sektörel bağlantılar kurmaya kadar profesyonel alanda başarılı olmalarını sağlayacak beceriler kazanacaklardır. 5
8) Öğrenciler, erken dönem yapımlardan günümüz trendlerine kadar Türk sinemasının tarihsel gelişimini, önemli yönetmenleri, türleri ve akımları analiz ederek keşfedeceklerdir. Ayrıca, bağımsız sinema, ana akım yapımlar ve devlet destekli projeler gibi Türk film endüstrisindeki üretim modellerini inceleyeceklerdir. 5