SİNEMA VE TELEVİZYON (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV5014 | Türk Sineması | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, Türkiye sinemasını toplumsal, kültürel, ekonomik ve politik gelişmelerle ilişkili olarak değerlendirmeyi; film çalışmaları ve Türkiye toplumuna ilişkin temel meseleleri tartışabilmek için kuramsal bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Türkiye'de sinema tarihi koınusunda bilgi edinecek 2. Türkiye sineması üzerine film çalışmaları alanındaki yazına hâkim olacak 3. Filmleri farklı bakış açılarından analiz edebilme becerisi kazanacak 4. Türkiye sinemasını sosyo-politik bağlam ekseninde tartışabilecek 5. Sinema ve kültür ilişkisine ilişkin kendi anlayışını geliştirebilecek |
Bu derste, Türkiye sineması modernleşme süreci ekseninde değerlendirilecek ve seçilen filmlerin anlatıları biçim ve içerikleri ekseninde farklı perspektiflerden değerlendirilecektir. Bu dersi alan öğrenciler Türkiye sineması konusundaki literatüre hâkim olacak ve bu kendi çalışmaları için bir temel oluşturacaktır. Dersin işlenişi, ders anlatımı, filmler üzerine tartışma ve öğrencilerin Türkiye'deki sinema yazınına aşina olmalarını sağlama amacı güden sinema metinlerinin sunumları şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, Türkiye Sinemasına giriş | |
2) | Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam I | Okumalar: Kaplan (1996: 656-678) Kaya Mutlu (2007:75-86) Arslan (2011:32-38) |
3) | Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam II | |
4) | Politik Sinema: Melodram, Doğu-Batı İkiliği ve Politik Filmlerde Sınıf Bilinci | Filmler: Yılmaz Güney – Umut Okumalar: Giles, Şahin (1982: 35-37) |
5) | Yeni Türkiye Sineması I: Bastırılanın Geri Dönüşü ve Hatırlamanın Politikası | Filmler: Yeşim Ustaoğlu – Güneşe Yolculuk (1999) (1h45) Okumalar: Suner (2002: 61-76) Suner (2004: 305-323) Arslan (2011: 237-273) |
6) | Yeni Türkiye Sineması II: Evi ve Ötekini Hayal Etmek | Filmler: Nuri Bilge Ceylan –Uzak (2002) Okumalar: Karanfil (2006: 61-75) Süalp (2009: 221-231) Arslan (2009: 258-267) Mutman (2006: 101-112) |
7) | Sunumlar ve Tartışma | |
8) | Yeni Türkiye Sineması III: "Çıkış Yok" | Filmler: Zeki Demirkubuz – Üçüncü Sayfa Okumalar: Kaya Mutlu (2015: 257-276) Arslan (2007: 157-172) Colin (2004: 87-102) Zürcher (2010: 55-68) |
9) | Yeni Türkiye Sineması IV: İçgüdüsel Olan | Film: Reha Erdem– Kosmos (2010) (2h02) |
10) | Yeni Türkiye Sineması V: Stil Olarak Gelenek | Film: Semih Kaplanoğlu – Yumurta (2007) (1h37) |
11) | Yeni Bir Nesil: Yeni Bir Yön | Film: Emin Alper – Abluka |
12) | Yeni Nesil: Postmodern Bir Biçim | Film: Tolga Karaçelik - Sarmaşık |
13) | Yeni Nesil III: Tekinsiz | Film: Ceylan Özgün Özçelik - Kaygı |
14) | Gözden Geçirme ve Son Notlar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books Erdoğan, Nezih (2002). “Mute Bodies, Disembodied Voices: Notes on Sound in Turkish Popular Cinema.” Screen 43:2, pp. 233-249 Erdoğan, Nezih (1998b). “Narratives of Resistance: National Identity and Ambivalence in the Turkish Melodrama between 1965 and 1975.” Screen 39:3, pp.259-271 Giles, Dennis, Haluk Şahin (1982). “Yılmaz Güney: Revolutionary Cinema in Turkey.” Jump Cut. No:27, pp. 35-37 Göktürk, Deniz (2014). “Turkish Delight-German Fright: Migrant Identities in Transnational Cinema.” In: Mediated Identities. Deniz Derman, Karen Ross, Nevena Dakovic (Eds.). Istanbul: İstanbul Bilgi University Press, pp. 131-149 Gürata, Ahmet (2006). “Translating Modernity: Remakes in Turkish Cinema.” Asian Cinemas, pp. 242-254 Gürata, Ahmet (2004). “Tears of Love: Egyptian Cinema in Turkey (1938-1950).” New Perspectives on Turkey Vol.30, pp.55-82Kaplan, Yusuf (1996). “Turkish Cinema.” In: The Oxford History of World Cinema. Oxford: Oxford University Press, pp. 656-678 Karanfil, Gökçen (2006). “Becoming Undone: Contesting Nationalisms in Contemporary Turkish Popular Cinema.” National Identities 8:1, pp. 61-75 Kaya Mutlu, Dilek (2015). “Crossroads (1970) and the Origin of Islamic Cinema in Turkey.” Historical Journal of Film, Radio and Television 35:2, pp.257-276 Kaya Mutlu, Dilek (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies 46:3, pp. 417-431 Kaya Mutlu, Dilek (2007). “The Russian Monument at Ayastefanos: Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting”. Middle Eastern Studies, Vol. 43 No.1. Taylor and Francis, pp. 75-86 Koçak, Orhan (2010). “ ‘Westernisation Against the West’: Cultural Politics in the Early Turkish Republic”. In: Turkey’s Engagement with Modernity: Conflict and Change in the Twentieth Century. Celia Kerslake, Kerem Öktem, Philip Robins (Eds.). Hampshire: Palgrave Macmillan, pp.305-323 Mennel, Barbara (2002). “Bruce Lee in Kreuzberg and Scarface in Altona: Transnational Auteurism and Ghettocentrism in Thomas Arslan’s ‘Brothers and Sisters’ and Fatih Akın’s ‘Short Sharp Shock’.” New German Critique. No:87, pp. 133-156 Mutman, Mahmut (2006). “An Ethics of Images: The Distant” Global Media Journal Mediterranean Edition 1(1), pp.101-112Suner, Asuman (2009). New Turkish Cinema: Belonging, Identity, and Memory. London: I.B. Tauris. Suner, Asuman (2006b). “Outside In: ‘Accented Cinema’ at Large.” Inter-Asia Cultural Studies 7:3, pp.363-382 Suner, Asuman (2004). “Horror of a Different Kind: Dissonant Voices of the New Turkish Cinema.” Screen 45:4, pp.305-323 Suner, Asuman (2002). “Nostalgia for an Imaginary Home: Memory, Space and Identity in the New Turkish Cinema.” New Perspectives on Turkey. Vol. 27, pp.61-76 Süalp, Z. Tül Akbal (2009). “The Glorified Lumpen ‘Nothingness’ versus Night Navigations.” In: Cinema and Politics: Turkish Cinema and the New Europe. Deniz Bayrakdar (Ed.). New Castle: Cambridge Scholars Publishing, pp.221-231 Zürcher, Erik Jan (2010). “The Importance of Being Secular: Islam in the Service of the National and Pre-National State.” In: Turkey’s Engagement with Modernity: Conflict and Change in the Twentieth Century. Celia Kerslake, Kerem Öktem, Philip Robins (Eds.). Hampshire: Palgrave MacMillan, pp. 55-69 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 30 |
Sunum | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 5 | 50 |
Sunum / Seminer | 2 | 16 | 32 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 168 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Öğrenciler, sinema estetiği ve anlatı yapıları üzerine akademik tartışmalara katılmalarını sağlayacak güçlü bir sinema kuramı ve eleştiri temeli geliştireceklerdir. Çeşitli tarihsel ve kültürel bağlamlarda filmleri analiz etmek için eleştirel metodolojileri uygulamayı öğreneceklerdir. | 5 |
2) | Öğrenciler, sinema tarihinden önemli filmleri inceleyerek, küresel sinema televizyon yapımlarının tarihi ve sosyolojik bağlamları hakkında geniş bir bilgi kazanacak ve kendi eserlerini yaratmak için fikir sahibi olacaklardır. Öğrenciler senaryo yazımı, sinematografi ve ışıklandırma, yönetmenlik, post-prodüksiyon temelli dersler aracılığıyla kurmaca ya da belgesel hikaye anlatımı yöntemlerinde ustalaşacaktır. | 1 |
3) | Öğrenciler, belgesel sinema ve onun etik, politik ve estetik boyutlarını inceleyerek sinema ve gerçeklik arasındaki ilişkiyi keşfedeceklerdir. Gerçek dünyaya dayalı etkileyici görsel anlatılar oluşturmayı öğrenerek belgesel yapımı konusunda pratik deneyim kazanacaklardır. | 5 |
4) | Öğrenciler, sinematik dil, kompozisyon ve mizansen üzerine çalışarak görsel anlatım becerilerini geliştireceklerdir. Duyguları ve anlamı etkili bir şekilde iletmek için çeşitli sinema tekniklerini kullanarak sahneler analiz edecek ve üreteceklerdir. | 1 |
5) | Öğrenciler, anlatı yapısı, karakter geliştirme ve diyalog yazımı konularında uzmanlaşarak senaryo yazımı becerilerini ileri seviyeye taşıyacaklardır. Film ve televizyon yazarlığı alanında profesyonel kariyerlerine hazırlık amacıyla özgün senaryolar yazacak ve atölye çalışmalarında değerlendireceklerdir. | 1 |
6) | Öğrenciler, yönetmenlik teknikleri, oyuncu yönetimi ve görsel kompozisyon konularında uzmanlık kazanarak etkileyici sinema deneyimleri oluşturmayı öğreneceklerdir. Yazılı anlatıları etkileyici görsel hikâyelere dönüştürme becerilerini gösteren kısa projeler yöneteceklerdir. | 3 |
7) | Öğrenciler, yapım, dağıtım ve pazarlama stratejileri de dâhil olmak üzere küresel film endüstrisine dair kapsamlı bir anlayış geliştireceklerdir. Proje sunumundan sektörel bağlantılar kurmaya kadar profesyonel alanda başarılı olmalarını sağlayacak beceriler kazanacaklardır. | 5 |
8) | Öğrenciler, erken dönem yapımlardan günümüz trendlerine kadar Türk sinemasının tarihsel gelişimini, önemli yönetmenleri, türleri ve akımları analiz ederek keşfedeceklerdir. Ayrıca, bağımsız sinema, ana akım yapımlar ve devlet destekli projeler gibi Türk film endüstrisindeki üretim modellerini inceleyeceklerdir. | 5 |