ELT2213 Introduction to LinguisticsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İNGİLİZCE ÖĞRETMENLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
İNGİLİZCE ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ELT2213 Dilbilime Giriş Güz 2 0 2 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SERKAN UYGUN
Dersin Amacı: Dünyada, bazıları çok büyük ve tanınmış, bazıları ise yok olmanın eşiğinde gezinen küçük diller olmak üzere yaklaşık yedi bin dil bulunmaktadır. Bu dillerin ortak noktası nedir ve neden tekrarlayan ortaklıklar ve ilkesel farklılıklar gösterirler? Neden sadece bir ya da iki dil yerine birçok dil çalışılsın? Bu diller bize insanın konuşma ve düşünme yeteneği hakkında ne söylüyor? Bir dil nasıl gelişir ve nasıl ölür? Ve en önemli soru: Bir dili bilmek ne anlama gelir: o dili anlamak, o dilde bir şeyler söyleyebilmek ya da o dilde neyin doğru neyin yanlış olduğuna dair sezgilere sahip olmak? Bu beceriler nereden gelmektedir? Doğal diller bize insanın konuşma ve düşünme yeteneği hakkında ne söylüyor?

Bu ders, öğrencilere dil çalışmalarına, dillerin yapısal özelliklerine, dil ve zihin arasındaki ilişkiye ve dilin insanlar için benzersizliğine bir giriş sağlayarak bu soruları ele almaktadır. Dersin ilerleyen bölümlerinde tartışılacak olan dil materyalinin karmaşıklığını anlamamıza yardımcı olacak kadar dilbilimsel teori ve analizin bazı temelleri ile başlayacağız ve daha sonra aşina olduğumuz İngilizce ve Türkçeden başlayarak bazı “egzotik” dillere kadar bazı dilbilimsel fenomenleri tartışacak ve analiz edeceğiz.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin sonunda şunları yapabileceksiniz:
1. Dilbilimsel analizin temel kavramlarını analiz etmek ve dilbilimin alt dallarını belirlemek,
2. 'Bir dili bilmek ne anlama gelir?' sorusunu incelemek,
3. Ana dil ve yabancı dilin doğası, yapısı ve kullanımı açısından karşılaştırmalı analizini kullanmak,
4. Dil bilgisinin yaratıcılığını ve dilin keyfiliğini tartışmak,
5. Seslerin akustik ve işitsel özelliklerini (fonetik) araştırmak ve IPA sembollerini tanımak,
6. Ünlüleri ve ünsüzleri fonetik özellikleri (artikülasyon biçimi, artikülasyon yeri, seslendirme vb.) açısından tanımlamak,
7. Asimilasyon ve disimilasyon dahil olmak üzere konuşma seslerinin kalıplarını (fonoloji) incelemek ve seslerin (bilinçdışı) bilgisi (fonoloji = fonem) ile ses üretimi (fonetik = fone) arasında ayrım yapmak,
8. Bilinçdışı morfem ve kelime bilgisini değerlendirmek (morfoloji) ve iç hiyerarşik yapıyı parçalamak kelimeler,
9. serbest ve bağlı morfemler, çekimsel morfemler ve türetmesel morfemler açısından çeşitli diller hakkında morfolojik bir analiz gösterin,
10. öncelikle Türkçe ve İngilizce'den kelime yapılarının morfo-fonolojik analizini uygulayın,
11. cümlelerin iç hiyerarşik yapısını (sözdizimi) ortaya çıkarın ve İngilizce'den cümlelerin sözdizimsel ağaçlarını çizin,
12. ifade ve cümle yapısının (bilinçdışı) bilgisini göstermek için Dönüşümsel-Üretici Dilbilgisini kullanın,
13. gerektirim, argüman yapısı, teta rolleri vb. ile ilgili hem kelime hem de cümle düzeyindeki anlamsal ilişkileri gösterin (anlambilim),
14. dil kullanımının deixis, konuşma özdeyişleri, konuşma eylemleri, varsayımlar, ima vb. açısından bağlamda analizini gösterin (pragmatik).

Dersin İçeriği

Bölüm 1: Dil nedir?
Bölüm 2: Morfoloji: Dilin Sözcükleri
Bölüm 3: Sözdizimi: Dilin Cümle Kalıpları
Bölüm 4: Dilin Anlamı
Bölüm 5: Fonetik: Dilin Sesleri
Bölüm 6: Fonoloji: Dilin Ses Kalıpları
Uygulanan yöntemler: İşbirlikli öğrenme, farklılaştırma, tartışma, uygulama, bireysel çalışma, ders anlatımı, problem çözme ve okuma.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Introducing the syllabus and the flow of the course
2) Chapter 1: What is language? What is linguistics? Mental grammar and Rules Reading Chapter 1
3) Chapter 5: Phonetics Phonetics and IPA Vocal tract Consonants Reading Chapter 5
4) Chapter 5: Phonetics Vowels Reading Chapter 5
5) Chapter 6: Phonology Phonology Phonological Rules Reading Chapter 6
6) Chapter 6: Phonology Allophone Minimal pairs Reading Chapter 6
7) Chapter 2: Morphology Content words Function words Types of morphemes Reading Chapter 2
8) Quiz 1: Phonetics and Phonology Preparing for Quiz 1
9) Chapter 2: Morphology Word formation Inner structure of words Reading Chapter 2
10) Chapter 2: Morphology Morpho-phonology Writing rules Reading Chapter 2
11) Chapter 3: Syntax Constituency Tests Reading Chapter 3
12) Chapter 3: Syntax Syntactic trees Ambiguous sentences Reading Chapter 3
13) Quiz 2: Morphology and Syntax Preparing for Quiz 2
14) Chapter 4: Semantics & Pragmatics Reading Chapter 4

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2014). An Introduction to Language, (10th ed.), Cengage Learning
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 2 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Küçük Sınavlar 2 2 4
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 128

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1.Ulusal ve uluslararası standartlar açısından öğretmenlik meslegi, İngilizce öğretmenliği ve eğitim teknolojilerine yönelik en yeni bilgiler, araçlar ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlamak. 1
1) 1 İngilizceyi iyi konuşur ve İngiliz Dilinin eğitimiyle ve pedagojik formasyonuyla ilgili kavramları etkili kulanır. 2 Yabancı dil eğitimiyle ilgili öğretim programlarını, yaklaşımlarını , yöntemlerini ve ölçme değerlendirme bilgisini kullanır. 3 Öğrencilerin gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji yöntem ve tekniklerini uygular. 4 Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda konuyla ilgili uygun materyal geliştirir. 5 Teknolojiyi yabancı dil eğitimi uygulamalarında entegre eder.
2) 2.İngilizce dilinin seslerine, eklerine, dilbilgisine, kelimelerine hakim bir biçimde dili etkin olarak kullanır. 5
3) 3. Dil edinimi teorileri konusundaki bilgisi ile teorileri ve bu alandaki araştırmaları dil öğretiminine uygular.
4) 4. İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynaklara eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşarak, sınıf ve öğrenci ihtiyaçlarına göre gerekli biçimde materyal geliştirebilir. 1
5) 5. İngilizce öğretiminde kullanılabilecek etkili yazılım ve teknolojik kaynaklara ulaşıp bunların uygunluğuna karar vererek etkin biçimde sınıf içinde ve dışında bu kaynakları kullanabilir.
6) 6.Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirmek için çeşitli yöntem ve metodları kullanır. 2
7) 7. İngilizce öğretim süreçlerini planlar.
8) 8. İngilizce öğretimine uygun sınıf ortamları organize eder. 1
9) 9. İngilizce bilgi ve kullanma becerisini ölçmek ve değerlendirmek için farklı materyaller ve testler geliştirerek ve öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 2
10) 10. Dil öğrenmede kültürün rolünü ve etkisini ele alan araştırmalara, prensiplere ve metotlara ilişkin bilgisiyle öğrencilerin kültürlerarası iletişim ve pragmatik becerilerini geliştirmek için bunları uygular. 1
11) 11. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, işbirliği içinde çalışarak sorumluluklarını yerine getirir. 4
12) 12. Mesleki ve etik kural ve ilkeleri göz önünde bulundurur. 5
13) 13. Dil öğrenimi ve öğretimi alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip ederek çalışmaların pedagojik etkilerini uygular. 2
14) 14. Yansıtıcı düşünme ve öğretme kullanarak öğretim becerilerini ve öğretmenlik mesleki yeterliliklerini irdeler. 1
15) 15. Yaşam boyu öğrenme bilgi ve becerisine ve bilgiye ulaşma yollarına ilişkin bilgisiyle etkili üst bilişsel teknikleri kullanarak bunu öğrencilere aktarır. 4
16) 16. İlk ve ortaöğretimdeki öğrencilerin ilgilerine, ihtiyaçlarına, bireysel farklılıklarına ve gelişimsel özelliklerine uygun öğrenme stratejilerini ve teknoloji kaynaklarını değerlendirerek kullanır. 2