İNGİLİZ DİLİ EĞİTİMİ (İNGİLİZCE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
RCH6001 | İleri Araştırma Yöntemleri | Güz | 3 | 0 | 3 | 9 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ELİF OKAN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. AHMET ERKUŞ |
Dersin Amacı: | Dersin amacı öğrencilere ileri düzey araştırma teknikleri ve yöntemleri hakkında kapsamlı bilgi sağlamayı amaçlamaktadır. Bu ders, sosyal bilimler ve işletme alanlarındaki öğrencilere, nitel ve nicel araştırma yöntemlerini derinlemesine anlama, uygulama ve eleştirel değerlendirme becerilerini kazandırır. Öğrenciler, araştırma tasarımı, veri toplama ve analiz teknikleri, sonuçların yorumlanması ve araştırma raporlarının yazılması konularında yetkinlik kazanır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; İleri düzey araştırma yöntemlerini anlama ve uygulama becerisi kazanma Nitel ve nicel veri toplama ve analiz tekniklerini kullanabilme Araştırma tasarımı yapabilme ve uygun stratejileri seçebilme Araştırma bulgularını eleştirel bir şekilde değerlendirebilme Etik kurallara uygun araştırma yürütebilme Araştırma sonuçlarını etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunabilme |
Ders, araştırma soruları ve hipotezlerin nasıl geliştirileceğini içerirken, farklı araştırma türlerini (deneysel, betimleyici, keşifsel vb.) ve bu türlerin hangi durumlarda kullanılması gerektiğini açıklar. Öğrenciler, literatür taraması yapmayı ve kaynakları eleştirel bir şekilde değerlendirmeyi öğrenirler. Nitel araştırma yöntemleri bölümünde, görüşme ve odak grup teknikleri, içerik analizi ve tematik analiz gibi konular ele alınır. Nicel araştırma yöntemleri ise anket ve ölçek geliştirme, veri toplama teknikleri gibi başlıkları kapsar. İstatistiksel analiz yöntemleri dersinde, betimleyici ve çıkarımsal istatistiklerin yanı sıra regresyon analizi, ANOVA ve MANOVA gibi ileri düzey analiz teknikleri öğretilir. Karma araştırma yöntemleri, nitel ve nicel yöntemlerin nasıl bir arada kullanılabileceğini ve bu yöntemlerin avantajları ile dezavantajlarını tartışır. Ders, araştırmada etik kurallar, veri koruma ve gizlilik konularına da vurgu yaparak, öğrencilerin araştırma süreçlerinde etik ilkelere uygun hareket etmelerini sağlar. Son olarak, araştırma raporlarının yazılması ve sonuçların etkili bir şekilde sunulması konularında öğrenciler yetkinlik kazanırlar. Bu ders içeriği, öğrencilere ileri düzey araştırma yöntemleri konusunda kapsamlı bir bilgi sağlar ve araştırma projelerini planlama, yürütme ve raporlama konularında gerekli becerileri kazandırır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve Araştırma Tasarımı: Dersin tanıtımı, araştırma soruları ve hipotez geliştirme | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
2) | Araştırma Türleri ve Stratejileri: Deneysel, betimleyici ve keşifsel araştırma yöntemleri | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
3) | Literatür Taraması ve Kaynak Değerlendirme: Kaynak tarama ve değerlendirme teknikleri | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
4) | Nitel Araştırma Yöntemleri: Görüşme, odak grup teknikleri ve içerik analizi | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
5) | Nitel Araştırma Yöntemleri : Tematik analiz ve kodlama teknikleri | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
6) | Nicel Araştırma Yöntemleri: Anket ve ölçek geliştirme, veri toplama teknikleri | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
7) | Betimleyici İstatistik: Tanımlayıcı istatistikler ve veri görselleştirme | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
8) | Çıkarımsal İstatistik: Hipotez testleri, güven aralıkları ve p-değeri | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
9) | Regresyon ve Korelasyon Analizi: Basit ve çoklu regresyon, korelasyon analizi | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
10) | Varyans Analizi (ANOVA, MANOVA) ANOVA ve MANOVA teknikleri, uygulamalar | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
11) | Karma Araştırma Yöntemleri: Nitel ve nicel yöntemlerin entegrasyonu | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
12) | Etik İlkeler ve Yasal Düzenlemeler: Araştırma etiği, veri koruma ve gizlilik | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
13) | Araştırma Raporu Yazımı: Bilimsel yazım kuralları ve rapor yapısı | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
14) | Araştırma Sonuçlarının Sunumu ve Tartışma: Etkili sunum teknikleri ve tartışma | Makaleler, kitap bölümleri ve vakalar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | RITCHIE j., LEWIS J (2003) Qualitative Research Practice;A Guide forSocial Science Students and Researchers,sage Publication, London. LAWRENCE NEUMAN(2014) Social Research Methods:Qualitative and Quantative Approaches, Pearson Education Limited HALL,S. (2003)Söylem İdeoloji Din, Çev: Zeynep Özarslan,Nurcan Ateş, Su Yayınları, ŞENCAN ,H.(2007) Sosyal ve Davranışsal Bilimlerde Bilimsel araştırma , Seçkün Yayınevi, İstanbul TRACY S.J. (2013) Quantative Research Methods:Collecting Evidence, Crafting Analysis, Communication Impact,Wiley- Black Well, TASHOKKORİ A.,TEDDLIE C (2003) Handbook of Mixed Medhods in Social and Behavioral Research, Sage Publication, London. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 9 | 126 |
Sunum / Seminer | 1 | 50 | 50 |
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 228 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İngilizce öğretimi bağlamında nitel ve nicel araştırma yöntemlerini derinlikli biçimde kullanarak özgün akademik çalışmalar tasarlar ve yürütür. | 5 |
2) | Dil eğitimiyle ilişkili disiplinler (dilbilim, psikodilbilim, sosyolingvistik, nörolinguistik vb.) arasında kuramsal bağlamda bütüncül ilişkiler kurar. | 3 |
3) | Erken yaşta iki dillilik ve çok dillilik alanlarında disiplinler arası bilgi üretir ve yeni araştırma soruları geliştirir. | 5 |
4) | İngilizce öğretimi bağlamında nitel ve nicel araştırma yöntemlerini derinlikli biçimde kullanarak özgün akademik çalışmalar tasarlar ve yürütür. | 5 |
5) | Dil eğitimi teknolojilerini pedagojik yaklaşımlarla bütünleştirerek yenilikçi öğretim materyalleri ve yöntemleri geliştirir. | 1 |
6) | İkinci dil edinimi ve yabancı dil öğretimi kuramları ışığında sınıf içi uygulamaları değerlendirebilir ve geliştirebilir. | 1 |
7) | Farklı yaş gruplarına yönelik etkili dil öğretim stratejileri tasarlar; kültürel, bireysel ve toplumsal farklılıkları dikkate alarak uygulama önerileri sunar. | 1 |
8) | Dil öğretiminde cinsiyet, kimlik, kültür ve güç ilişkilerini ele alan eleştirel söylem analizleri yapar ve bu analizleri öğretim sürecine entegre eder. | 1 |
9) | Çok kültürlü ve çok dilli ortamlarda etkili iletişim kurabilir; kültürlerarası farkındalıkla eğitimsel çözümler üretir. | 1 |
10) | Yabancı dil testleri ve değerlendirme sistemleri üzerine derinlikli bilgi sahibi olur; geçerlilik, güvenirlik ve ölçme teorileri doğrultusunda değerlendirme araçları geliştirir. | 4 |
11) | İngiliz dili eğitimi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda etkin sunum yapar ve yayın etiğine uygun şekilde araştırmalarını yayımlar. | 5 |
12) | Alanına katkı sağlayacak nitelikte özgün, yayına değer akademik çalışmalar üretir; araştırmalar yoluyla kuramsal bilgiye katkıda bulunur. | 5 |
13) | Akademik liderlik göstererek, alanı ile ilgili güncel sorunlara çözüm üretmeye yönelik projeler geliştirir. | 5 |
14) | Toplumsal katkı bilinciyle İngiliz dili eğitiminin sosyal işlevlerini değerlendirir ve çözüm odaklı eğitim politikaları önerir. | 2 |
15) | İleri düzey bilişsel beceriler kullanarak eleştirel düşünür, yaratıcı çözümler üretir ve yenilikçi öğretim yaklaşımları önerir. | 4 |
16) | Etik değerlere ve akademik dürüstlüğe bağlı kalarak bağımsız çalışabilir; disiplinler arası ekiplerle etkili şekilde iş birliği yürütür. | 4 |